Film

Tényleg ezzel

Kálmán-nap

  • 2024. március 13.

Kritika

Ismét értelmiségiéknél vagyunk, mint az Ernelláék…-ban.

Semmilyen dráma nem manifesztálódik drámaként az író-rendező-színésznek az emberéletet a lassú kopás, felőrlődés perspektívájából láttató párkapcsolati trilógiájában (színházi értelemben trilógia az Ernelláék Farkaséknál, a Kálmán-nap és az Egy százalék indián, filmes feldolgozása még nincs a harmadik darabnak), nincsenek hangsúlyos csúcspontok, az indulatok nem a valóságos problémák, hanem kisszerű sérelmek miatt törnek ki és akkor is groteszk méltatlankodás formájában, viszont a végig jelen lévő fojtott feszültség drámai töltést ad a legkisebb gesztusoknak is, egész életek csődje fejeződik ki egy nézésben, egy ki nem mondott szóban, egy testtartásban.

Ismét értelmiségiéknél vagyunk, mint az Ernelláék…-ban (Kálmán szerepében maga a rendező, Olgát Tóth Orsi alakítja), ismét egy látogatás az apropója a szembe(nem)nézésnek, bár ezúttal nem lakni, csak köszönteni érkezik a hasonló társadalmi státuszú házaspár, Levente (Szabó Domokos) és Zita (Földeáki Nóra). Mellesleg meg bejelentkezni a lakcímre, hogy gyerekük a közeli elit iskolába járhasson. A civilizáltan érdektelen társalgás hamar fényt derít az egymástól elhidegült párok lappangó kapcsolati válságaira, a mérgező – mindig a másikra, a házastársra vonatkozó – elvárásokra, vacak kis titkokra. Túl a negyvenen mindannyiukban felmerül a lehető legközönségesebb kérdés: tényleg ezt akartam, tényleg így, tényleg ezzel? Nem érdemelnék jobbat? Én?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.