Film

Tényleg ezzel

Kálmán-nap

  • 2024. március 13.

Kritika

Ismét értelmiségiéknél vagyunk, mint az Ernelláék…-ban.

Semmilyen dráma nem manifesztálódik drámaként az író-rendező-színésznek az emberéletet a lassú kopás, felőrlődés perspektívájából láttató párkapcsolati trilógiájában (színházi értelemben trilógia az Ernelláék Farkaséknál, a Kálmán-nap és az Egy százalék indián, filmes feldolgozása még nincs a harmadik darabnak), nincsenek hangsúlyos csúcspontok, az indulatok nem a valóságos problémák, hanem kisszerű sérelmek miatt törnek ki és akkor is groteszk méltatlankodás formájában, viszont a végig jelen lévő fojtott feszültség drámai töltést ad a legkisebb gesztusoknak is, egész életek csődje fejeződik ki egy nézésben, egy ki nem mondott szóban, egy testtartásban.

Ismét értelmiségiéknél vagyunk, mint az Ernelláék…-ban (Kálmán szerepében maga a rendező, Olgát Tóth Orsi alakítja), ismét egy látogatás az apropója a szembe(nem)nézésnek, bár ezúttal nem lakni, csak köszönteni érkezik a hasonló társadalmi státuszú házaspár, Levente (Szabó Domokos) és Zita (Földeáki Nóra). Mellesleg meg bejelentkezni a lakcímre, hogy gyerekük a közeli elit iskolába járhasson. A civilizáltan érdektelen társalgás hamar fényt derít az egymástól elhidegült párok lappangó kapcsolati válságaira, a mérgező – mindig a másikra, a házastársra vonatkozó – elvárásokra, vacak kis titkokra. Túl a negyvenen mindannyiukban felmerül a lehető legközönségesebb kérdés: tényleg ezt akartam, tényleg így, tényleg ezzel? Nem érdemelnék jobbat? Én?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.