Színház

Terhek alatt

Thomas Bernhard: A színházcsináló

Kritika

Nehéz Magyarországon független színházat csinálni, ez az előadás pedig kemény látlelete ennek az állapotnak.

Végeérhetetlennek tűnő próbaidőszakba csöppenünk, egy kis osztrák falu „dísztermébe”, amely teljesen dísztelen, a színen sincs díszlet. Hőseink egy ódivatú kerekes bőröndöt és néhány telipakolt reklámszatyrot cipelnek ide-oda. A színházcsináló, Bruscon – vagyis az anya (Urbanovits Krisztina egyben a rendező is) – a Történelem kereke című „örök érvényű” művét próbálja az első pillantásra vándorcirkusznak ható színtársulatával. Az elnyomó anya, egy, a beszéd helyett csak köhögni képes, leuralt apa és két megfélemlített gyerek (Lestyán Attila, Martinkovics Máté) alkotja a családi vállalkozást. A színházcsináló zsarnoki és megszállott, mégis tűzön-vízen át követi őt a gárda, akkora a lendülete és a színház erejébe vetett hite, hogy lehetetlen neki ellentmondani.

A hangulat nyomasztó, mindenki fél mindenkitől, de legfőképpen a gyerekek az anyjuktól, megfelelési kényszerrel küzdenek, no meg a bemutatandó darabbal is. A csúcspont félidő előtt jön el: az anya utasítására az egyik fiút a másik megkötözi, a fejére nejlont húz, de nem tettetve, a színész (Lestyán) néhány másodpercig valóban fuldoklik. Persze, minden pontosan ki van centizve, de így sem értjük, miért kell az alkotók által is nyilvánvalóan elítélt színházi abúzust egy valóssal demonstrálni. Testközelből látjuk mindegyik játszó vergődését. A főhős szintén megfelelési kényszerrel küzd, csakhogy ő – a fiúkkal ellentétben – nem a szerepe szerint görcsös, hanem valósnak tetszik a szerepen kiütköző bizonyítani akarása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.