Színház

Terhek alatt

Thomas Bernhard: A színházcsináló

Kritika

Nehéz Magyarországon független színházat csinálni, ez az előadás pedig kemény látlelete ennek az állapotnak.

Végeérhetetlennek tűnő próbaidőszakba csöppenünk, egy kis osztrák falu „dísztermébe”, amely teljesen dísztelen, a színen sincs díszlet. Hőseink egy ódivatú kerekes bőröndöt és néhány telipakolt reklámszatyrot cipelnek ide-oda. A színházcsináló, Bruscon – vagyis az anya (Urbanovits Krisztina egyben a rendező is) – a Történelem kereke című „örök érvényű” művét próbálja az első pillantásra vándorcirkusznak ható színtársulatával. Az elnyomó anya, egy, a beszéd helyett csak köhögni képes, leuralt apa és két megfélemlített gyerek (Lestyán Attila, Martinkovics Máté) alkotja a családi vállalkozást. A színházcsináló zsarnoki és megszállott, mégis tűzön-vízen át követi őt a gárda, akkora a lendülete és a színház erejébe vetett hite, hogy lehetetlen neki ellentmondani.

A hangulat nyomasztó, mindenki fél mindenkitől, de legfőképpen a gyerekek az anyjuktól, megfelelési kényszerrel küzdenek, no meg a bemutatandó darabbal is. A csúcspont félidő előtt jön el: az anya utasítására az egyik fiút a másik megkötözi, a fejére nejlont húz, de nem tettetve, a színész (Lestyán) néhány másodpercig valóban fuldoklik. Persze, minden pontosan ki van centizve, de így sem értjük, miért kell az alkotók által is nyilvánvalóan elítélt színházi abúzust egy valóssal demonstrálni. Testközelből látjuk mindegyik játszó vergődését. A főhős szintén megfelelési kényszerrel küzd, csakhogy ő – a fiúkkal ellentétben – nem a szerepe szerint görcsös, hanem valósnak tetszik a szerepen kiütköző bizonyítani akarása.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.