Képzőművészet

Törmelék a térben

Majd máskor, majd máshol – Építészet és művészet (csoportos kortársékszer- és képzőművészeti kiállítás)

  • Mayer Kitti
  • 2022. augusztus 24.

Kritika

Két, látszólag egymástól távol álló (a lépték vonatkozásában mindenképp) terület kerül egymás mellé a kiállításon: izgalmas párbeszédbe csöppenhetünk építési törmelék, acél, polimer gipsz, műanyagok és különféle nemesfémek előadásában.

A kortársékszer-iparművészet a dizájn és a képzőművészet határán mozog: az alkotók más-más módon feszegetik az ékszerről kialakult prekoncepcióinkat. A laikus szemében az ékszer egy viselhető tárgy, kiegészítő, amely öltöztet. A kortársékszer-készítés képviselői mást állítanak. Az ő „festővásznuk” ez a különös, kézzel fogható médium, amelynél az anyaghasználat, a tárgyformálás módja, a léptékváltás lehetősége megannyi izgalmas lehetőséget rejt művész és befogadó számára egyaránt. A kortárs ékszer kapcsán például sok esetben a hordhatóság mint szempont teljesen másod- vagy harmadlagossá válik, s emiatt egy kortárs ékszer sokkal inkább tekinthető műtárgynak, szobornak, objektnek, semmint aktuális divatkiegészítőnek (mindez a tárgy árában is megmutatkozik).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."