Képzőművészet

Törmelék a térben

Majd máskor, majd máshol – Építészet és művészet (csoportos kortársékszer- és képzőművészeti kiállítás)

  • Mayer Kitti
  • 2022. augusztus 24.

Kritika

Két, látszólag egymástól távol álló (a lépték vonatkozásában mindenképp) terület kerül egymás mellé a kiállításon: izgalmas párbeszédbe csöppenhetünk építési törmelék, acél, polimer gipsz, műanyagok és különféle nemesfémek előadásában.

A kortársékszer-iparművészet a dizájn és a képzőművészet határán mozog: az alkotók más-más módon feszegetik az ékszerről kialakult prekoncepcióinkat. A laikus szemében az ékszer egy viselhető tárgy, kiegészítő, amely öltöztet. A kortársékszer-készítés képviselői mást állítanak. Az ő „festővásznuk” ez a különös, kézzel fogható médium, amelynél az anyaghasználat, a tárgyformálás módja, a léptékváltás lehetősége megannyi izgalmas lehetőséget rejt művész és befogadó számára egyaránt. A kortárs ékszer kapcsán például sok esetben a hordhatóság mint szempont teljesen másod- vagy harmadlagossá válik, s emiatt egy kortárs ékszer sokkal inkább tekinthető műtárgynak, szobornak, objektnek, semmint aktuális divatkiegészítőnek (mindez a tárgy árában is megmutatkozik).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.