Képzőművészet

Törmelék a térben

Majd máskor, majd máshol – Építészet és művészet (csoportos kortársékszer- és képzőművészeti kiállítás)

  • Mayer Kitti
  • 2022. augusztus 24.

Kritika

Két, látszólag egymástól távol álló (a lépték vonatkozásában mindenképp) terület kerül egymás mellé a kiállításon: izgalmas párbeszédbe csöppenhetünk építési törmelék, acél, polimer gipsz, műanyagok és különféle nemesfémek előadásában.

A kortársékszer-iparművészet a dizájn és a képzőművészet határán mozog: az alkotók más-más módon feszegetik az ékszerről kialakult prekoncepcióinkat. A laikus szemében az ékszer egy viselhető tárgy, kiegészítő, amely öltöztet. A kortársékszer-készítés képviselői mást állítanak. Az ő „festővásznuk” ez a különös, kézzel fogható médium, amelynél az anyaghasználat, a tárgyformálás módja, a léptékváltás lehetősége megannyi izgalmas lehetőséget rejt művész és befogadó számára egyaránt. A kortárs ékszer kapcsán például sok esetben a hordhatóság mint szempont teljesen másod- vagy harmadlagossá válik, s emiatt egy kortárs ékszer sokkal inkább tekinthető műtárgynak, szobornak, objektnek, semmint aktuális divatkiegészítőnek (mindez a tárgy árában is megmutatkozik).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.