Tévésorozat

Váratlan helyeken

Átutazó

Kritika

Az amnézia hálás téma a filmben, alkalmat ad mindenféle narratív játszadozásra, és kiválóan vegyül minden zsánerrel (Az 50 első randi, Memento, Egy makulátlan elme örök ragyogása, Bourne-sorozat, Egyre távolabb). Egy jól megírt amnéziás főhős csúszós, ingatag azonosulási pontot nyújt, a cselekmény pedig egyenletesen adagolja a feszültséget és az izgalmat, miközben lassan csepegteti a háttér-információkat a főszereplőről.

Közben pedig (ha erre van forgatókönyvírói igény) elmerenghetünk arról, hogy mennyire bízhatunk az elbeszélőben, mennyire határozza meg személyiségünket az emlékeink halmaza, illetve létezik-e üres lap, új kezdet, vagy a múltunk idővel úgyis utánunk nyúl, és visszaránt minket.

Harry és Jack Williams már eddigi munkáikkal (Elveszettek, Baptiste, Rellik, Hazug) is bizonyították, hogy szeretnek a főhősök megbízhatóságával és a narrációval babrálni, nincs ez másképpen az Átutazóban sem. Azt nem állíthatjuk, hogy újra feltalálnák a trükkös történetmesélést; leginkább már jól bevált elemekből építkeznek és többnyire azt is ügyesen elrejtik (vagy sikerül elfeledtetniük), hogy innen-onnan elcsentek néhány mesterfogást. Az ír akcentussal beszélő Férfi (Jamie Dornan) magányosan vezet egy ütött-kopott autóban az isten háta mögötti ausztrál úton. Nyomába szegődik egy hatalmas kamion, amely üldözni kezdi, és végül felborítja a kocsiját (itt máris beköszön Spielberg Párbaja). Hősünk egy kórházban ébred emlékei nélkül; hamarosan a rendőrség és néhány válogatott rosszfiú is a nyomába ered (köztük egy disszociatív személyiségzavarban szenvedő görög gengszter és egy gigászi, cowboykalapos pszichopata). Azonban segítői is akadnak egy helyi pincérnő (Shalom Brune-Franklin) és egy kezdő rendőrnő (Danielle Macdonald) képében. A Férfi legnagyobb problémája azonban saját maga; nem tudja, bízhat-e önmagában és szándékaiban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.