Tévésorozat

Váratlan helyeken

Átutazó

Kritika

Az amnézia hálás téma a filmben, alkalmat ad mindenféle narratív játszadozásra, és kiválóan vegyül minden zsánerrel (Az 50 első randi, Memento, Egy makulátlan elme örök ragyogása, Bourne-sorozat, Egyre távolabb). Egy jól megírt amnéziás főhős csúszós, ingatag azonosulási pontot nyújt, a cselekmény pedig egyenletesen adagolja a feszültséget és az izgalmat, miközben lassan csepegteti a háttér-információkat a főszereplőről.

Közben pedig (ha erre van forgatókönyvírói igény) elmerenghetünk arról, hogy mennyire bízhatunk az elbeszélőben, mennyire határozza meg személyiségünket az emlékeink halmaza, illetve létezik-e üres lap, új kezdet, vagy a múltunk idővel úgyis utánunk nyúl, és visszaránt minket.

Harry és Jack Williams már eddigi munkáikkal (Elveszettek, Baptiste, Rellik, Hazug) is bizonyították, hogy szeretnek a főhősök megbízhatóságával és a narrációval babrálni, nincs ez másképpen az Átutazóban sem. Azt nem állíthatjuk, hogy újra feltalálnák a trükkös történetmesélést; leginkább már jól bevált elemekből építkeznek és többnyire azt is ügyesen elrejtik (vagy sikerül elfeledtetniük), hogy innen-onnan elcsentek néhány mesterfogást. Az ír akcentussal beszélő Férfi (Jamie Dornan) magányosan vezet egy ütött-kopott autóban az isten háta mögötti ausztrál úton. Nyomába szegődik egy hatalmas kamion, amely üldözni kezdi, és végül felborítja a kocsiját (itt máris beköszön Spielberg Párbaja). Hősünk egy kórházban ébred emlékei nélkül; hamarosan a rendőrség és néhány válogatott rosszfiú is a nyomába ered (köztük egy disszociatív személyiségzavarban szenvedő görög gengszter és egy gigászi, cowboykalapos pszichopata). Azonban segítői is akadnak egy helyi pincérnő (Shalom Brune-Franklin) és egy kezdő rendőrnő (Danielle Macdonald) képében. A Férfi legnagyobb problémája azonban saját maga; nem tudja, bízhat-e önmagában és szándékaiban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.