Tévésorozat

Váratlan helyeken

Átutazó

Kritika

Az amnézia hálás téma a filmben, alkalmat ad mindenféle narratív játszadozásra, és kiválóan vegyül minden zsánerrel (Az 50 első randi, Memento, Egy makulátlan elme örök ragyogása, Bourne-sorozat, Egyre távolabb). Egy jól megírt amnéziás főhős csúszós, ingatag azonosulási pontot nyújt, a cselekmény pedig egyenletesen adagolja a feszültséget és az izgalmat, miközben lassan csepegteti a háttér-információkat a főszereplőről.

Közben pedig (ha erre van forgatókönyvírói igény) elmerenghetünk arról, hogy mennyire bízhatunk az elbeszélőben, mennyire határozza meg személyiségünket az emlékeink halmaza, illetve létezik-e üres lap, új kezdet, vagy a múltunk idővel úgyis utánunk nyúl, és visszaránt minket.

Harry és Jack Williams már eddigi munkáikkal (Elveszettek, Baptiste, Rellik, Hazug) is bizonyították, hogy szeretnek a főhősök megbízhatóságával és a narrációval babrálni, nincs ez másképpen az Átutazóban sem. Azt nem állíthatjuk, hogy újra feltalálnák a trükkös történetmesélést; leginkább már jól bevált elemekből építkeznek és többnyire azt is ügyesen elrejtik (vagy sikerül elfeledtetniük), hogy innen-onnan elcsentek néhány mesterfogást. Az ír akcentussal beszélő Férfi (Jamie Dornan) magányosan vezet egy ütött-kopott autóban az isten háta mögötti ausztrál úton. Nyomába szegődik egy hatalmas kamion, amely üldözni kezdi, és végül felborítja a kocsiját (itt máris beköszön Spielberg Párbaja). Hősünk egy kórházban ébred emlékei nélkül; hamarosan a rendőrség és néhány válogatott rosszfiú is a nyomába ered (köztük egy disszociatív személyiségzavarban szenvedő görög gengszter és egy gigászi, cowboykalapos pszichopata). Azonban segítői is akadnak egy helyi pincérnő (Shalom Brune-Franklin) és egy kezdő rendőrnő (Danielle Macdonald) képében. A Férfi legnagyobb problémája azonban saját maga; nem tudja, bízhat-e önmagában és szándékaiban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.