Tévésorozat

Váratlan helyeken

Átutazó

Kritika

Az amnézia hálás téma a filmben, alkalmat ad mindenféle narratív játszadozásra, és kiválóan vegyül minden zsánerrel (Az 50 első randi, Memento, Egy makulátlan elme örök ragyogása, Bourne-sorozat, Egyre távolabb). Egy jól megírt amnéziás főhős csúszós, ingatag azonosulási pontot nyújt, a cselekmény pedig egyenletesen adagolja a feszültséget és az izgalmat, miközben lassan csepegteti a háttér-információkat a főszereplőről.

Közben pedig (ha erre van forgatókönyvírói igény) elmerenghetünk arról, hogy mennyire bízhatunk az elbeszélőben, mennyire határozza meg személyiségünket az emlékeink halmaza, illetve létezik-e üres lap, új kezdet, vagy a múltunk idővel úgyis utánunk nyúl, és visszaránt minket.

Harry és Jack Williams már eddigi munkáikkal (Elveszettek, Baptiste, Rellik, Hazug) is bizonyították, hogy szeretnek a főhősök megbízhatóságával és a narrációval babrálni, nincs ez másképpen az Átutazóban sem. Azt nem állíthatjuk, hogy újra feltalálnák a trükkös történetmesélést; leginkább már jól bevált elemekből építkeznek és többnyire azt is ügyesen elrejtik (vagy sikerül elfeledtetniük), hogy innen-onnan elcsentek néhány mesterfogást. Az ír akcentussal beszélő Férfi (Jamie Dornan) magányosan vezet egy ütött-kopott autóban az isten háta mögötti ausztrál úton. Nyomába szegődik egy hatalmas kamion, amely üldözni kezdi, és végül felborítja a kocsiját (itt máris beköszön Spielberg Párbaja). Hősünk egy kórházban ébred emlékei nélkül; hamarosan a rendőrség és néhány válogatott rosszfiú is a nyomába ered (köztük egy disszociatív személyiségzavarban szenvedő görög gengszter és egy gigászi, cowboykalapos pszichopata). Azonban segítői is akadnak egy helyi pincérnő (Shalom Brune-Franklin) és egy kezdő rendőrnő (Danielle Macdonald) képében. A Férfi legnagyobb problémája azonban saját maga; nem tudja, bízhat-e önmagában és szándékaiban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.