Könyv

„Vigyen a ló”

Kiss Judit Ágnes: A vén fegyverkovácsné plasztikai sebészhez fordul

Kritika

A fegyverkovács alakjához kapcsolódó historikus szimbólumhordozás és a villoni balladaírás jelenti a szerző új verseskötetének képi és vershagyományát.

E toposz révén áll diskurzusban a popkultúra olyan jelenségeivel is, mint amilyen a Ballada a fegyverkovács fiáról című Omega-dal. Ebben az összefüggésben reflektálnak versei a szépségipar és a triviális irodalom terjesztette szépségkultuszra, illetve annak a visszképét megteremtő ironikus, groteszk testhorror-irodalomra, elsősorban a gótikus regényre vagy filmekre, így az adaptált Alasdair Gray-regényre, a 2023-as Szegény párákra. De már megtekinthető a téma 2024-es feldolgozása is, A szer, Coralie Fargeat rendezése. (S ha már képek: a hátsó borítón látható kép egy kódexből származik. Ennek alkotta meg modern változatát a fedőlapra Hrapka Tibor, a műszaki szerkesztő. Autentikus testhorror-ábrázolás mindkettő.)

Fegyverkovácsnak lenni korábban a társadalmi megbecsülés egyik legmagasabb fokán álló mesterség volt. Mitológiai alakját Hé­phaisz­tosszal azonosítjuk, aki – legalábbis az ismert Babits-szonett szerint – a művésziség tökélyéig fejlesztette alkotásait. Durva lélek és erősen maszkulin magatartás jellemzi személyét, s ehhez gyakran a testi fogyatékosság és a rútság vonásai is kapcsolódnak. Környezete, a családja és a felesége teljesen kiszolgáltatott helyzetben van mellette; utóbbi megjelenése és külleme gyakran épp ellentéte a férjének, isteni szépség, s nem mellékesen a hűtlenség megtestesítője.

A szépség romlékonysága vagy az öregség női nyomorúsága – utóbbi leg­inkább az irónia és a gúny esz­közei­vel – még az olyan finoman hangolt rokokó költészetben is megjelenik, mint Csokonai Vitéz Mihály Lilla-ciklusa (A szépek szépe című versében: „Mégis e remekben az a nagy csonkúlás, / Hogy ővele is köz a végső elmúlás.”), hogy vénasszonycsúfoló víg­eposzáról vagy színműveiről, így a Karnyónéról ne is beszéljünk. Vitéz, Csokonai lírai alanya Istenhez fordul, amikor a szépség elmúlását siratja: „Isten! hát csak azért mívelsz ily remeket, / Azért árasztasz rá minden szépségeket, / Hogy egy légyen szódat feldúló múljonnal / Minden szépségeket eltörőlj azonnal?” Villon balladájának beszélője, az egykori szép fegyverkovácsné panasza is ebben az egyetemes pusztulásképben nyer érvényt („Ez a véged, emberi szépség!”), iróniába csak akkor fordul, amikor az öregség testi megnyilvánulásait saját magán veszi szemügyre. Ezt a magatartást képviseli Kiss Judit Ágnes verseinek önmegszólító alanya (Judit) is, amikor A vén fegyverkovácsné lóra ül című költeményben felsóhajt: „Az öregség mért nem gyógyítható?”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”