Színház

Viktorral a konyhán

Isten, haza, konyha – avagy ma már keresztbe álltam a Bajcsyn

Kritika

Rendkívül rokonszenves lány áll velünk szemben a színpadra festett apró négyzetben, amelyben épphogy csak elfér a veszélyesen magas sarkú cipője. Egyelőre nem mozdulhat onnan, csak azt kéri, hogy valaki vigye oda neki a színpad szélén lévő IKEA-s szatyrot.

A szatyorból a volt barátjának a közös lakásban hagyott dolgai kerülnek elő, amelyeket tombolán megnyerhetünk, én például egy félig teli vagy félig üres szószos üveggel lettem gazdagabb. A lány az extől kapott plüssállatoktól csak igen nehezen válik meg, szorítja őket az utolsó pillanatig.

Aztán hallunk egy kis Orbán Viktort, meg egy kis Novák Katalint arról, hogy hol is van a nő helye. Ismerjük: a konyhában, a családi tűzhely mellett, és ami még ennél is fontosabb, a szülőszobán. S hogy az audiovizuális élményünk teljes legyen, a performer a saját maga számára veszélyes vagy kellemetlen akciók sorozatával szórakoztat minket. Tényleg szórakoztat, mert amilyen rossz nézni, annyira humoros is, ahogy a rettentő tűsarkúban egy hatalmas könyvtorony tetején egyensúlyoz, miközben helytörténetből vizsgázik, vagy a szájába tömi galacsinokban az Alaptörvény családpolitikára vonatkozó oldalait.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.