Kiállítás

Vizit a Harap utcában

Vau! – A fővárosi kutyatartás kultúrtörténete

Kritika

A nagyváros közelmúltjának egyik izgalmas epizódja, hogyan foglalták el Budapest tereit, a polgári lakások minden zegzugát, az udvarokat és a parkokat legjobb barátaink, a kutyák. A beszédes című és kivételes gazdagságú kiállításon a kutyatartással kapcsolatos tárgyak, műalkotások, fotók, plakátok, kabaré­szkeccsek, rajz- és játékfilmrészletek, installációk és a szemléltető eszközök legkülönfélébb típusai mutatják meg nekünk, miért pont a kutya lett a városban is a legfontosabb társunk. És persze azt is, hogy mi mindent kellett megtenni azért, hogy a város féken is tartsa a kutyaáradatot.

Balla Loránd és Molnár Álmos kurátorok minden szempontból lenyűgöző, több szálon futó elbeszélést raktak össze a saját kollekcióik témába vágó darabjai mellett magángyűjtők, régiségboltok és társmúzeumok anyagaiból. Egy, a közösségi hálón létrehozott oldalon keresztül is bárki felajánlhatta saját kutyás fotóit, amelyekből speciális vetítés formájában is kaphatunk ízelítőt.

A kiállítás logikája világos, az anyag jól követhető, s a Sziklapince labirintusszerű szerkezete azt is lehetővé teszi, hogy az időrendi sorrendre fittyet hányva járjuk be a helyszínt, így elképzelhető az is, hogy csak a végén jön velünk szembe a főváros bronz-, vas-, római és népvándorlás kori kutyaemlékeit felsorakoztató terem. A homokágyon elhelyezett több ezer éves kutyacsontvázak épsége a meglepő: lám, semmi sem utal rá, hogy a Duna-vidék egymást váltó népei a kutyákat étkezési célokra használták volna. A középkori Buda kutyaemlékei közül is kiemelkedik az eredeti formájában (és jócskán kinagyított fényképként is) megtekinthető, Szent Rókust kutyával ábrázoló színezett kerámiacsempe. Rókust, aki a pestisesek gyógyításának szentelte idejét, megkísértette a fekete halál, s csak egy nemesember kutyájának köszönhetően élte túl a betegséget: a hű eb kenyeret hozott neki, és nyalogatva gyógyította meg a sebeit. A ragályos nyavalyák elleni harc bajnoka így lett egyben a kutyák védőszentje is. A védelemre márpedig rá is szolgáltak az ebek, hiszen a számuk ugyan feltűnően szaporodott, miután a 19. századtól Buda, Pest és Óbuda lakói is tömegesen kezdték tartani őket. Ekkor még a várost körbeölelő külvárosi, peremvárosi övezetben a haszonkutyák domináltak: a házőrzéstől kezdve a terelésen át a mészárszéki pribékmunkáig sokféle teendő jutott nekik. De legyen szó kisebb vagy nagyobb méretű, passzióból tartott vagy drabális munkakutyáról, a balsors kegyéből bármelyikük az utcán végezhette, ahol azután vadászhattak rájuk a sintérek, gyepmesterek (kezdetben egyenesen a város hóhérai!), és könnyen kiköthettek valamelyik hírhedett kutyatelepen: az Illatos úti sintértelepet is megörökítette néhány hangulatos fotó.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.