Kiállítás

Vizit a Harap utcában

Vau! – A fővárosi kutyatartás kultúrtörténete

Kritika

A nagyváros közelmúltjának egyik izgalmas epizódja, hogyan foglalták el Budapest tereit, a polgári lakások minden zegzugát, az udvarokat és a parkokat legjobb barátaink, a kutyák. A beszédes című és kivételes gazdagságú kiállításon a kutyatartással kapcsolatos tárgyak, műalkotások, fotók, plakátok, kabaré­szkeccsek, rajz- és játékfilmrészletek, installációk és a szemléltető eszközök legkülönfélébb típusai mutatják meg nekünk, miért pont a kutya lett a városban is a legfontosabb társunk. És persze azt is, hogy mi mindent kellett megtenni azért, hogy a város féken is tartsa a kutyaáradatot.

Balla Loránd és Molnár Álmos kurátorok minden szempontból lenyűgöző, több szálon futó elbeszélést raktak össze a saját kollekcióik témába vágó darabjai mellett magángyűjtők, régiségboltok és társmúzeumok anyagaiból. Egy, a közösségi hálón létrehozott oldalon keresztül is bárki felajánlhatta saját kutyás fotóit, amelyekből speciális vetítés formájában is kaphatunk ízelítőt.

A kiállítás logikája világos, az anyag jól követhető, s a Sziklapince labirintusszerű szerkezete azt is lehetővé teszi, hogy az időrendi sorrendre fittyet hányva járjuk be a helyszínt, így elképzelhető az is, hogy csak a végén jön velünk szembe a főváros bronz-, vas-, római és népvándorlás kori kutyaemlékeit felsorakoztató terem. A homokágyon elhelyezett több ezer éves kutyacsontvázak épsége a meglepő: lám, semmi sem utal rá, hogy a Duna-vidék egymást váltó népei a kutyákat étkezési célokra használták volna. A középkori Buda kutyaemlékei közül is kiemelkedik az eredeti formájában (és jócskán kinagyított fényképként is) megtekinthető, Szent Rókust kutyával ábrázoló színezett kerámiacsempe. Rókust, aki a pestisesek gyógyításának szentelte idejét, megkísértette a fekete halál, s csak egy nemesember kutyájának köszönhetően élte túl a betegséget: a hű eb kenyeret hozott neki, és nyalogatva gyógyította meg a sebeit. A ragályos nyavalyák elleni harc bajnoka így lett egyben a kutyák védőszentje is. A védelemre márpedig rá is szolgáltak az ebek, hiszen a számuk ugyan feltűnően szaporodott, miután a 19. századtól Buda, Pest és Óbuda lakói is tömegesen kezdték tartani őket. Ekkor még a várost körbeölelő külvárosi, peremvárosi övezetben a haszonkutyák domináltak: a házőrzéstől kezdve a terelésen át a mészárszéki pribékmunkáig sokféle teendő jutott nekik. De legyen szó kisebb vagy nagyobb méretű, passzióból tartott vagy drabális munkakutyáról, a balsors kegyéből bármelyikük az utcán végezhette, ahol azután vadászhattak rájuk a sintérek, gyepmesterek (kezdetben egyenesen a város hóhérai!), és könnyen kiköthettek valamelyik hírhedett kutyatelepen: az Illatos úti sintértelepet is megörökítette néhány hangulatos fotó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.