Rádió

Volt röhögni?

Szilveszterikabaré-kísérletek

Kritika

Az év utolsó napja, akármilyen volt is az az év, hagyományosan a jókedvé és kacagásé kellene, hogy legyen. De akad-e még olyasmi, amin röhögni lehet?

E kérdés a rádiós műsorvezetők és szerkesztők számára is nagyrészt megoldhatatlan dilemmaként derengett fel. Megpróbáltak ugyan úgy tenni, mintha tudnák, merre kellene a röhögés forrását keresni, aztán mégsem sikerült odáig elvezetniük a tisztelt publikumot. Más kérdés, hogy van-e ilyen publikum még egyáltalán. A régi arcok, a régi otthonos díszletek, gesztusok java rég a feledésé, ami nem is biztos, hogy baj, legfeljebb egy-egy kipusztulni képtelen poén kering még az éterben, amelyek már új korukban sem voltak érdekesek.

A szent magyar sugárzásban olybá tűnik, hogy van valamiféle nosztalgia a régi trendek iránt, ugyanakkor ezek feléleszthetetlenségének tudata több-kevesebb iróniával csapódik le a műsorkészítői jegyzetekben. A Klubrádió például – hogy a honi paletta egyik végpontját említsük rögtön – a maga internetes száműzetésében igyekszik a normalitás érzetével lekötelezni a hallgatóit, miközben azért időről időre fel is lebbenti ennek az érzetnek a vásznát, s amolyan alulnézeti bepillantást nyújt a valóságra. Szilveszter délutánján egy monstre négyórás szórakoztató műsor ígéretével csábítottak, hogy aztán rögtön kiderüljön, a Para kabaré nevezetű produkció az elejétől a végéig előre rögzített etűdökből áll. Aligha találni annál kevésbé szórakoztató víziót, mint amilyen egy üres stúdióból közreadott óévbúcsúztató kabaré. Ennyi erővel végül is elszörfözgethet a hallgató a YouTube-on is, és lehet, hogy nem is jár rosszabbul vele.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.