Lemez

World music: súlyos

bosnyák, globális taranta, metál polka és hétköznapi roma: az új év első durranásai.

Divanhana: Zavrzlama Tizenharmadik éve működik és hatodik korongjával állt elő a bosnyák Divanhana. Azon az égtájon eddig is nagy népszerűségnek örvendett, de új albuma határtalanul befutott. A fő csapásiránya továbbra is a reneszánszát élő sevdah, amelynek melankolikus hangulata a fadóéval rokon, vagyis könnyen megszakad tőle a szív. Az elmúlt években a Mostar Sevdah Reunion, Damir Imamović és Amira Medunjanin lemezeire számíthattunk, ha elegünk lett a Balkán vigalmából, de immár méltó társuk lett a Divanhana, úgy indítva új albumát, hogy azonnal megáll az ütő.

A Na Kuslatu se mahrama vihori – ahogy a dalok többsége – saját szerzeményük, és a sevdah nagy érzései mellett arra is pompás példa, hogy miként lehet személyessé és frissé tenni egy réges-régi hagyományt. A baj csak az, hogy olyan magasra helyezte a lécet, ami a továbbiakban felülmúlhatatlan. Igaz, nem is erőltetik, inkább nyitnak a Balkán táncosabb irányzatai felé, fejet hajtanak Saban Bajramović előtt, majd átültetik (az ugyancsak szerb) Radivoje Radivojević Opa Opa című nótáját egy sűrű salsába. Persze, a kiruccanások közepette a súlyos bosnyák szívügyek sem merülnek feledésbe, az albumot záró dallal pedig végleg „hazatér” a zenekar. Jól hallható, hogy van „otthona”, ami nagy szó a világzenében. (CPL Music, 2022) 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.