Lemez

World music: súlyos

bosnyák, globális taranta, metál polka és hétköznapi roma: az új év első durranásai.

Divanhana: Zavrzlama Tizenharmadik éve működik és hatodik korongjával állt elő a bosnyák Divanhana. Azon az égtájon eddig is nagy népszerűségnek örvendett, de új albuma határtalanul befutott. A fő csapásiránya továbbra is a reneszánszát élő sevdah, amelynek melankolikus hangulata a fadóéval rokon, vagyis könnyen megszakad tőle a szív. Az elmúlt években a Mostar Sevdah Reunion, Damir Imamović és Amira Medunjanin lemezeire számíthattunk, ha elegünk lett a Balkán vigalmából, de immár méltó társuk lett a Divanhana, úgy indítva új albumát, hogy azonnal megáll az ütő.

A Na Kuslatu se mahrama vihori – ahogy a dalok többsége – saját szerzeményük, és a sevdah nagy érzései mellett arra is pompás példa, hogy miként lehet személyessé és frissé tenni egy réges-régi hagyományt. A baj csak az, hogy olyan magasra helyezte a lécet, ami a továbbiakban felülmúlhatatlan. Igaz, nem is erőltetik, inkább nyitnak a Balkán táncosabb irányzatai felé, fejet hajtanak Saban Bajramović előtt, majd átültetik (az ugyancsak szerb) Radivoje Radivojević Opa Opa című nótáját egy sűrű salsába. Persze, a kiruccanások közepette a súlyos bosnyák szívügyek sem merülnek feledésbe, az albumot záró dallal pedig végleg „hazatér” a zenekar. Jól hallható, hogy van „otthona”, ami nagy szó a világzenében. (CPL Music, 2022) 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.