Lemez

World music: súlyos

bosnyák, globális taranta, metál polka és hétköznapi roma: az új év első durranásai.

Divanhana: Zavrzlama Tizenharmadik éve működik és hatodik korongjával állt elő a bosnyák Divanhana. Azon az égtájon eddig is nagy népszerűségnek örvendett, de új albuma határtalanul befutott. A fő csapásiránya továbbra is a reneszánszát élő sevdah, amelynek melankolikus hangulata a fadóéval rokon, vagyis könnyen megszakad tőle a szív. Az elmúlt években a Mostar Sevdah Reunion, Damir Imamović és Amira Medunjanin lemezeire számíthattunk, ha elegünk lett a Balkán vigalmából, de immár méltó társuk lett a Divanhana, úgy indítva új albumát, hogy azonnal megáll az ütő.

A Na Kuslatu se mahrama vihori – ahogy a dalok többsége – saját szerzeményük, és a sevdah nagy érzései mellett arra is pompás példa, hogy miként lehet személyessé és frissé tenni egy réges-régi hagyományt. A baj csak az, hogy olyan magasra helyezte a lécet, ami a továbbiakban felülmúlhatatlan. Igaz, nem is erőltetik, inkább nyitnak a Balkán táncosabb irányzatai felé, fejet hajtanak Saban Bajramović előtt, majd átültetik (az ugyancsak szerb) Radivoje Radivojević Opa Opa című nótáját egy sűrű salsába. Persze, a kiruccanások közepette a súlyos bosnyák szívügyek sem merülnek feledésbe, az albumot záró dallal pedig végleg „hazatér” a zenekar. Jól hallható, hogy van „otthona”, ami nagy szó a világzenében. (CPL Music, 2022) 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."