Színház

Fényárban áll

Szerelmek városa

Kritika

Egy fiatal színész, aki jól gitározik, egy másik, aki tehetséges pantomimes, meg egy szép hangú, csinos lány összekeverve rengeteg effekttel, csillogó jelmezzel, zenei betéttel és harsánysággal: ez a Szerelmek városa. Ami viszont a musicalből hiányzik, az épp a címben ígért város, Párizs. De az fájón.

A díszlet majdnem jó: a forgószínpad izgalmas utcakép bárokkal, panzióval, szexshoppal, és a történet középpontjában álló színház művészbejárójával. A neonfeliratok akár fokozhatnák is a hangulatot, ha nem lenne zavaró a tény, hogy bár Párizs egyik mulatónegyedében járunk, mégis mindenütt angol nyelvűek a kiírások (pl. Write Her Soul). Maradunk lebegve. Ez is egy fényfelirat, az előadás végi csattanónál lesz jelentősége.

Kavalkáddal indulunk, mindenki a színpadon, tán még a jegyszedők is. Várjuk a történéseket, de még sokáig kevés a sztori. Színre lépnek sikkesen rollerező és ritmikus gimnasztikázó lányok, próbálunk utánuk menni, hangulatba kerülni, de történet nélkül nehéz. Amikor feladnánk, végre szerelmi szálak bontakoznak ki. Egy hármas felállás: a világot jelentő deszkákra vágyó izgága kalandor, Frederik Lömetrö (Wunderlich József) és a visszahúzódó pantomimes, a szakmája miatt is csendes Báptiszt (Gyöngyösi Zoltán) verseng mindkettőjük szíve hölgyéért, Gáránszért (Radnay Csilla). A másik szál az előbb említett Báptiszté és a beléhabarodott színésznőé, Nátálié (Waskovics Andrea). És két másik férfi is udvarol Gáránsznak: a teljhatalmú gróf Eduár’ dö Montré (Hirtling István), valamint egy bűnöző, Pier Fránszoá Lászener (Csapó Attila). Elhangzanak még szív küldis betétdalok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.