Rádió

Zuhanástörténetek

Kadarkai Endre podcastje

Kritika

„A Felfelé zuhanásban Kadarkai Endre a magyar popkulturális ikonok történeteit járja körül, akiknek életútja valamilyen tragikus fordulat kapcsán mélyzuhanást vett” – halljuk a nemrégiben indult riportsorozat bevezetőjében. Ígéretes felütés, de rejt magában rizikót. Rögtön a kérdés: mit is jelent egyáltalán az, hogy valaki „magyar popkulturális ikon”?

Olyasmi kategória, mint a „Magyarországon világhírű”? Ugyancsak kérdéses, hogy miért épp a bukástörténetük kerül a fókuszba? Nem túl indiszkrét vagy hatásvadász megközelítés ez? És mit jelent a címbeli „felfelé”? Az min­den­esetre rögtön látható, hogy alapanyag akad: bukástörténet bőven előfordul e vidéken.

Kadarkai Endre egészen biztos, hogy nem lustálkodott sokat az elmúlt néhány évben. A Riporter kerestetikben feltűnt fiatalember az elmúlt időszakban kisebb tévéktől és nem feltétlenül előnyös helyzetű rádiócsatornáktól indulva mára önálló branddé vált a beszélgetős műsorok piacán. (Nemrégiben már egyenesen egy népszerű televíziós sorozatban cameózott, vagyis lényegében önmagát alakította egy villanásnyi szerep erejéig.) Persze ez a pályaút az olyan kínos epizódoktól sem volt mentes, mint amilyen az azóta is sokat idézett beszélgetés volt Ákossal a nők szerepéről.

Ezeken a hasábokon is írtunk már róla klubrádiós műsorai kapcsán. Eleinte inkább fanyalogva, később némiképp megengedőbb módon, a végképp az online létbe száműzött csatornán futó Világtalálkozó című produkciója például százhárom adás után épp a napokban ért véget egy amolyan best of epizóddal. Visszatekintve el kell ismerni, volt benne valami, amitől a koncepció az olykori keresettségen vagy modoros beszélgetésvezetésen túl is működött, Kadarkai pedig kétségtelenül sokat fejlődött a műsorkészítés évei során.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.