2000 USAID-dolgozót bocsátanak el, több ezret pedig fizetett szabadságra küldenek

  • narancs.hu
  • 2025. február 24.

Külpol

A tengerentúli dolgozók hazautazását fizeti a szervezet. 

A Trump-adminisztráció világszerte fizetett szabadságra küldi az Egyesült Államok Nemzetközi Fejlesztési Ügynökségének (USAID) dolgozóinak jelentős részét, ezzel párhuzamosan körülbelül 2000 állást szüntetnek meg az Egyesült Államokban – írja a 444.hu az adminisztráció vasárnapi közleménye nyomán. 

„2025. február 23-án, vasárnap este 23:59-től az USAID összes közvetlen alkalmazottja, kivéve a kritikus feladatokért, a központi vezetésért és/vagy a speciálisan kijelölt programokért felelős dolgozókat, globálisan adminisztratív szabadságra kerül” – áll a közleményben. Egyidejűleg megkezdik mintegy 2000 álláshely megszüntetését is.

A BBC szerint a közelmúltig a USAID-nek 10 ezer alkalmazottja volt világszerte, ebből most 4200-at küldenek fizetett szabadságra. Azt még nem tudni, hogy végül hány alkalmazottat fognak megtartani, de korábbi hírek szerint a USAID működéséhez 611 fő lehet a kötelező minimum létszám. A tengerentúli dolgozók önkéntes hazautazását fizeti majd a szervezet.

A portál emlékeztet, A lépés része annak a tervnek, amely a Trump-kormányzat szerint Elon Muskkal az élen a szövetségi alkalmazotti létszám csökkentésére és a költségek visszaszorítására irányul. A USAID-programok százait állították már le világszerte, ami miatt több civil szervezet is aggodalmának adott hangot. 

Marc Rubio külügyminiszter január végén függesztette fel a segélyprogramok finanszírozását, ugyanis Donald Trump és Elon Musk szerint az USAID tevékenysége nem illeszkedik a politikai céljaikhoz. A szövetségi bíróság februárban elrendelte, hogy a kormány ideiglenesen oldja fel a három hete tartó finanszírozási zárolást a leállított segély- és fejlesztési programokra, ugyanis a hirtelen leállás súlyos károkat okozott a nonprofit és egyéb szervezeteknek, melyek az Egyesült Államok segítségnyújtási programjait végrehajtják. Ennek a Trump-adminisztráció nem tett eleget. 

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.