A helyes jelölt

Olaf Scholz

Külpol

Májusban még úgy tűnt, a Zöldek komoly vetélytársai lehetnek a kereszténydemokratáknak. Augusztusban azonban a szociáldemokraták kerültek a népszerűségi listák élére, és jelöltjük, Olaf Scholz lépett elő Angela Merkel várható örökösévé.

A nyolcvanas évek közepén dús, göndör, hosszú hajába túrt, és ilyesmiket pötyögött írógépén Olaf Scholz, a német és a nemzetközi ifjúszocialisták elnökhelyettese: „agresszív-imperialista NATO”, „az NSZK mint a nagytőke európai fellegvára” és „a kapitalista gazdaság meghaladásának szükségessége”.

Az ember nem változik – csak a nézetei. Így azután a Hamburgban született és nevelkedett, ma már 63 éves jogász annak idején is az a gyors észjárású, igen olvasott, megbízható, határozott, egyúttal tudálékos és arrogáns, ám szónoki tehetség és karizma nélküli figura lehetett, akinek manapság tartják.

Találónak mondható a Handelsblatt által idézett jelenet 2018-ból, amikor a Nemzetközi Valutaalap ülésén Scholz – immár pénzügyminiszterként – kijelenti: „A rövidített munkaidővel megakadályoztam a tömeges munkanélküliséget a 2008-as pénzügyi válság idején.” Christine Lagarde mosolyogva fordul felé: „Nahát, mennyit töprengtünk, vajon hogyan vészelte át Németország ilyen jól a válságot. Szóval magának köszönhetően.” „Pontosan” – válaszolja Scholz rezzenetlen arccal.

A dús haj igencsak megritkult, és hová tűntek a nyolcvanas évek! 2001-ben, hamburgi belügyi szenátorként Scholz már Beethoven 9. szimfóniáját hallgatta a G20 államférfiainak társaságában a Filharmóniában, miközben rendőrsége a város utcáit tisztogatta a baloldali tüntetőktől.

Ám egyébként is, mint jó politikustól elvárható, mindig annak a tisztségnek felel meg, amelybe helyezik. Az SPD főtitkáraként és Gerhard Schröder jobbkezeként a szociális megszorításokat védelmezte, míg röviddel később, munkaügyi miniszterként már a munkanélküli-segély folyósításának meghosszabbítását támogatta.

Amikor a 2018-as nagykoalíció idején ő került a CDU nagy tekintélyű pénzügyminisztere, Wolfgang Schäuble helyére, sokan tartottak a szokásosan könnyen költekező szociáldemokraták emberétől. Amikor azonban arról kérdezték, mit csinál majd másként, mint elődje, Scholz azt felelte: „Semmit.”

Így is lett: Scholz kitartott a nulla hitelfelvétel mellett, s mintha a jövőbe látna, úgy nyilatkozott, válság esetére tartogatja az egyre növekvő költségvetési többletet. A világjárvány valóban fordulatot hozott pénzügyi politikájában: a miniszter az idei évre már közel 220 milliárd euró hitelfelvételt tervez.

A kommunikációs képesség hiánya is szerepet játszhatott abban, hogy Scholz legtöbbször – például hamburgi főpolgármesterségétől eltekintve – a beosztott, a második ember pozíciójába szorult. Igaz, a jelenlegi és egyben utolsó Merkel-kormányban már az alkancellárságig és a pénzügyminiszterségig vitte. Ám pártja, az SPD még legutóbb sem tartotta érdemesnek arra, hogy elnökévé válassza. Így azután váratlan sikernek minősíthető, hogy idén májusban mégis őt jelölték kancellárnak a szeptember végi választásokra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.