A helyes jelölt

Olaf Scholz

Külpol

Májusban még úgy tűnt, a Zöldek komoly vetélytársai lehetnek a kereszténydemokratáknak. Augusztusban azonban a szociáldemokraták kerültek a népszerűségi listák élére, és jelöltjük, Olaf Scholz lépett elő Angela Merkel várható örökösévé.

A nyolcvanas évek közepén dús, göndör, hosszú hajába túrt, és ilyesmiket pötyögött írógépén Olaf Scholz, a német és a nemzetközi ifjúszocialisták elnökhelyettese: „agresszív-imperialista NATO”, „az NSZK mint a nagytőke európai fellegvára” és „a kapitalista gazdaság meghaladásának szükségessége”.

Az ember nem változik – csak a nézetei. Így azután a Hamburgban született és nevelkedett, ma már 63 éves jogász annak idején is az a gyors észjárású, igen olvasott, megbízható, határozott, egyúttal tudálékos és arrogáns, ám szónoki tehetség és karizma nélküli figura lehetett, akinek manapság tartják.

Találónak mondható a Handelsblatt által idézett jelenet 2018-ból, amikor a Nemzetközi Valutaalap ülésén Scholz – immár pénzügyminiszterként – kijelenti: „A rövidített munkaidővel megakadályoztam a tömeges munkanélküliséget a 2008-as pénzügyi válság idején.” Christine Lagarde mosolyogva fordul felé: „Nahát, mennyit töprengtünk, vajon hogyan vészelte át Németország ilyen jól a válságot. Szóval magának köszönhetően.” „Pontosan” – válaszolja Scholz rezzenetlen arccal.

A dús haj igencsak megritkult, és hová tűntek a nyolcvanas évek! 2001-ben, hamburgi belügyi szenátorként Scholz már Beethoven 9. szimfóniáját hallgatta a G20 államférfiainak társaságában a Filharmóniában, miközben rendőrsége a város utcáit tisztogatta a baloldali tüntetőktől.

Ám egyébként is, mint jó politikustól elvárható, mindig annak a tisztségnek felel meg, amelybe helyezik. Az SPD főtitkáraként és Gerhard Schröder jobbkezeként a szociális megszorításokat védelmezte, míg röviddel később, munkaügyi miniszterként már a munkanélküli-segély folyósításának meghosszabbítását támogatta.

Amikor a 2018-as nagykoalíció idején ő került a CDU nagy tekintélyű pénzügyminisztere, Wolfgang Schäuble helyére, sokan tartottak a szokásosan könnyen költekező szociáldemokraták emberétől. Amikor azonban arról kérdezték, mit csinál majd másként, mint elődje, Scholz azt felelte: „Semmit.”

Így is lett: Scholz kitartott a nulla hitelfelvétel mellett, s mintha a jövőbe látna, úgy nyilatkozott, válság esetére tartogatja az egyre növekvő költségvetési többletet. A világjárvány valóban fordulatot hozott pénzügyi politikájában: a miniszter az idei évre már közel 220 milliárd euró hitelfelvételt tervez.

A kommunikációs képesség hiánya is szerepet játszhatott abban, hogy Scholz legtöbbször – például hamburgi főpolgármesterségétől eltekintve – a beosztott, a második ember pozíciójába szorult. Igaz, a jelenlegi és egyben utolsó Merkel-kormányban már az alkancellárságig és a pénzügyminiszterségig vitte. Ám pártja, az SPD még legutóbb sem tartotta érdemesnek arra, hogy elnökévé válassza. Így azután váratlan sikernek minősíthető, hogy idén májusban mégis őt jelölték kancellárnak a szeptember végi választásokra.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.