Szélsőjobboldali szinergiák az Orbán–Trump-tengelyen

Amerikai álom

Külpol

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.

Amikor Donald Trump visszatért a Fehér Házba, politikai sikerét szinte a magáénak érezte Orbán Viktor. „Mi már Trump voltunk Trump előtt” – mondta a kormányfő néhány hete, és ezt a jelmondatot visszhangozta Szijjártó Péter és Kovács Zoltán is a nemzetközi térben. Orbán rövid időn belül kétszer is beszélt telefonon Trumppal, decemberben pedig személyesen is tiszteletét tette a floridai Mar-a-Lagóban, ahol talán hosszan beszélgettek, talán nem. Mindenesetre a magyar „delegáció” már az elnöki beiktatás előtt találkozhatott Trumppal, Mike Waltz leendő nemzetbiztonsági tanácsadóval és Elon Muskkal is. Utóbbi, a SpaceX vezérigazgatója nem a kereszténykonzervatív családpolitikáról ment beszélgetni Orbánékkal, hanem azért, mert jelen volt a 4iG Nyrt. vezetője, Jászai Gellért is, aki szívesen beszállna a műholdbizniszbe Musk oldalán. Jászai azóta „rendkívüli és meghatalmazott nagykövet” lett, aki a „magyar gazdasági érdekek nemzetközi érvényesítésében” jár el, a 4iG tanácsadó testülete pedig Trump elnöki megbízottjával, Richard Grenell-lel bővült. A világ jelenlegi legvagyonosabb embe­rének a közép-európai HUSAT1 szatellitprogramot is bemutatták.

A Trump-kabinet első heteiben egyre gyakrabban emlegetik Orbán nevét azok is, akik az új adminisztráció autokratikus tendenciáit kutatják. Anne Applebaum történész a The Atlantic oldalán megjelent cikkében elsősorban az üzleti és a politikai hatalom kíméletlen összefonódására figyelmeztet, miután megnézte a Direkt36 A dinasztia című dokumentumfilmjét: „Amerika gyors ütemben halad a magyar populizmus, a magyar politika és a magyar igazságszolgáltatás irányába. Ez azonban azt is jelenti, hogy a magyar stagnálás, a magyar korrupció és a magyar szegénység is a jövőnk részévé válhat.” Applebaum nem ok nélkül aggódik a formálódó „oligarchia” miatt ott, ahol az elnök Teslát reklámoz a Fehér Ház gyepén; mint leszögezi, az Orbán–Trump-románcot a közös szélsőjobboldali, kereszténynacionalista és autokratikus ideológiák alapozták meg. „Mi is hát az a magyar modell, amelyet [az amerikai konzervatívok] annyira csodálnak? Semmi köze a modern államvezetéshez. Sokkal inkább a régi, jól ismert forgatókönyv az autokratikus hatalomátvételre – egy sablon, amelyet jobb- és baloldali vezetők egyaránt alkalmaztak már Recep Tayyip Erdoğantól egészen Hugo Chávezig.” Orbán a közszolgákat lojalistákra cserélte, gazdasági nyomás alá helyezte a szabad sajtót, megfosztotta az egyetemeket autonómiájuktól és átírta az alkotmányt, az utóbbi években pedig a pőre hatalmi kontrollt a woke-ellenesség ernyője alá bújtatta. Nem véletlenül nevezte Steve Bannon Magyarországot „inspirációnak a világ számára”, Kevin Roberts, a Heritage Foundation elnöke pedig hazánkat „nem egyszerűen a modern kormányzás egyik lehetséges mintájaként, hanem annak etalonjaként” emlegette.

Arról lehet vitatkozni, hogy Donald Trump megtalálná-e az autokratikus state capture módjait a magyar minta nélkül is – valószínűleg igen. Ám az egyértelmű, hogy a Fideszhez köthető holdudvar évek óta sok pénzt és energiát fektetett abba, hogy az orbáni modellnek legyenek nemzetközi hírvivői és dicsérői. E folyamat feltérképezéséhez elsősorban három intézményt érdemes megvizsgálni: az Orbán Balázs vezetése alatt működő Mathias Corvinus Collegiumot (MCC), a Danube Institute (DI) nevű think tanket, valamint az Alapjogok Központ által szervezett CPAC Hungary konferenciákat. Ezek az elmúlt években olyan konzervatív és trumpista személyiségekkel építettek kapcsolatokat, akik aztán a jelenlegi Trump-kormányzatnak is súghatnak, akár Magyarország érdekében is. De vajon sikerült?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.