Interjú

„Amit egy állampolgár megtehet”

Bernard-Henri Lévy filozófus, showman

Külpol

A francia filozófus és befolyásos médiaszemélyiség gyakran hallatja a hangját világpolitikai kérdésekben, és ez a hang olykor az Élysée-palotáig is elér. Looking for Europe című one-man show-ját az európai parlamenti választások előttre időzítette – ezzel járja Európa nagyvárosait, április 10-én fellép Budapesten is.

Magyar Narancs: Nem lenne hatásosabb ezt a nagyon is politikus, a populizmust és az illiberalizmust ostorozó előadását a biztonságos színházterem helyett a Parlament lépcsőjén előadni?

Bernard-Henri Lévy: Nem rossz ötlet. Javasolnám, hogy csináljuk meg mindkettőt! Tartsuk meg először a meghirdetett előadást a színpadon, és ha működik a dolog, ha a jelenlévők azt javasolják, vonuljunk a Parlamenthez, rajtam ne múljon, én boldogan előadom ott is a mondandómat.

MN: Kampányidőszak van, közel vagyunk az európai parlamenti választásokhoz. Gondolom, követi az eseményeket…

BHL: Így van.

MN: Mit gondol arról, amit Emmanuel Macron mondott, miután a Fidesz tagságát felfüggesztették az Európai Néppártban? A francia elnök szerint ezzel az égvilágon semmi sem változott; a néppárti határozattal a törzsi logika győzött az elvek felett.

BHL: Azt gondolom, hogy ami történt, az nagyon kevés, távolról sem elég a Fidesz megfékezésére. Kaptak egy figyelmeztetést, ennyi. Ezzel szankcionálni azt, hogy a Fidesz elárulta az Európai Unió alapértékeit, hát, ez alig valami. Nem tudom, Macron mit mondott, de nekem ez a véleményem. Az igazi döntés az lett volna, ha kimondják: azzal a politikával, amit a Fidesz folytat, jelen pillanatban nem tartozik a mérsékelt európai jobboldalhoz. Magyarország szuverén ország, a Fidesz olyan politikát folytat, amilyet csak akar, a szavazók olyan pártra szavaznak, amilyenre csak akarnak, de a Néppártban jelenleg nincs helye a Fidesznek. Ez lett volna az igazi döntés. De ha már itt tartunk, bevallom, az azért meglepett, hogy néhány napja Nicolas Sarkozy budapesti látogatása során milyen nagyra értékelte a Fideszt.

MN: Mi lepte meg ezen?

BHL: Hogy mennyire elnéző, baráti volt a Fidesz jelenlegi politikájával szemben.

MN: Sarkozyvel közeli barátságot ápol. Olyannyira közelit, hogy 2011-ben, az arab tavasz idején egyszerűen felhívta Líbiából, és meggyőzte az elnököt, fogadja a líbiai felkelők átmeneti kormányának a vezetőit. A történet ismert részletei szerint ezt Sarkozy és ön egymás között beszélték le, a francia külügyminisztert, Alain Juppét is kihagyták belőle. Mintha átvette volna egy rövid időre a külügyminiszter szerepét.

BHL: Ha így is történt, ha át is vettem a szerepét, az nem tartott tovább két napnál. Utána visszanyerte a befolyását. Adódnak néha olyan körülmények, amikor az állampolgárnak fel kell szólalnia, cselekednie kell, mert az uralkodók ezt nem teszik meg. Akkor és ott, Líbia esetében épp ez a helyzet állt elő.

MN: Hasonló állampolgári tettekre a későbbiekben is ragadtatta magát?

BHL: Igen, természetesen. Például megtettem minden tőlem telhetőt, hogy felhívjam Macron figyelmét a kurdok ügyé­re, a kötelességünkre irányukban.

MN: És sikerrel járt?

BHL: Az elnök meghívott az Élysée-palotába, hogy vetítsem le a Moszul visszafoglalásáról készített filmemet (La bataille de Mossoul – a szerk.). Talán a képek ereje meggyőzte, hogy a kurdok ügye Franciaország ügye is, valamint az egész demokratikus világé.

MN: Macronnal is hasonlóan közeli a kapcsolata, mint Sarkozyval? Az ő telefonszáma is megvan?

BHL: Egy: ha meg is lenne a száma, ezt akkor sem osztanám meg mással. Kettő: Sarkozy privát telefonszáma nem volt meg a líbiai események idején. Az Élysée-palota hivatalos számát hívtam. Három: Macronnal szemben pusztán az állampolgári jogaimat gyakorlom, amennyiben ha van valami mondanivalóm, azt elmondom. Olykor nyilvánosan, olykor személyesen. Ha megtisztel vele, hogy személyesen is meghallgat, élek e megtiszteltetéssel, és elmondom neki a véleményemet.

MN: Mit tanácsolt neki személyesen legutóbb?

BHL: Hogy privátilag mi hangzott el köztünk, azt nem mondom el önnek. Ezek, hangsúlyozom, privát beszélgetések.

MN: Egy filozófusnak, egy vezető értelmiséginek nem veszélyes ennyire közel kerülni az országa vezető politikusaihoz?

BHL: Sosem kerülök túl közel. Ismétlem, én nem teszek mást, csak amit egy állampolgár megtehet. Hadd mondjak egy példát. 1989-ben, amikor a berlini fal leomlott, felkerestem Magyarországot, Lengyelországot, Romániát, Bulgáriát, Romániát és Kelet-Berlint. Az akkori elnök, François Mitterrand kért fel, hivatalos úton jártam tehát. Egy beszámolót kellett készítenem arról, hogy Franciaország mivel járulhat hozzá, hogy ezek a kommunizmus alól frissen felszabadult országok magukévá tegyék a demokratikus értékeket. Elvégeztem a feladatomat, elkészítettem a hivatalos jelentést, ami meg is jelent a nevem alatt egy magazinban. A függetlenségem nem szenvedett csorbát, nem köteleztem el magam ezzel Mitterrand mellett. Több mint tíz év elteltével Jacques Chiracnak is megtettem ugyanezt. Ő Afganisztánba küldött Maszud parancsnok halála után. Az elnök hivatalos küldöttjeként azt kellett felmérnem, mit tehet Franciaország Afganisztán újjáépítése érdekében. Megtettem ezt is, és ezúttal sem kellett feladnom semmit a szabadságomból.

MN: Nemrég a sárgamellényesek párizsi megmozdulásán a tüntetők egy csoportja antiszemita szövegeket ordibálva belekötött Alain Finkielkraut zsidó származású filozófusba. „Húzz el, mocskos cionista” – kiabálták egyebek mellett. A Finkielkrautot ért inzultus csak egy volt a Franciaországban megszaporodott antiszemita incidensek sorában. Macron szerint a 2. világháború óta még sosem volt ilyen mértékű az antiszemitizmus Franciaországban és Európa más országaiban.

BHL: Franciaországban, akárcsak Magyarországon, az antiszemitizmus olyan, mint egy undorító alvó óriás, ami olykor felébred és elszabadul. A Soros elleni magyar kampány szemléletes példája ennek. Ahogy Sorost ábrázolják, az színtiszta antiszemitizmus. Lehet Sorost szeretni és lehet Sorost nem szeretni, de Magyarországon egészen másról volt szó; Soros ilyenfajta ábrázolása maga az antiszemitizmus. Franciaországban is hasonlóképpen mennek a dolgok. Ha válság van és megmozdulnak a tömegek, egyszersmind megkezdődik a bűnbakok keresése is, és feléled az antiszemitizmus. Ilyenkor nálunk nem Sorossal, hanem még mindig a Rothschild névvel dobálóznak. Franciaországban Rothschildnak hívják a bűnbakot. De van egy másik bűnbak is nálunk, ezt pedig úgy hívják, Izrael.

MN: A legutóbbi incidensek fényében a francia elnök azt is kijelentette, hogy az anticionizmus egyike az antiszemitizmus modern formáinak.

BHL: Ez abszolút így van. De továbbmegyek: ma, ha egy antiszemita valóban sokat akar elérni, akkor az antiszemitizmusának egyetlen igazán hatásos módja, ha az anticionizmus narratíváját használja erre a célra. Én azt mondom, ma az anticionizmus az antiszemitizmus egyetlen hatásos formája. Voilà!

MN: Tavaly Londonban a Last Exit Before Brexit című darabjával lépett fel. A Brexit körüli egyre abszurdabb politikai játszmák révén a Jeremy Corbyn-féle Munkáspártról is sokat hallani mostanában. Például azt, hogy tőlük sem idegen az anticionizmus ily módon való használata.

BHL: Nem is kérdés, hogy a Corbyn-féle Munkáspárt antiszemita. A fő retorikai eszközük, a fő narratívájuk az anticionizmus. A mai brit baloldal Jeremy Corbyn vezetése alatt az antiszemitizmus undorító csapdájába esett.

MN: Az egyszemélyes Brexit-darab, amit Londonban előadott, egy korábbi előadása, az Hôtel Europe továbbfejlesztett változata. A Looking for Europe, amit Budapesten fog előadni, a Brexit-show továbbfejlesztett változata?

BHL: Olyan ez, mint egy palimpszeszt, amikor egy kézirat eredeti szövegének a helyébe egy új szöveg kerül. A Brexit-darabom az Hôtel Europe-ra épült palimpszeszt volt, a Looking for Europe pedig a Brexit-darab palimpszesztje.

MN: A londoni előadását látva a The Guardian megjegyezte, hogy Franciaországban nemzeti sportnak számít az ön kifigurázása. Gondolom, ebbe a műfajba tartozik az is, hogy olykor megdobálják tortával.

BHL: Ezt egy belga férfi kezdte, az ő fő elfoglaltsága, hogy tortával veszi célba a celebritásokat, annyit, amennyit csak tud.

MN: A honfitársai önnel szemben táplált érzéseiből sok minden megsejthető a Közellenségek című könyvből, amelynek ön és Michel Houellebecq a szerzője. A közös levelezésüket tartalmazó kötetben Houellebecq már az első, önnek címzett levelében erős szavakkal írja le, minek is tartják önt…

BHL: Igen, és hasonlóan erős szavakkal írja le a róla kialakult képet is.

MN: Houellebecq ezt írja felütésként önről: „Magát, a sunyi húzások és a médiabohózatok nagymesterét még a patyolatfehér ingeiért is megvetik.” Ezek után elsorolja az önnel szembeni további vádpontokat, például hogy ön „a hatalmasok bizalmasa, gyermekkora óta szemérmetlen gazdagságban fürdik”, vagy­is egy „kaviár-baloldali”. És erre még rátesz egy lapáttal: „Filozófus, de gondolatai nincsenek, van viszont annál több jó kapcsolata, ezenkívül a filmtörténet legröhejesebb filmjének rendezője.”

BHL: Imádtam minden szavát. Ha nem így lett volna, nem akartam volna, hogy megjelenjen, elvégre a kettőnk munkája ez a könyv.

MN: Houellebecq szavai mintha arra utalnának, hogy van némi ellenérzés, sőt egyenesen utálat önnel szemben Franciaországban.

BHL: Igen, de legalább ennyi szeretetet is tapasztalok. Sajnálom, de így van. Szeretetből éppúgy kijut, mint gyűlöletből.

Névjegy

1948-ban született Algériában, tehetős zsidó család gyermekeként, születése után nem sokkal a család Párizsba költözött. Filozófusként, a nouveaux philosophes csoport hajdani vezéregyéniségeként éppúgy számon tartják, mint politikai aktivistaként, a totalitárius rezsimek elleni harc elkötelezett híveként. A szobatudós szobrát biztos nem róla mintázták; nem csekély befolyását latba vetve a nemzetközi politika színpadán is aktív szerepet vállal, legyen szó akár Boszniáról, Dárfúrról, Líbiáról vagy Szíriáról. Hite szerint a demokratikus nyugati világnak kötelessége a saját határain is túl, akár fegyverrel is fellépni azok ellen az elnyomó rezsimek ellen, amelyek saját polgáraik ellen fordulnak. A jugoszláviai háborúk során – számos nyugati értelmiségi társaságában – a nyugati hatalmak katonai beavatkozását követelte a szerb agresszió és a bosnyákokat sújtó népirtás megállítására; ekkor lett a „humanitárius intervencionalizmus” egyik vezető figurája. Ugyancsak katonai akciót sürgetett a civilekkel szembeni katonai akciók megfékezésére Líbia és Szíria esetében, Kadhafi és Aszad ellen, az előbbi esetben sikerrel. Monogramja, a BHL Franciaországban közismert brand, amelybe a filozófusi, írói és aktivista tevékenység mellett a – kritikusai szerint túlzásba vitt – megmondó-emberi szerep is beletartozik. Ő a szerzője többek között a Barbarism With a Human Face, a The Testament of God és a Who Killed Daniel Pearl? című könyveknek. Számos dokumentumfilmet (Peshmerga, The Oath of Tobruk, Bosna!) és egy játékfilmet (Day and Night – Alain Delonnal a főszerepben) je­gyez rendezőként.

Budapestre húszállomásos európai színházi turné keretében, egyszemélyes darabjával érkezik: a Looking for Europe április 10-én, a Belvárosi Színházban lesz látható, a mű „felhívás a demokratikus ellenállásra és a remény felélesztésére a 2019 májusában tartott európai parlamenti választásokat megelőző hetekben”.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.