Átvilágítás Romániában: Akták és bűntények

  • Ara-Kovács Attila
  • 1997. október 23.

Külpol

Oroszországon kívül egyedül Romániában nem született még olyan törvény, amely az állampolgárok számára hozzáférhetővé tenné a korábbi titkosszolgálatok dossziéit. A múlt év végi "kis rendszerváltást" követően azonban egyre többen követelik az "átvilágítást" és a közélet megtisztítását a volt ügynököktől.
Oroszországon kívül egyedül Romániában nem született még olyan törvény, amely az állampolgárok számára hozzáférhetővé tenné a korábbi titkosszolgálatok dossziéit. A múlt év végi "kis rendszerváltást" követően azonban egyre többen követelik az "átvilágítást" és a közélet megtisztítását a volt ügynököktől.

A korábbi, Ion Iliescu nevével fémjelzett vezetés nyilvánvalóan nem volt érdekelt benne, hogy tiszta vizet öntsön a pohárba. Maga is meglehetősen érintett volt ügynökügyben; nem is beszélve azokról a szélsőséges nemzeti pártokról, amelyek tagjai voltak az 1996 novemberéig kormányzó koalíciónak. A mostani kormánykoalíció meghatározó erejének számító parasztpárt két szenátora, Ticu Dumitrescu és Nicolae Cerveni elkészítette a maga átvilágítási törvénytervezetét. Érdekes, hogy a Romániában különösen nyilvánvaló ez irányú érzékenység dacára az említettek

tiszteletre méltó hajthatatlanságot

képviseltek. Dumitrescu még attól sem riadt vissza, hogy saját pártját is felelőssé tegye az átvilágítási ügyek lassításáért. Meg is kapta büntetését gyorsan: egy esztendőre felfüggesztették parasztpártbéli tagságát.

A törvényjavaslat előterjesztői a német példából indultak ki, nemcsak szövegszerűen követték a Stasi tevékenységét leleplező, feltáró és feldolgozó bonni-berlini törvényalkotási törekvéseket, de az említett törvény szellemét még intranzigensebben igyekeztek kidomborítani. A német - jobb szó híján -"dokumentációs törvényhez" hasonlóan a bukaresti tervezet is alapjognak igyekszik deklarálni az állampolgár ama jogát, hogy birtokába jusson az őt érintő információknak, különösen a róla vezetett titkosszolgálati aktáknak. Ám míg a német verzió hangsúlyozza az átadható információk személyes jellegét, ekként is védve az esetleges ügynökök személyiségi jogait, addig a román törvénytervezet erre nincs tekintettel, és célja az, hogy a legszélesebb körben tárja fel az eseteket. Tudvalevően - a magyar jogszabályhoz némileg hasonlóan - a német törvény olyan dokumentumok átadását engedélyezi csak, amelyekből az ügynökök nevét előzőleg törölték. (Az illegális közzétételt a német törvény egytől három évig terjedő börtönbüntetéssel bünteti.) Ez alól egyetlen kivétel van: ha bizonyítottan bűntényt követett el a Stasi volt alkalmazottja, illetve ügynöke. Ez esetben az érintett áldozat kérheti az adott nevek feltárását, hogy bírósági úton szerezzen elégtételt a vele esett sérelmekért.

Annak, hogy a román verzió az efféle visszafogottságot nélkülözi, mély politikai - sőt társadalom-lélektani -okai vannak. A két szenátor ugyanis a Securitatét mint politikai rendőrséget "eb bloc" törvénytelennek,

bűnöző testületnek

tekinti - tehát egész munkásságát bűnözői tevékenységnek nyilvánítja. E szándék - ismervén mindazt, ami a politikai rendőrség jóvoltából Romániában megtörtént - nagyon is érthető. Mégis olyan maximalizmusnak tűnik, melynek gyakorlati megvalósításával szemben igencsak sok kétely fogalmazható meg. Nem kis mértékben épp azért, mert az egész román társadalmat mélységesen átszőtte a legkülönfélébb titkosszolgálatokhoz fűződő korábbi intenzív kapcsolat. A legszerényebb becslések szerint is a Securitate működtetésében legalább másfél millió egyén vett részt, még ha többségükről gyanítható is, hogy nem jószántából tette. Ez bizony az ország lakosságának több mint 6,5 százaléka.

A bukaresti törvényjavaslat ráadásul nem limitálná azok körét - ismét csak ellentétben a német gyakorlattal -, akiket szükségképpen át kell világítani ahhoz, hogy a közéletben részt vehessenek. Más szóval: az átvilágítást gyakorlatilag az egész társadalomra kiterjesztené. A két szenátor nem is csinált titkot abból, hogy e szándékuk elsősorban a volt Securitate legaljasabb tevékenységét nemcsak toleráló, de bátorító és abban tettestársként közreműködő Román Ortodox Egyház tagjai ellen irányul. Mint ismeretes, a Ceausescuhoz mindvégig hű klérus a kommunista-nacionalista rezsim legfőbb támogatója volt. Külföldön hosszú időn át legitimálta a rendszert, belföldön pedig gyámolította a párt gátlástalan politikai manipulációit.

Szintúgy ellentétben a német átvilágítási törvénnyel, amely csak külön kérésre indít, illetve engedélyez vizsgálatot a gyanús körülmények között és feltehetően politikai okok miatt eltűnt személyek ügyében, a román törvényjavaslat hivatalból rendelné el az efféle esetek kivizsgálását, a tetteseket pedig a közbűntényes körülmények között elkövetett gyilkosságokkor kiróható büntetéssel sújtaná.

A jelek arra utalnak, hogy a javaslat megszövegezői alaposan megtanulták azt a leckét, amelyet egyfelől a Stasi átvilágítása feladott számukra, másfelől a román valóság erkölcsi feladatként rájuk rótt. Tekintettel e kettősségre, Ticu Dumitrescu és Nicolae Cerveni minden esetben a

keményebb szankcionálást

választotta, abból a tényből kiindulva, hogy Romániában a diktatúra is keményebb, embertelenebb és összehasonlíthatatlanul primitívebb volt, mint Kelet-Közép-Európa legtöbb államában.

A kormánytöbbséget adó parasztpárt ugyanakkor sok tekintetben felületesnek tekinti a két szenátor javaslatát, és máris indítványozta különbizottság felállítását, amely jobban hozzáigazítaná a törvényt részben az európai normákhoz, részben pedig a romániai alkotmányos keretekhez. Csak remélni lehet, hogy ez nem jelenti majd a dokumentum rendelkezéseinek relativizálását. A törvényjavaslat valóban szem elől tévesztett néhány olyan összefüggést, amelyek a későbbi alkalmazáskor komoly jogkövetési problémákat okozhatnak majd. Az említett összefüggéseket a hasonló német törvény mind figyelembe veszi, és eléggé megmagyarázhatatlan, miért kerülték el a két román törvényhozó figyelmét. A parasztpárt által felállítandó bizottságnak e harmonizációt is el kell majd végeznie.

A román javaslat nem tartalmazza például a német átvilágítási törvény azon bekezdését, mely az elkövetett bűntettekért hangsúlyozottan azonos felelősséget hárít mind a politikai rendőrség, mind pedig a kommunista pártvezetés kulcsfiguráira. A német törvény ugyanakkor konkrét időhatárhoz köti a személyes titkosszolgálati akták átadásának teljesítését. E két rendelkezés hiányzik a román javaslatból, miként annak a kötelező tisztázása is, hogy a fontos pozíciókat betöltő személyiségek álltak-e valaha idegen hatalmak vagy titkos szervezetek szolgálatában?

Tekintettel arra, hogy a román médiában számtalan - többé-kevésbé megalapozott - híradás látott napvilágot az említett összefonódásokról, egy eljövendő átvilágítási törvény aligha hagyhatja figyelmen kívül ezt a szempontot. Nincs kizárva, hogy a demokrata párti Adrian Severin külügyminiszter minapi, nagy feltűnést keltett kijelentése, mely számos pártvezetőt és médiairányítót vádolt meg gyanús, alkotmányellenes külföldi kapcsolatokkal, épp azt szolgálná, hogy a Securitate múltjával és jelenével leszámoló törvény tárja csak föl a román közelmúltnak ezt a vonatkozását is.

A kormány épp e napokban döntött a törvényjavaslat felől. Nem világos minden részlet, de annyit már tudni lehet, hogy például a volt tisztek és ügynökök személyiségi jogainak védelmét illetően enyhítettek a javaslaton. Megfigyelők azonban mégsem ezt a szempontot tartják perdöntőnek, hanem inkább azt: sikerül-e elérnie a Ciorba-kabinetnek, hogy a volt Securitate legkompromittáltabb elemeit a törvény valóban kitiltsa a közéletből. E szempontból még ma is sokkal több a kétely, mint a bizakodás.

Ara-Kovács Attila

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.