Csúcs Johannesburgban: A Jóreménység legfelsőbb foka

  • Fonyó Attila
  • 2002. szeptember 5.

Külpol

Az állam- és kormányfők megjelenésével finisébe érkezett a johannesburgi Föld-csúcs, melynek eredménye vagy (a jelenlegi állás szerint) eredménytelensége - a zárónyilatkozat tartalmának véglegesítése, illetve elfogadása - lapzártánk után nyer végső formát. A tucatnyi konferenciával megelőlegezett és kísért találkozó hivatalosan a fenntartható fejlődésről szól, és a "környezetről és fejlődésről" tíz éve, Rio de Janeiróban rendezett világtalálkozó óta adódó tapasztalatokat hivatott összegezni, akcióprogramként az elkövetkezendő évtizedekre.

Az állam- és kormányfők megjelenésével finisébe érkezett a johannesburgi Föld-csúcs, melynek eredménye vagy (a jelenlegi állás szerint) eredménytelensége - a zárónyilatkozat tartalmának véglegesítése, illetve elfogadása - lapzártánk után nyer végső formát. A tucatnyi konferenciával megelőlegezett és kísért találkozó hivatalosan a fenntartható fejlődésről szól, és a "környezetről és fejlődésről" tíz éve, Rio de Janeiróban rendezett világtalálkozó óta adódó tapasztalatokat hivatott összegezni, akcióprogramként az elkövetkezendő évtizedekre.Aproblémára, melynek megfogalmazásában és megoldásában a Föld országainak meg kell állapodniuk, már 1972-ben figyelmeztetett a Római Klub jelentése és a stockholmi első nemzetközi környezetvédelmi konferencia: az emberiség gazdasági tevékenysége globális természeti károkat okoz, a Föld erőforrásai végesek és kimerülőben vannak. A riói volt az első és eddig legnagyobb szabású nemzetközi találkozó, mely a globális gazdasági, szociális és környezeti kihívásokat egységben próbálta kezelni - divatba hozva a fenntartható fejlődés fogalmát, melynek jelentése: fejlődés (és nem növekedés), mely a jelen szükségleteit úgy elégíti ki, hogy nem veszélyezteti a jövő nemzedékek szükségleteit. Rióban két fontos dokumentum született. A zárónyilatkozat az alapelveket fektette le, elismerve a "fejlett" országok nagyobb felelősségét a környezeti károk okozásában, s megfogalmazva az óvatosság elvét a technológiai fejlesztések során. Az Agenda 21 a legfontosabb teendőket sorolja fel ajánlásában.

Az azóta eltelt évtized mérlege

A riói alapelvek állandó hivatkozási forrássá váltak; számos nemzetközi keretegyezmény született egy-egy környezeti kérdésről; az Agenda 21 ajánlásai beépültek az országok döntéshozatalába és cselekvési stratégiájába. Ugyanakkor a legtöbb területen romlott a helyzet: a fejlett Észak és a fejlődő Dél közötti különbségek tovább nőttek - a Föld lakosságának kevesebb mint húsz százaléka használja el a Föld erőforrásainak most már több mint nyolcvan százalékát, s ötmilliárd ember osztozik a maradék húsz százalékon. Nem sikerült előrelépni az éhezés és a szegénység felszámolásában, a természeti erőforrások kihasználása nemhogy nem lassult, de felgyorsult: egyre nagyobb erdőterületek tűnnek el, 1970 óta az állat- és növényfajok harminc százaléka pusztult ki. Tíz év alatt az is egyértelművé vált, hogy a nem kötelező érvényű nemzetközi ajánlások nem működnek, és megszeghetetlen, konkrét, megvalósítható célok kitűzésére van szükség.

E tényekhez képest meglehetősen akadoztak az előkészületek. Bár sok tárgyalást és konferenciát rendezett az ENSZ és számos intézete (volt egy Budapesten is), a kormányok jelentős része csak az utolsó pillanatban készült el környezeti állapotfelmérésével, a Rio óta eltelt évtized összegzésével, s az elfogadandó dokumentumok egy része is háttéranyag- és szöveghiányos volt. A civil társadalom aktívabban működött. Jo´burg Memo címmel már áprilisban napvilágot látott egy memorandum, mely a legfontosabb problémákat és teendőket vázolja. Ám nem csak az előkészítés körül voltak bajok. A tíz évvel ezelőttihez képest sokkal nagyobb érdekellentétek, illetve világnézet- és értelmezésbeli különbségek feszülnek a részt vevő országok között. Először is ott van a globális környezeti károktól legkevésbé sújtott, ugyanakkor az egyik legnagyobb szennyezőnek számító Amerikai Egyesült Államok, mely tüntetően csak - afrikai szempontból egyébként politikailag korrekt - külügyminiszterrel (Powell) és a "globális klímaváltozásról, mivel nincs, szó ne essék" mondásnál alig kompromisszumkészebb utasítással ellátott, vállalati lobbistákkal erősített küldöttséggel képviselteti magát. Az eddigi beszámolók szerint egyre inkább defenzívába szorul a tárgyalóasztalnál az eddig a nemzetközi környezetvédelmi megállapodások motorjának számító Európai Unió. Sajátos ingázó szerepet tölt be az EU és az Egyesült Államok között Japán. Két érdekes "nem fejlett" szereplő a globális klímaváltozást kezelni hivatott kiotói szerződés ratifikálását a csúcs idején bejelentő Kína és az azt elutasító Oroszország. A "fejlődők" sem egységesek: az olajtermelő országok (OPEC) számos kérdésben kilógnak a sorból, hisz alapvetően érdekeltek a fosszilis tüzelőanyagok további használatában. A G77 csoportba tömörült legszegényebb országok képviselői a legaktívabb tárgyalóknak számítanak, hisz közvetlenül leginkább rajtuk segíthet a konferencia.

És ezek csak a szavazó kormányküldöttségek. Rajtuk kívül részt vesznek különböző vállalatok lobbistái - általában az országuk delegációjában. Számos nem kormányzati szerv (NGO) is képviselteti magát: környezetvédő, emberjogi, mezőgazdasági érdekvédelmi, fogyasztóvédő, szociális, egészségügyi, feminista szervezetek, hálózatok, mozgalmak - a Vöröskereszttől a Greenpeace-en át a Third World Networkig. (Míg az előbbiek inkább csendben munkálkodnak a szövegtervezeteken, addig az utóbbiak a sajtón keresztül is próbálnak nyomást gyakorolni a döntéshozókra.)

A johannesburgi konferencia a szegénység és az ökológiai problémák felszámolásának, az erőforrások megőrzésének együttes kezelését - s mintegy ötven nagyobb kérdéskör tisztázását - tűzte ki célul. A túlhalászat korlátozásán és a veszélyes anyagok kezelésén kívül lapzártánkig még semmilyen lényegi pontban nem sikerült megállapodni, sőt egyes kérdésekben olyan nagy az ellentét, hogy csak felhígított és nagyon általános kompromisszumok megkötésére látszik remény.

A legforróbb téma

szó szerint a globális klímaváltozás, átvitt értelemben a kereskedelem és gazdasági tevékenység szabályozása. Az előbbiben eredmény: a résztvevők beszóltak a kiotói egyezményt még alá nem íróknak (például az Egyesült Államok, Oroszország, Kanada), hogy legyenek szívesek kultúremberek módjára betartani a közösen meghozott játékszabályokat. Az utóbbi terület két legfontosabb kérdésén viszont az egész csúcs elúszhat. A fejlődők és a civilek szorgalmazzák (az EU épp kihátrálóban van a javaslat mögül) annak az elvnek a kimondását, hogy a többoldalú nemzetközi környezetvédelmi szerződések legalább egyenrangúak legyenek a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szintén többoldalú nemzetközi szabályaival. A jelenlegi szövegtervezet ennek az ellenkezőjét mondja ki, alárendelve a környezeti, szociális és emberjogi szabályozásokat a WTO-szabályoknak. A másik kérdés a kereskedelem további liberalizációja. Az Egyesült Államok számára ez a bajok megoldásának kulcsa: lebontani minden akadályt a kereskedelem útjából. A fejlődők és a civilek egy része azt követeli, hogy a szűnjön meg a kettős mérce: míg a harmadik világ a hitelek fejében kénytelen teljesen megnyitni piacait, addig a szabad kereskedelemről papoló gazdag államok védővámokkal, kvótákkal és szubvenciókkal óvják piacaikat. A civilek és a fejlődők egy másik része a nemzeti szabályozások és korlátok erősítését szorgalmazza, arra hivatkozva, hogy az elmúlt tíz év tapasztalatai bebizonyították: a piaci liberalizáció tovább rontott a környezeti és szociális feltételeken.

Szorosan kapcsolódik a fentiekhez a mezőgazdaság és az élelmiszer-termelés kérdésköre. A fejlődők azt követelik, hogy az Egyesült Államok és az EU szüntesse meg vagy terjessze ki a harmadik világra is mezőgazdasági támogatási rendszerét, mert ez behozhatatlan hátrányokat jelent a világpiacra való kilépésben a tőkehiányos és mezőgazdasági termelésből élők számára. A civilek jó része a környezetkárosító termelési módok fenntartásának támogatása miatt bírálja a szubvenciókat. A fejlődők nem alamizsnára várnak, hanem a "hálót, s ne halat adj" elvet kívánják érvényesíteni, míg az Egyesült Államok gyakorlatilag az agyontámogatott farmerei által előállított, génkezelt élelmiszer-feleslegét akarja rásózni az éhezőkre. Ezzel szemben mind az EU, mind a G77, mind a civilek elutasítják a génkezelt élelmiszereket.

Kiemelt kérdéskör

az ivóvízellátás

Jelenleg több mint egymilliárd ember nem jut tiszta ivóvízhez, s az ENSZ el szeretné érni annak az ajánlásnak az elfogadását, hogy 2015-ig a felére kell csökkenteni ezt a számot. Ehhez az eddigi fejlesztési összegeket meg kellene kétszerezni, de ezt a nyugati országok többsége nem támogatja. Hasonlóképpen a forráshiányon bukhat meg a közegészségügyi ellátásnak, a higiéniás viszonyok javításának, illetve a legsúlyosabb fertőző betegségek felszámolásának programja.

Energiaügyben az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália, Japán és az OPEC ellenére valószínűleg lesz kötelező érvényű előírás. A puhább EU-álláspont szerint 2010-re a teljes energiafelhasználás minimum 10 százalékát kell megújuló energiákból fedezni, a fejlődők plusz Norvégia szerint ezt fel lehet tornászni 15 százalékra. A fő vitapont az, hogy míg az EU a giga vízi erőműveket is megújulónak tekinti, addig az utóbbi csoport csak a szél-nap-geotermikus hármast, illetve a helyi szükségleteket kielégítő kisméretű vízi erőműveket tartja annak.

Nem csak a fő kérdéskörökben, az alkalmazandó eszközök tekintetében sincsen egyetértés. Míg az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és Japán a konkrét határidőktől és célkitűzésektől hideglelést kap, addig az EU e téren meglehetősen határozott. Ugyanakkor mind az Egyesült Államok, mind az EU támogatja az állami-vállalati partnerséget, azaz hogy a harmadik világban számos közszolgáltatást (az erdővédelemtől a védőoltásig) multinacionális vállalatok és az érintett államok közösen finanszírozzanak. A javaslattal szemben számos fenntartás hangzik el: kétséges, hogy egy adott tevékenységben érdekelt cég önkorlátozóan viselkedne-e, és nem pusztán profitszerzésre használná az így adódó lehetőségeket, s valóban a fontos problémákat részesítené-e előnyben. A fejlődők inkább a kötelező érvényű multilaterális egyezményekben bíznak, és nem a fejlettek és cégeik önkéntességében. A civilek még a fejlődőknél is erősebb szabályozók bevezetését, illetve globális ellenőrző szervezetek, például Nemzetközi Környezeti Szervezet (WEO) létrehozását javasolják.

A legfontosabb kérdéskör:

ki finanszírozza mindezt?

A fejlett országok riói vállalásukat, miszerint a nemzeti össztermékük (GNP) 0,7 százalékát fejlesztési segélyekre fordítják, néhány európai állam kivételével nem teljesítették: az átlag 0,22 százalék. A fejlettek arra hivatkozva nem kívánnak nagyságrendileg nagyobb összegeket áldozni, illetve adósságot elengedni a fejlődők felé, hogy azok pazarlóan bánnak a segélyekkel, sok a korrupció és a lenyúlás, s nem hajlandóak strukturális reformokat végrehajtani. A fejlődők ezzel szemben az egész finanszírozási és adósságrendszert megkérdőjelezik. Érveik: mivel a környezeti károk jelentős részéért a fejlettek felelősek, nekik is kell állniuk a számlát. Tőkehiánnyal és teljesen eladósodva semmilyen strukturális reformot nem lehet végrehajtani, ráadásul a Nyugat által kínált receptek nemhogy nem javítják, de rontják mind gazdasági, mind szociális helyzetüket (lásd az IMF-éltanuló Argentína csődjét). Több civil szervezet és fejlődő ország felvetése az ökológiai adósság kérdéskörének tisztázása, hisz számos természeti kincs és kollektív előny (tiszta levegő, szén-dioxid-elnyelés, klímaegyensúly, genetikai sokszínűség, esőfelhők víztartalma, erdőségek) a fejlődő országok területén keletkezik, s ezekért a mindezen erőforrásokat intenzíven használó fejlettek semmit sem fizetnek. (A modellszámítások szerint nem Brazília tartozna a fél világnak, hanem a fél világ tartozna Brazíliának.)

Az ENSZ illetékesei szerint e kérdésekben a (szeptember negyedikei) zárónapig konkrét megállapodás születik: a Johannesburgi nyilatkozat, illetve az akcióterv.

Fonyó Attila

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.