Burkina Faso

Csupa jó szándék

  • - kovácsy -
  • 2014. december 13.

Külpol

„A becsületes emberek országa” – ezt jelenti a neve – október végén sikeresen elzavarta 27 éve hatalmon lévő diktátorát, Blaise Compaorét. Most pedig átmeneti elnököt, kormányt, törvényhozást kellene kinevezni, de ez nem megy egyik napról a másikra, hiába sürgeti a békés polgári megoldást az ENSZ, az Afrikai Unió (AU) és a regionális szervezet, az ECOWAS.

Az AU a polgári uralom helyreállításának fő szószólója, részben azért, mert van még néhány államfő, aki Compaoréhoz hasonló módon, az alkotmány piszkálgatásával kívánja meghosszabbítani jövedelmező uralmát. Compaoré 27 évi államfőség után kívánt újrázni a jövő év vége felé esedékes választásokon, de ez általános felháborodást keltett: százezrek tüntettek, és azonnali távozását követelték, hiába táncolt volna vissza az alkotmánymódosítástól. Végül csak fegyverrel sikerült elhallgattatni a tömeget, miután a tiltakozók felgyújtottak több középületet, és kifosztották a Compaoré család egynémely ingatlanát – egészen a falban lévő elektromos vezetékig.

Az indulatokat az fokozta idáig, hogy miután Compaoré elmenekült (és családjával együtt immár az elefántcsontparti elnöki palota egyik lakosztályának kényelmét élvezi Yamoussoukróban), az elnöki gárda helyettes parancsnoka, Isaac Zida alezredes (képünkön) állt az átmenet élé­re, és a hadsereg kijelölte magát az átmenet levezénylésére. Azóta sem győzi hangsúlyozni, hogy esze ágában sincs megtartani a hatalmat. A népi kételkedésnek azonban nemcsak ő a tárgya, hanem az ellenzéki pártok is, amelyekről az az általános vélemény, hogy Compaoré egykori miniszterei, hívei irányítják őket, 27 év után végre szerepet remélve az irányításban. Akár ezzel is összefügghet, hogy az első pillanattól kezdve elvetették az ideiglenes katonai irányítást, ami ebben az esetben talán nem is a legrosszabb megoldás.

A szkepszist alighanem az ország függetlenség kori történelmének lényeges sajátossága, az államcsíny mint kizárólagos hatalomváltási módszer mellett – vagyis ezen belül – az is táplálja, hogy maga Compaoré is puccsal került hatalomra (1987-ben), sőt akit elüldözött (és állítólag meggyilkoltatott, bár ebben Charles Taylornak, a libériai hadúrnak és háborús bűnösnek, később államfőnek is jutott némi szerep), az korábbi személyes jó barátja, maga Thomas Sankara, Afrika Che Guevarája volt. A népszerűségét mindmáig őrző Sankara szerény életkörülményeivel mutatott példát a Burkina Fasó-i ember elvárt magatartásából (ő változtatta meg az egykori Felső-Volta nevét). Ennél fontosabbak voltak társadalom­átalakító törekvései, mint az elsivatagosodás megállítását célzó országos faültető kampány, a női egyenjogúság előmozdítása, a helyi törzsfőnökök hatalmának felszámolása. A hoz­zá hasonló forradalmárok tipikus útját követve ő is a szoros központosítás útján akart célhoz érni, ami aztán jogsértésekhez, például statáriális kivégzésekhez vezetett.

Compaorénak nem voltak ilyen világmegváltó tervei, amelyek akkoriban, a hidegháború vége felé némi homlokráncolást váltottak ki a nyugati hatalmaknál. Az első dolga volt visszacsinálni Sankara reformjait az ország címeréig bezárólag (és így immár Mozambik az egyetlen ország, amelynek a zászlóján egy Kalasnyikov díszeleg). De ez legyen a legnagyobb baj! Sokkal súlyosabb probléma – és erről Compaoré is csak részben tehet – az ország végtelen szegénysége. Az alapvető gazdasági tevékenység az igen alacsony szintű önellátó gazdálkodás. A külvilággal való kapcsolatok erősítését akadályozza, hogy az országnak nincs tengeri kijárata, ráadásul olyan államok veszik körül, amelyekben az elmúlt években polgárháborús konfliktusok voltak – és mindmáig tartanak. Az állami tulajdonban lévő iparvállalatok értelemszerűen nem nyereségesek, a legfontosabb kiviteli termék az arany. Komoly mangán­érc-lelőhelyeket is felfedeztek, csak ezek az ország legbelső, északkeleti részének sivatagos vidékén találhatók, ahonnan a lakosság folyamatosan áramlik más vidékekre.

A fiatalok a nagyobb városokban próbálnak munkát találni, amiből az is következik, hogy a városi lakosság többségét ők teszik ki. (Összességében a 17 millió lakos 60 százaléka legfeljebb 25 éves.) Ez is hozzájárulhatott a tüntetések hevességéhez. Sokan választják a külföldi munkavállalást, főleg a fejlettebb Ghána és Elefántcsontpart mezőgazdaságában. Hazaküldött pénzük az ország fizetési mérlegének is jót tesz.

Blaise Compaoré semmiképp sem számít(ott) páriának az afrikai vezetők körében. Többször is közvetített a kontinens számos vál­sá­gában, mostanában pél­dául Maliban játszik ilyen szerepet. Országa fontos résztvevője az iszlamista terjeszkedés ellen idén nyáron, francia vezetéssel létrehozott Barkhane nevű hadműveleti csoportnak. Mint nyilatkozta, 63 évesen egyáltalán nem kívánja tétlenül nézni hazája pusztulását, nem meglepő tehát a híresztelés, hogy az ugyancsak szomszédos Togóban már szervezi is zsoldoshadseregét.
A térség egykori gyarmattartója, mai féltitkos háttérhatalma, Franciaország nem foglalt állást Compaoré mellett (ezt sem lehetett kizárni), viszont valamiféle nemzetközi szerep ígéretével igyekezett távozásra bírni, majd pedig közvetett módon, sőt súlyozottan kerülve a közvetlen közreműködést, elősegítette a távozását Elefántcsontpartra. Ahogy Párizzsal, úgy Compaoré ennek elnökével, Alassane Ouattarával is eleve jó kapcsolatban állt.

Szűk két héttel Compaoré bukása után, e hét elején Burkina Fasóba utazott az AU (és Mauritánia) elnöke, az amúgy szintén többszörös puccsista Mohamed Ould Abdel Aziz, hogy megsürgesse Isaac Zida alezredest, aki a hasonló ellenzéki követelésekre úgy válaszolt, hogy nem érdeklik konkrét ütemtervek.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.