Négyszemközt tárgyal Putyin és Lukasenka

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 14.

Külpol

A tárgyaláson nem lesz jelen a média, és sajtótájékoztatót sem tartanak az egyeztetés után.

Négyszemközt tárgyal egymással Szocsiban Vlagyimir Putyin orosz és Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök – tudatta Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője pénteken a TASZSZ orosz állami hírügynökséggel. Peszkov azt is közölte, hogy az eszmecserének nincs kötött időkerete,  a tárgyaláson a média nincs jelen, és a két elnök nem tervezi dokumentumok aláírását, valamint sajtótájokoztatót sem tartanak majd.

A Rosszija 24 hírtelevízió arról tájékoztatott, hogy a tárgyalások középpontjában elsősorban az energiahordozók ügye és a fehéroroszországi helyzet moszkvai megítélése áll.
Lukasenka az első külföldi vezető, akit Putyin a járványhelyzet kezdete óta személyesen fogad, a fehérorosz államfő pedig először hagyta el hazáját a vitatott végkimenetelű, tömegtüntetéseket kiváltó augusztus 9-i elnökválasztás óta. A két vezető négy hónap alatt immár harmadszor találkozik egymással.

Orosz sajtójelentések szerint Szvjatlana Cihanouszkaja Litvániába menekült volt ellenzéki elnökjelölt felhívással fordult Putyinhoz, amelyben arra figyelmeztetett, hogy az új fehérorosz hatalom felül fogja vizsgálni az összes megállapodást, amelyet az "illegitim" Lukaneskával köt. Sajnálkozását fejezte ki amiatt, hogy az orosz vezető a "hatalombitorlóval", nem pedig a "fehérorosz néppel" egyeztet.

Hodorkovszkij: Putyin már nem tud távozni

Oroszország egykor leggazdagabb emberével, leghíresebb bebörtönzöttjével, az emigrációban élő másként gondolkodóval a Gazeta Wyborcza újságírója készített nagyinterjút. A mai Oroszország szinte minden égető kérdése szóba kerül abban az interjúban, amit a lengyel Gazeta Wyborcza újságírója, Wiktoria Bieliaszyn készített Mihail Hodorkovszkij orosz üzletemberrel még a belarusz választás és Navalnij megmérgezése előtt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.