II. Európai Szociális Fórum: Párizsi vegyes

  • Gavra Gábor
  • 2003. november 20.

Külpol

A nyugati globalizációkritikusok azért gyűltek össze Párizsban, hogy a globális kapitalizmus harcos bírálata mellett életképes alternatívát mutassanak a "globalizáció neoliberális forgatókönyvével" szemben. Az aktus szombaton látványos tüntetéssel zárult.

A nyugati globalizációkritikusok azért gyűltek össze Párizsban, hogy a globális kapitalizmus harcos bírálata mellett életképes alternatívát mutassanak a "globalizáció neoliberális forgatókönyvével" szemben. Az aktus szombaton látványos tüntetéssel zárult.Az idei Európai Szociális Fórum - ESZF (a tavalyi firenzei rendezvényről lásd: Vörösbe játszanak; Magyar Narancs, 2002. november 14.) békésen zajlott le, mindössze egy laza épületfoglalásról tudunk, meg arról, hogy radikális balosok megpróbálták kiszorítani a francia szocialistákat - a reformista gyüttmenteket - a záródemonstrációról. A fórum fesztiváljellege az előzmények ismeretében nem meglepő: az ESZF nem az 1999-es seattle-i, a 2000-es prágai, valamint a szomorú emlékű 2001-es göteborgi és genovai demonstrációk, hanem a három Porto Alegre-i Szociális Világfórum gyermeke; utóbbit a davosi világgazdasági fórum ellenrendezvényeként először 2001 januárjában hozták tető alá (2004-ben a tervek szerint Indiában tartják). A 2001-es Porto Alegre-i fórum volt az első alkalom, amikor a kilencvenes évek neoliberális gazdaság- és társadalompolitikájával szemben 1999-ben kezdődő tiltakozás résztvevői ("Seattle népe") megkíséreltek pozitív mondanivalóval előrukkolni a multinacionális cégek és a pénzügyi világszervezetek (főként a Nemzetközi Valutaalap - IMF és a Kereskedelmi Világszervezet - WTO) ténykedésének pocskondiázása mellett. Már a helyszín kiválasztását sem bízták a véletlenre: a brazil baloldal által igazgatott településen napi gyakorlat a "neoliberális globalizáció" erői által "kiüresített" képviseleti demokrácia helyett/mellett a baloldali globalizációkritikusok által követelt "közvetlen demokrácia".

Párizsban a szervezők kínosan ügyeltek arra, hogy a globális kapitalizmus szélsőséges kritikájától egyes szakmai kérdések igényes megvitatásáig minden fellelhető legyen. Míg a "globális és folyamatos háború ellen" szervezett előadás-sorozatot a "soha többé imperialista háborút" vagy a "kapitalizmusnak szüksége van a háborúra, hogy biztosítsa túlélését" mélységű megnyilvánulások fémjelezték, addig a Nyugat-Európába érkezett menekültek helyzetét taglaló szekció résztvevői pontos ismeretekkel bírtak a menekültek (például a Csehországból és Magyarországról útra kelt romák) viszontagságairól.

Konkrét követeléseket

sem voltak restek megfogalmazni (a "gazdasági" és "politikai" menekültek megkülönböztetésének tilalmát); azon kijelentés igazságának belátásához pedig, hogy szeptember 11. és a terror elleni háború első áldozatai között a muzulmán országokból Nyugatra érkezett menekültek csoportját találjuk, elég a 2001-es kalocsai afgánellenes hisztériára gondolnunk.

A már-már kényszeresen pozitív üzenetek összefoglalására a résztvevők előszeretettel használták a "Lehet más" fordulatot. Alternatívát kell felmutatni a Bush, Blair, Berlusconi, Aznar és Chirac nevével jelzett, állítólag imperializmusra és neokolonializmusra épülő "neoliberális világrenddel"; az amerikai katonai jelenléttel vagy a Párizs-Berlin-tengely által szorgalmazott EU-hadsereggel; vagy épp a háborúk által sújtott Balkán nacionalizmusaival szemben. Hogy mik lennének ezek az alternatívák, arról - a résztvevők vérmérséklete és politikai hovatartozása szerint - megoszlottak a vélemények, a négy-öt nap kevés volt a nézetkülönbségek áthidalására. A Porto Alegre-i folyamat keretében rendezett tanácskozásoktól már csak azért sem várhatunk

szövegszerű "határozatot",

mert ezt kifejezetten kizárja az első SZVF-et összehívó brazil szervezetek 2001. áprilisi elvi nyilatkozata. Ám erősen kétséges, hogy a színvonalas fejtágítók, a viták, a tapasztalatcserék, a milliószám osztogatott szórólapok tanulmányozása meg az esti kocsmai barátkozások után előrébb tart-e a globalizációkritikus mozgalom, mint Párizs előtt.

Hogy a globalizációkritika Európa nagy részén, Franciaországban pedig különösen a mainstream közgondolkodás része lett, azt kiválóan mutatta a rendezvény fogadtatása. A francia jobboldali kabinet anyagilag is támogatta a fórum megrendezését, a résztvevők a hatóságok maximális jóindulatát élvezték. A gördülékeny lebonyolítást - a szervezők néhány baklövésén, például a helyszínek szétszórásán és a tolmácsolás időnként gyalázatos minőségén túl - leginkább a résztvevők sokfélesége nehezítette. Hisz nem egykönnyen találhatnak közös nevezőt mondjuk Saint-Denis püspökének kedvenc francia katolikus mozgalmai az antiklerikális harcot hirdető brit baloldaliakkal, a francia nemzetgyűlésben részt vevő szocialisták a "hagyományos" kommunistákkal (és utóbbiak szatellit-szakszervezetével, a CGT-vel), hogy az őket "reformistának" bélyegző Forradalmi Kommunista Ligáról (LCR) már szó se essék; de a brit trockisták Ötödik Internacionáléért Ligája sem szívesen ültetné a térdére a Trockijt meggyilkoltató Sztálin nevét és portréját zászlajára tűző törökországi Marxista-Leninista Kommunista Pártot. És akkor még hol vannak a fórum azon résztvevői, akik a globalizáció alternatíváját a helyi kezdeményezések felkarolásában, a termelők és fogyasztók közelítésében, a szerzői jogvédelem kérdéskörének megvitatásában vagy éppen a génmanipulált élelmiszerek betiltásában látják.

Hiba lenne mindazonáltal, ha a Párizsban összegyűlt tízezreket megkísérelnénk azonosítani a résztvevők többségénél szervezettebben fellépő, éppen ezért észrevehetőbb

radikális balos irányzatokkal

Annál is inkább, mivel a mozgalom baloldali jellege finoman szólva is vitatott. A több mint egy tucat magyar civil szervezetet összefogó, 200 résztvevő által képviselt Lehet más a világ! hálózat részéről a Narancs érdeklődésére Fidrich Róbert elmondta: a fórumon és a zárótüntetésen a "jól szervezetten felvonuló" nyugat-európai kommunista pártok masszív jelenléte erősíti a gyanút, hogy radikális baloldali politikai szervezetek megkísérlik eltéríteni a mozgalmat "Porto Alegre párbeszédre épülő szellemétől". Pedig a már idézett elvi nyilatkozat azt is kizárja, hogy politikai pártok képviseltessék magukat a Szociális Világfórumon. Fidrich szerint a közeljövőben "tisztázó vitára van szükség" az európai globalizációkritikus mozgalom és a baloldali szervezetek viszonyáról. Ezzel kapcsolatban az ATTAC-Magyarország képviseletében Tanay Marcell érdeklődésünkre kifejtette: a radikális baloldali szervezetek kezdettől a Szociális Világfórum alapvető résztvevői, így nem ért egyet a megállapítással, hogy az irányzat "lenyúlná" a mozgalmat.

A megszámlálhatatlan irányzat és csoportozat fantasztikus kavalkádban egyesült a szombati tüntetésen. A Place de la République-től a Nationig tartó masírozás néhány pillanata (például az LCR antikapitalista és antikolonialista rigmusokat skandáló, Bush-, Blair- és Chirac-gyalázóra átírt Manu Chao-remixet éneklő aktivistáinak menete) már-már az Orwell által a Hódolat Katalóniának című remekműben ábrázolt 1936-os Barcelonára emlékeztette a szemlélőt; az egész demonstráció azonban inkább a különböző európai parádék kamionos-vonulós partijaira hasonlított, némi forradalomszósszal nyakon öntve. A leglátványosabbak és legszervezettebbek ezúttal is a különböző kommunista szervezetek voltak, bár tetszett a Föld Barátai által cipelt, gigantikus kukoricacső is (a génmanipulált élelmiszerek forgalmazása ellen tiltakoztak). Mindenesetre a Nationra érkező menet messze nem töltötte be a teret, de meg nem mondanám, hogy a rendőrség negyven- vagy a szervezők százezres becslése áll-e közelebb a valósághoz. Itthon egy középerős Orbán-demonstráció megmozdít ennyi embert.

Gavra Gábor

(Párizs)

Politikai divatok

Számos fórumista extravagáns öltözködésével is kifejezte elkötelezettségét a világbéke, a palesztin államiság és más, vegyes ügyek mellett. Szivárványszínű pulóverek, zoknik, sapkák és sálak, palesztin kendők diktálták a pszeudoforradalmár-divatot. Palesztina homogenizáló tényező volt az ezerféle céllal és ideológia nevében Párizsba sereglettek számára; szemükben a palesztin-izraeli konfliktus a neokolonialista Nyugat és az általa ezerféleképpen (gyarmattartóként, hitelezőként, multinacionális befektetőként) kifosztott harmadik világ legforróbb ütközőpontja, a hatvanas évek kedvelt maoista frázisát citálva "a világforradalom viharsarka". A palesztin előadókat és a Peace now! mozgalom izraeli aktivistáit az Izraelt a Nyugat közel-keleti előörseként azonosító, jellegzetesen baloldali sztereotípiák, és nem a Nyugatot Izrael bábjaként kezelő, a kortárs magyarországi jobboldali szakirodalomban vadul tenyésző összeesküvés-elméletek tették a rendezvény kedvencévé; az egyoldalú palesztinbarátság legalább annyira meghatározó divathóbortja a kortárs nyugati baloldal egy részének, mint a letűnt korok antihőseinek bálványozása. Miközben a fórum résztvevői - nyilván őszintén - kikeltek a harmadik világban éhbérért gyermekmunkásokat alkalmazó multikkal szemben, támogatják a kiskorú palesztinokat a testükre szerelt bombával izraeli "célpontok" ellen küldő csoportok által folytatott intifádát.

Hasonló kérdéseket vet föl a kommunista múlt és jelen hőseinek kultusza. Ha a "kiüresedett", "formalizálódott" képviseleti demokráciával a "közvetlen demokrácia" intézményét, netán valamiféle leporolt szocialista ideát szembeszegező demonstrálók szándékainak őszinteségét nem is, történelmi ismereteik alaposságát mindenképpen megkérdőjelezi, amikor követeléseiket Che Guevara-portréval díszített pólóban, "Szolidaritás Kubával, a forradalom szigetével!" feliratú transzparensek alatt osztják meg az érdeklődőkkel. Szerencsére Sztálin dicsőítése egy valóban periferikus kisebbség (így az említett törökországi sztálinisták) hobbija volt Párizsban; de a liberális gyomor Che, Fidel Castro vagy éppen Trockij általános bálványozását is nehezen veszi be. Ostoba jópofáskodásnak tűnt a mérhetetlen mennyiségű sarló-kalapácsos, CCCP feliratú vagy éppen veres, csillagos jelvény és póló forgalmazása is. A történelmi amnézia okozta szorongásunk csak erősödött, amikor a fórum egyik ifjú magyar résztvevője leszögezte: míg "Sztálint ki kell vetni a globalizációkritikus mozgalomból, Trockijt nem szabad".

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.