Kulturális hírek

  • 2003. május 15.

Külpol

BRIT DIVATMÚZEUM Zandra Rhodes, a punk divattervezők immár 63 éves nagyasszonya Londonban megnyitotta divatmúzeumát: a Fashion and Textile Museum hetven tervező, többek között Giorgio Armani (akinek a napokban nyílt életmű-kiállítása Berlinben), Dolce & Gabbana, Galliano, Christian Lacroix, Ralph Lauren, Stella McCartney, Valentino, Versace és Vivienne Westwood munkáit mutatja be, de a gyűjtemény magvát természetesen Rhodes háromezer kreációja képezi. A múzeumot a mexikói Ricardo Legorreta tervei szerint alakították ki egy egykori raktárépületben, a Temze déli partján található új kulturális negyedben.
Zandra Rhodes - aki 1969-ben a "Belefáradtam a jóízlésbe, mindent rosszul akarok csinálni" jelszóval nyitotta meg londoni butikját - az épület legfölső szintjén lakik.

n MEDIAWAVE A fényírók május 5-én véget ért fesztiváljának fő témája A Nő volt, külön kategóriát is meghirdettek az úgynevezett női filmeknek. Közülük a kizárólag nők alkotta zsűri David Anderson rendező, a képünkön látható Liz Aggis táncos-koreográfus és Billie Cowie zeneszerző Motion Control (Mozgásszabályozás) című 8,5 perces táncfilmjét találta legjobbnak. A fődíjat Marat Magambetov orosz-német filmje, a 60 perces, fekete-fehér Dorogi (Utak) nyerte (másik képünk ennek egy kockája). A legjobb videodoku díján Németh Gábor Péter Világbajnok és Moharos Attila Mikor szolgának telik című munkája osztozott, a legjobb ifjúsági film díját Surányi Judit kapta a Tiszta románcért, a legjobb operatőr díját Buvári Tamás a Posztkatona fényképezéséért. A legjobb animációs filmnek a japán Koji Yamamura Fafeje bizonyult, a legjobb rendezés díját pedig Sophiiie! című alkotásáért a német Michael Hofmann vehette át.

n LOPÁS A KUNSTHISTORISCHES MUSEUMB"L Kutatjuk az okát, miért nem működött a riasztóberendezés - közölte a bécsi rendőrség szóvivője azt követően, hogy vasárnap hajnalban a Kunsthistorisches Museumból ellopták Benvenuto Cellini 1540-43 között készített, 50 millió euróra becsült értékű arany sótartóját. A szobrok Mona Lisájának nevezett Salierát feltehetően megrendelésre lopták el az építkezési állványzaton fölmászó, majd egy ablakot betörve behatoló tettesek: egyedül ezt vitték magukkal, s aligha fog felbukkanni a műtárgypiacon, hiszen közismertsége miatt amúgy is valószínűleg eladhatatlan. Cellini I. Ferenc francia király megbízására faragta a tengert jelképező férfi- és a földet jelképező női alakot ábrázoló, 26x33,5 centiméteres sótartót, a bizonyíthatóan általa készített egyetlen aranyplasztikát.

n FESZTIVÁLZENEKAR: NAGY UGRÁS Húsz év és tíz miniszter után a kulturális tárca immár nemzeti intézménynek tekinti és rendszeres támogatásban részesíti a Budapesti Fesztiválzenekart - erre utal a Görgey Gábor kulturális miniszter, Baán László, az NKÖM államtitkár-helyettese és Marschall Miklós, a BFZ Alapítvány kuratóriumának elnöke által aláírt hároméves közhasznúsági szerződés. A támogatás idei összege, 300 millió Ft lehetővé teszi, hogy a BFZ versenyképes fizetésekkel megtarthassa művészeit, növelhesse budapesti koncertjeinek számát és nagyobb részt vállalhasson a vidéki nagyvárosok zenei életében. A héten olasz turnéra induló zenekar 2003/04-es évadjára szóló bérletek árusítása elkezdődött, következő lemezét - Bartók Kékszakállúját Fischer Iván vezényletével, Komlósi Ildikó és Polgár László énekével - szeptemberben jelenteti meg a Philips Classics.

n A SARS-EL´ÉRZET REGÉNYE Miközben Torontóban normalizálódik az élet, s a szigorú óvintézkedések eredményeként hosszabb ideje nem észleltek újabb atípusos tüdőgyulladásos megbetegedést, Oryx and Crake címmel megjelent a városban élő Margaret Atwood új regénye az emberi civilizáció végét jelentő halálos vírusról. A Booker-díjas kanadai írónő kísérteties véletlennek nevezte az egybeesést: jóval azelőtt látott a munkához, hogy a világ megismerte volna az eddig több mint ötszáz halálos áldozattal járó SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome = heveny légúti tünetegyüttes) kifejezést - a regénybeli orvos szakértők JUVE (Jetspeed Ultra Virus Extraordinary = szuperszonikus sebességű ultrakülönleges vírus) névre keresztelik a földön megállíthatatlanul végigszáguldó kórt. Atwood több mint harminc regényt írt már, de ez az első olyan, amelynek narrátora férfi: a történet Snowman, az utolsó túlélő elbeszélésében kerekedik ki, az ő gyermekkori barátja a címbéli Crake, aki egy mesterséges emberi lényeket is előállító biotechnológiai cég zsenije. A másik címszereplő, Oryx a közös szeretőjük, egykori szexrabszolgalány a Távol-Keletről, akit egy internetes gyermekpornó-site-on ismertek meg. A fiúk egyik kedvenc videojátéka a Kwiktime Osama volt, ez is arra utal, hogy a szerző számára nem a mostani járvány jelentett inspirációt, hanem a szeptember 11-ét követő lépfeneincidensek sora.

n GOYA HELYBEN Alig három hónappal felbukkanásuk után az Alcalá Subastas aukciósház Madridban elárverezte Francisco de Goya két festményét. A spanyol kulturális minisztérium még az aukció előtt megtiltotta a La Sagrada Familia (A szent család) és a Tobías y el ángel (Tóbiás és az angyal) kivitelét az országból, majd elővásárlási jogával élve, összesen 3,5 millió euróért megvette a két 1787 körül keletkezett, 64x52 centiméteres olajképet, melyek eredetileg egy oltár részét alkothatták. A képek feltehetően a Prado Goya-gyűjteményét gazdagítják majd.

n NÉMET AKADÉMIA Konrád György utódaként Adolf Muschg 69 éves svájci írót választották a Berlin-brandenburgi Művészeti Akadémia elnökének. A magyar író 1997-ben első külföldiként került a 300 éves intézmény élére, de két ciklus után a harmadikat már nem vállalta.

n BÜCHNER-DíJ Alexander Kluge filmrendező-írónak ítélte a darmstadti akadémia a 40 ezer euróval dotált idei Büchner-díjat: a legjelentősebb német irodalmi elismerést október 25-én adják át. Az 1932-ben született Kluge Fritz Lang asszisztenseként került a film közelébe, 1962-ben az egyik aláírója volt a (nyugat)német film megújítását követelő oberhauseni nyilatkozatnak, gyűjteményes elbeszéléskötete 2000-ben jelent meg Chronik der Gefühle címmel.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.