Milosevic a vádlottak padján: A kavicsok ura

  • Bashkim Shehu
  • 2002. augusztus 8.

Külpol

Nemrég múlt egy éve, hogy Hágában megkezdődött Slobodan Milosevic pere. A kezdeti félelmek, hogy

Nemrég múlt egy éve, hogy Hágában megkezdődött Slobodan Milosevic pere. A kezdeti félelmek, hogy

a népirtással vádolt volt jugoszláv államfő nem fog részt venni a tárgyalásokon, s így próbálja elszabotálni

a nemzetközi igazságszolgáltatást, alaptalannak bizonyultak. Milosevic védekezik: a saját szabályai szerint.Abírói testület előtt igen hétköznapinak tűnik. Nemcsak azért, mert ritkán szólal meg (még csak reggel kilenc van), hanem mert a mozdulatai óvatosak, és olyan bizonytalan, réveteg a tekintete, hogy úgy tűnik, legszívesebben összegörnyedne, magába bújna, mint aki fázik. A területi pártbizottság irodájában várakozó, idősödő nyugdíjast látunk. A látvány abszurd: ez a küllem még szerencsétlenebbnek hat a sok díszes talárba öltözött bíró, ügyész és bilincset csörgető rendőr mellett. Tekintetünk kíváncsian téved minduntalan a tőlünk hét-nyolc méterre lévő helyiség felé, amelyet üvegfal választ el a közönségtől.

Belép a terembe a tanú. Függöny rejti el előlünk, mely az ajtótól a fülkéjéig húzódik. Különleges nap a mai. Június tizedike első tanúja a kosovói titkosrendőrség egy tisztje, aki emellett az antiterrorista részleget is vezette. A hallgatóság tehát nem ismerheti. Eszköznek nevezi magát, a vádlottak padján ülő ember akarata végrehajtójának. Látni nem látjuk őt, de halljuk nyugtalan légzését, érezzük erős szorongását minden alkalommal, amikor kérdést intéznek hozzá.

A vádlott testtartása ez idő alatt változatlan. Egészen addig, amíg őt nem kezdik faggatni. Abban a pillanatban hirtelen átalakul, Slobodan Milosevic lesz belőle. Az a Slobodan Milosevic, akit oly sokszor láttunk a tévé képernyőjén, aki milliók sorsát tartotta a kezében. Hiába van déja` vu érzésünk, az átalakulás meglepetést kelt a teremben. Milosevic hangja zengő, mintha tribünről szólna valami különösen fontos, az ellenállóktól megtisztított nézősereghez. Mégis, ünnepelt nagysága vallomásai során durván eltorzult. Zavaros és elkalandozó beszéde a vesztes hatalmak propagandáját idézi; Milosevic minden egyes tanúval szemben önmagát ismételgeti.

"Hány órakor lőttek magukra?" - kérdezi egy másik tanútól, egy vérfürdő hat túlélője közül az egyiktől. Százkilenc parasztot bezártak egy pajtába. Az ablakon és az ajtón keresztül sortüzet adtak le rájuk, aztán elégették a halottakat és a sebesülteket. Míg a titkosrendőrrel szemben Milosevic a "vagy mindketten bűnösök vagyunk, vagy mindketten ártatlanok" játékot játszotta, az áldozatok előtt (egyiküknek megölték a fiait, és saját kezével kellett elföldelnie őket) egészen másfajta magatartást tanúsít. Folyamatosan sértegeti, hazugnak nevezi a tanúkat azután, hogy végighallgatta egy még iszonyúbb eset aprólékos beszámolóját. A szörnyű részletek taglalásakor megvetően elfordul, vagy valami egészen mással kezd foglalkozni: a papírokat rendezgeti a mappájában, lehajol az asztal alá, ki tudja, talán a cipőfűzőjét kötözgeti.

Hágában némi csodálattal kommentálják a Milosevicből áradó derűt és magabiztosságot. Nem tartott igényt például védőügyvédre. Tanácsadója, az ügyvéd Tomanovic hamisítatlan Enver Hodzsa-funkcionáriusra emlékeztet. Miként Milosevic és köre is az internálásom időszaka és a börtönévek érzését keltik bennem. Tomanovic az erkélyen, a szerb újságírók karéjában rója szüntelen köreit, az információkat remélő tudósítók nem túl hiteles kedvességgel övezik őt. Milosevic másik tanácsadója - ő védte a lyoni Gestapo vezérét, Klaus Barbie-t is - naphosszat Párizsba faxolgat. De a tárgyalóteremben Milosevic csak magára számíthat. Kétségkívül van némi teatralitás e döntésében (amit talán Dimitrov példája sugallt), bár némelyeknél ez célravezetőnek bizonyult. Viszont a Reichstag felgyújtásának van egy korábbi értelmezése is: Bertolt Brecht Állítsátok meg Arturo Uit című művének néhány részlete. Ebből a változatból hiányzik Dimitrov - és ha létezik Milosevicnek előképe, az biztosan a brechti parabola középpontjában, már a címben is feltűnő személy.

De van más is a színjátszáson kívül. Milosevic Hágában egyre csak saját kis propagandahazugságait ismételgeti, melyek egykor talán világos és elérhető céloknak tűntek az uralma alá hajtott és manipulált társadalom szemében. Ma már tudja, és ki is jelentette, hogy tudja: ezek nem menthetik fel. Még kevésbé gondolhat hatalma visszanyerésére, vagy szolgálhat új ügyet, mint Dimitrov. Ehhez személyes szükségletei kielégítésének érdekében túl sokszor változtatta meg ideológiai kötődéseit. De akkor mi a célja most? Kinek szánja tudatos transzparens-hazugságait?

Az egyetlen személy, aki érdekli: saját maga (és persze a felesége, akivel osztozik a bűnben - de ez egy másik történet). Milosevic számára egyedül önmaga létezik. A szava parancs, akaratával világokat teremt. Elias Canetti azt írja: minden diktátor arra formál igényt, hogy az univerzum ura legyen, és ez minden emberveszteséget megér neki - még akor is, ha tudja, hogy a dolog lehetetlen. Ez szinte szó szerint illik Milosevicre, bár ő nemcsak törekedett arra, hogy mindenki más akaratát megsemmisítse, de azt hitte, ez sikerülni is fog neki. A június 11-i esti kihallgatások egyik utoljára szólított tanúja ezt adta hozzá a kirajzolódó karakterhez. William Walker - aki a kosovói EBESZ-megfigyelők parancsnoka volt 1998 és 1999 között - elmondta, hogy egy ízben belgrádi irodájában látogatta meg Milosevicet. Beszámolt neki egy, a jugoszláv külügyminisztériumból származó levélről, ami kompromittáló dokumentumokat tartalmazott. Milosevic azt állította, hogy a levél soha nem is létezett. "Akkor nem lett volna értelme megmutatni neki" - vallotta Walker. (Arra nem volt lehetőség, hogy ezt a tanút a vádlott is keresztkérdéseknek vesse alá.)

Kihez beszél tehát Milosevic Hágában? Ahogyan életrajzírója, Vodisav Stevanovic írja, évtizedekkel ezelőtt apján, a vidéki papon olyannyira elhatalmasodott az elmebaj, hogy szakadékba akarta vetni magát. Máskor alkonyatkor kiment a mezőre, tömeget rakott ki a kövekből, és misét mondott nekik. Fia, azután, hogy önpusztításba taszított egy húsz-egynehány milliós lakosú országot, szintén nem csinál mást, mint köveknek misézik Hágában. A valóságban is mindig kavicsokként tekintett az emberekre, akiknek parancsolhat, akiket becsaphat, és akiket meg is ölhet. Slobodan Milosevic semmit nem változott. Hágában is olyan, mint hatalma csúcsán.

Az első szenzációéhes cikkek után a kelet-európai sajtó csaknem megfeledkezett a perről. El kell telnie néhány évtizednek, hogy mindenki felismerje a jelentőségét, és történelemmé váljon. Egy biztos: a sokat szenvedett emberek nézőpontjából elég nyugtalanító ez a csend, különösen, ha számításba vesszük, hogy bármikor megtörténhet olyasmi, mint ami 1998 nyarán Kosovóban.

Bashkim Shehu

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.