Mítosz és világrend

Henry Kissinger (1923–2023)  

Külpol

A diplomácia zsenije, vagy háborús bűnös? Eredeti gondolkodó, vagy közhelyes frázisok ismételgetője? A világpolitika sztárja, vagy a kapcsolati tőke legprofesszionálisabb kiaknázója? A százéves korában elhunyt Henry Kissinger ellentmondásos örökségét még évtizedekig fogják elemezni – pályája mindenesetre összefonódott az amerikai külpolitikai dominancia évtizedeivel.

A „sokfele bolygott” Odüsszeusz homéroszi jelzőjét kölcsönözve polütroposz figuraként írta le pályája csúcsán, 1974-ben Henry Kissingert az intellektuálisan hozzá egyik legközelebb álló tudós, Hans Morgenthau. A nemzetközi kapcsolatok modern kori realista iskoláját megalapozó Morgenthau nem egyszerűen az ingázó diplomáciát meghonosító külügyminiszter fáradhatatlan utazásaira gondolt; szerinte Kissinger titka az a képessége volt, hogy különböző helyzetekben más és más arcát mutatta, mint egy „jó színész, aki nem csupán eljátssza Hamletet ma és Caesart holnap, hanem aki maga Hamlet ma és Caesar holnap”. A kifürkészhetetlenség és rugalmasság a jó diplomata erényei lehetnek, ám Morgenthau szavaiból némi kritika is kiolvasható: vékony a választóvonal a pragmatizmus és az elvek feladása között, Kissinger pedig pályafutása során gyakran módosította álláspontját, sok esetben nem függetlenül az aktuális hatalmi szempontoktól. Egy évtizeddel korábban Morgenthau távozni kényszerült Lyndon B. Johnson adminisztrációjából, mert nem volt hajlandó a vietnami háború támogatói közé felsorakozni; Kissinger viszont Richard Nixon nemzetbiztonsági főtanácsadójaként az általa privátim megnyerhetetlennek gondolt háború kiterjesztését képviselte. A százesztendősen elhunyt egykori külügy­miniszter pályáját tehát nem véletlenül ítélik meg végletesen: utólag is mindenki mást lát abba a Kissingerbe, aki korának kétségkívül nagy hatású személyisége volt – azzal együtt is, hogy egész életé­ben fáradhatatlanul és eredményesen dolgozott saját mítoszának megteremtésén.

Helyreállított világ

Heinz Kissinger 1923-ban született az észak-bajorországi Fürthben, zsidó értelmiségi családba. A helyi iskolában tanító apja az 1935-ös nürnbergi törvényeket követően veszti el állását; a fiatal Kissinger tizenöt éves, amikor a család – alig néhány hónappal a kristályéjszaka pogromjai előtt – New Yorkba menekül, és megannyi sorstárshoz hasonlóan Manhattan északi részén, a Washington Heights negyedben telepedik le. Későbbi interjúiban Kissinger hajlamos volt jelentékteleníteni mind ortodox zsidó neveltetésének, mind a náci uralom közvetlen emlékeinek hatását karrierjére; és bár erős német akcentusát élete végéig megőrizte, való igaz, hogy a vallásossággal szakító és az asszimilációra törekvő, Heinzből Henryvé váló fiú fejlődésében New York sokszínűsége legalább annyira meghatározó volt, mint korai németországi évei. Húsz­évesen besorozzák az amerikai hadseregbe, és a háború végén visszatér szülővárosába, ahol közeli rokonsága körében is szembesülnie kell a holokauszt pusztításával – ennek megtapasztalása kétségtelenül kihatott pesszimista történelemszemléletére. Huszonnégy éves, amikor a háborús veteránoknak biztosított kedvezménnyel beiratkozhat a Harvardra, ahol első szakdolgozatában közel négyszáz oldalon tárgyalja a történelem értelmét Kant, Arnold Toynbee és Oswald Spengler munkái alapján. Kissinger már ekkor szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy a történelemnek határozott célja vagy iránya lenne, inkább véletlen események sorozataként látja; Kanttal ellentétben azonban a döntési szabadságot nem morális nézőpontból, hanem az esetlegesség feletti kontroll megőrzésének szemszögéből vizsgálja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.