Mítosz és világrend

Henry Kissinger (1923–2023)  

Külpol

A diplomácia zsenije, vagy háborús bűnös? Eredeti gondolkodó, vagy közhelyes frázisok ismételgetője? A világpolitika sztárja, vagy a kapcsolati tőke legprofesszionálisabb kiaknázója? A százéves korában elhunyt Henry Kissinger ellentmondásos örökségét még évtizedekig fogják elemezni – pályája mindenesetre összefonódott az amerikai külpolitikai dominancia évtizedeivel.

A „sokfele bolygott” Odüsszeusz homéroszi jelzőjét kölcsönözve polütroposz figuraként írta le pályája csúcsán, 1974-ben Henry Kissingert az intellektuálisan hozzá egyik legközelebb álló tudós, Hans Morgenthau. A nemzetközi kapcsolatok modern kori realista iskoláját megalapozó Morgenthau nem egyszerűen az ingázó diplomáciát meghonosító külügyminiszter fáradhatatlan utazásaira gondolt; szerinte Kissinger titka az a képessége volt, hogy különböző helyzetekben más és más arcát mutatta, mint egy „jó színész, aki nem csupán eljátssza Hamletet ma és Caesart holnap, hanem aki maga Hamlet ma és Caesar holnap”. A kifürkészhetetlenség és rugalmasság a jó diplomata erényei lehetnek, ám Morgenthau szavaiból némi kritika is kiolvasható: vékony a választóvonal a pragmatizmus és az elvek feladása között, Kissinger pedig pályafutása során gyakran módosította álláspontját, sok esetben nem függetlenül az aktuális hatalmi szempontoktól. Egy évtizeddel korábban Morgenthau távozni kényszerült Lyndon B. Johnson adminisztrációjából, mert nem volt hajlandó a vietnami háború támogatói közé felsorakozni; Kissinger viszont Richard Nixon nemzetbiztonsági főtanácsadójaként az általa privátim megnyerhetetlennek gondolt háború kiterjesztését képviselte. A százesztendősen elhunyt egykori külügy­miniszter pályáját tehát nem véletlenül ítélik meg végletesen: utólag is mindenki mást lát abba a Kissingerbe, aki korának kétségkívül nagy hatású személyisége volt – azzal együtt is, hogy egész életé­ben fáradhatatlanul és eredményesen dolgozott saját mítoszának megteremtésén.

Helyreállított világ

Heinz Kissinger 1923-ban született az észak-bajorországi Fürthben, zsidó értelmiségi családba. A helyi iskolában tanító apja az 1935-ös nürnbergi törvényeket követően veszti el állását; a fiatal Kissinger tizenöt éves, amikor a család – alig néhány hónappal a kristályéjszaka pogromjai előtt – New Yorkba menekül, és megannyi sorstárshoz hasonlóan Manhattan északi részén, a Washington Heights negyedben telepedik le. Későbbi interjúiban Kissinger hajlamos volt jelentékteleníteni mind ortodox zsidó neveltetésének, mind a náci uralom közvetlen emlékeinek hatását karrierjére; és bár erős német akcentusát élete végéig megőrizte, való igaz, hogy a vallásossággal szakító és az asszimilációra törekvő, Heinzből Henryvé váló fiú fejlődésében New York sokszínűsége legalább annyira meghatározó volt, mint korai németországi évei. Húsz­évesen besorozzák az amerikai hadseregbe, és a háború végén visszatér szülővárosába, ahol közeli rokonsága körében is szembesülnie kell a holokauszt pusztításával – ennek megtapasztalása kétségtelenül kihatott pesszimista történelemszemléletére. Huszonnégy éves, amikor a háborús veteránoknak biztosított kedvezménnyel beiratkozhat a Harvardra, ahol első szakdolgozatában közel négyszáz oldalon tárgyalja a történelem értelmét Kant, Arnold Toynbee és Oswald Spengler munkái alapján. Kissinger már ekkor szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy a történelemnek határozott célja vagy iránya lenne, inkább véletlen események sorozataként látja; Kanttal ellentétben azonban a döntési szabadságot nem morális nézőpontból, hanem az esetlegesség feletti kontroll megőrzésének szemszögéből vizsgálja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.