Interjú

Nem a nép hangja

Aurélien Mondon politikatudós, a University of Bath Politikatudományi Tanszékének tanára Éric Zemmour fölemelkedéséről

  • Vásárhelyi Júlia
  • 2021. november 24.

Külpol

Új sztárja van a francia szélsőjobbnak, miután alig három hónapja színre lépett és látványos sikereket ér el Éric Zemmour író, publicista, tévés személyiség. Hogyan vált el- és befogadottá a demokratikus francia közéletben a szélsőjobb? A téma kutatóját kérdeztük.

Magyar Narancs: Az elmúlt években, és különösen a jövő áprilisi elnökválasztás közeledtével szembetűnően megerősödött a szélsőjobboldal Franciaországban. Marine Le Pen, a Nemzeti Tömörülés (volt Nemzeti Front) elnöke mellett egy rasszista, xeno- és homofób provokatőr, Éric Zemmour író, publicista is beszállt a versenybe. A jelenlegi felmérések szerint kettejük támogatottsága a választás első fordulójában 35 százalék körül alakulhat. Veszélyes lehet ez a francia liberális demokráciára?

Aurélien Mondon: Zemmour sikere újabb állomása a szélsőjobb beépülésének a mainstream politikába és közbeszédbe – de fontos látni, hogy ez egy folyamat része. Ami most történik, az nem meglepő vagy váratlan, és a demokratikus erők legalább annyira tevékeny kulcsszereplői a szélsőjobboldali eszmék befogadásának a politikai fősodorba, mint a szélsőjobb maga. Ez a politikai formáció közel sem lenne ott, ahol ma van, ha a demokratikus politikai élet szereplői és a média komoly erőfeszítéseket tettek volna a „normalizálása”, olykor a támogatása megakadályozására. Ezért a Zemmour-jelenség természetesen veszélyes, de logikusan következik abból a folyamatból, amely az 1970-es években még margóra szorított, elszigetelt szélsőjobboldalt és annak nézeteit a politikai diskurzus fősodrába juttatta. Ez vezetett már az 1990-es évektől a Jean-Marie Le Pen alapította Nemzeti Front megerősödéséhez is.

MN: Tavaly megjelent, Aaron Winterrel közös könyvük címe: Reactionary Democracy. How Racism and the Populist Far Right Became Mainstream (Reakciós demokrácia – Hogyan vált mainstreammé a rasszizmus és a populista szélsőjobb?). Mit jelent az ön által bevezetett reakciós demokrácia fogalom?

AM: Szerzőtársammal reakciós demokráciának nevezzük azt, amikor a demokrácia fogalomkészletét használják reakciós politikai eszmék érvényre juttatására és legitimálására. Olyan, eredetileg progresszív köztársasági fogalmakról van szó, mint a laicitás, a nemzeti identitás, a szólásszabadság, a női egyenjogúság vagy akár az LMBTQ-jogok. A szélsőjobboldaliak ezeket kiforgatták eredeti jelentésükből, és a demokráciára meg „a nép” elvárásai­nak teljesítésére hivatkozva legitimálták a saját értelmezésük érvényesítésére. Így például a szólás- és véleményszabadság, a kiegyensúlyozott tájékoztatás nevében egyre nagyobb nyilvánosságot követeltek a médiában nézeteik kifejtésére és megvitatására. Ezt az elmúlt évtizedekben meg is kapták, olyannyira, hogy – különösen választások idején – a médiatérben, a politikai közbeszédben aránytalanul nagy teret kapnak, a csapból is ők folynak. Természetesen nem azt akarom állítani, hogy figyelmen kívül lehet hagyni őket, de megfelelő kritikával és távolságtartással kellene foglalkoznunk velük ahelyett, hogy beleesnénk a közbeszéd tematizálásával általuk állított csapdákba, és átvennénk a narratívájukat. Emellett azzal, hogy most minden figyelmünket rájuk fókuszáljuk, megfeledkezünk arról, hogy az erősödésük csak egy részjelensége, tünete a liberális demokrácia válságának.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.