Válságkezelés olasz módra - Kiszámolós játék

  • Szánthó Zsuzsa
  • 2010. június 10.

Külpol

Olaszországban a válság kirobbanása óta általános az elégedetlenség: egymást érik az utcai tüntetések a munkanélküliség, a déli országrész elszegényedése és a növekvő korrupció ellen. Az ellenzék is nógatja Berlusconit: ha nem kívánja az országot görög sorsra juttatni, hozzon válságkezelő intézkedéseket, és ne az adatok téves értelmezésével súlyosbítsa tovább a helyzetet.

Olaszországban a válság kirobbanása óta általános az elégedetlenség: egymást érik az utcai tüntetések a munkanélküliség, a déli országrész elszegényedése és a növekvő korrupció ellen. Az ellenzék is nógatja Berlusconit: ha nem kívánja az országot görög sorsra juttatni, hozzon válságkezelő intézkedéseket, és ne az adatok téves értelmezésével súlyosbítsa tovább a helyzetet.

*

A gazdasági mutatók kozmetikázása nem kimondott hellenikum: az ISTAT (Olasz Nemzeti Statisztikai Hivatal) 2010. márciusi adatai szerint Olaszország 8,8 százalékos munkanélküliséggel küzd. A pénzügyi válság kirobbanása óta csak csekély mértékben, 2,4 százalékkal nőtt a ráta, de még így sem haladja meg az unió 10 százalékos átlagát. Az IMF legutóbbi jelentése azonban hangsúlyozza, hogy a növekedés mértékének visszafogottsága legfőképpen az alulfoglalkoztatásnak és az állam által finanszírozott Cassa Integrazione Guadagni (CIG - Bérkiegészítő Kassza) intézményének köszönhető.

A CIG a foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére jött létre: ha egy munkáltató gazdálkodási nehézségekkel küzd, az állam a CIG forrásaiból - a létszámcsökkentés elkerüléséért - átmeneti időre átvállalja a dolgozók bérének 80 százalékát. 2010 januárjában az Olasz Nemzeti Bank felhívta a figyelmet arra, hogy az ISTAT által közzétett adatok téves képet adhatnak a munkaerőpiac valós helyzetéről, hiszen a Bérkiegészítő Kasszát felhasználók az ISTAT adatbázisában foglalkoztatottként szerepelnek.

Az INPS (Nemzeti Szociális Ellátó Intézet) adatai szerint 2010 márciusáig 766 ezren éltek a Bérkiegészítő Kassza pénzén, s ez az aktív munkaképes korú lakosság 3,1 százalékát jelenti. Antonio Misiani közgazdász szerint 2010 első negyedévében a valós munkanélküliség ezen adatok fényében - összegezve a regisztrált munkanélküliek és a kassza felhasználóinak számát - elérte a 12 százalékot. Önmagában a jelenség talán nem is lenne érdekes, ha a görög gazdaság nem produkált volna hasonló adatokat a botrány előtt.

Elöljárók

Olaszország a második világháború óta a legsúlyosabb receszszióval küzd. Az elmúlt évtizedben lassuló gazdasági növekedés 2009-ben érte el mélypontját, 5 százalékos visszaesést produkált. A helyzet 2010 első negyedévére javuló tendenciát mutat ugyan, de az IMF törékeny felépülésről beszél, ami magában hordozza a gazdaság jövőbeli sebezhetőségét.

Olaszországban a legmagasabb a GDP-arányos államadósság: a 2009-es 115,8 százalék meghaladta még a görög szintet is. Olaszország egyike volt azon államoknak, amelyek ellen túlzott deficit miatti eljárás folyt az EU-ban, minek eredményeként a hiányt 2007- 2008-ra sikerült 3 százalékos határérték alá szorítani, ám a válság hatására 2009-ben újra 5 százalék fölé kúszott. A kormány ez év elején csak pár tizedes értékű csökkenést prognosztizált, ehhez képest Tremonti, a Berlusconi-kormány pénzügyminisztere épp most jelentett be 24 milliárd eurós megszorító intézkedést a 2011- 2012-es időszakra. A csomag célja két év alatt 24 milliárd euróval csökkenteni az állami kiadásokat, ezáltal 2012-re a GDP-arányos deficitet a 3 százalékos álomérték alá terelni. A napilapok (La Stampa, Repubblica, Il Messaggero) szerint ez főként a közszférát érinti majd: elbocsátások jönnek, és a bérek befagyasztása. Csökkentik a miniszterek, a parlamenti képviselők és az állami cégek vezetőinek fizetését, s lefaragnak az önkormányzatok támogatásából is.

Az ellenzék máris "copy and paste" akciónak nevezi az intézkedést - pénztömegek tologatása egyik helyről a másikra -, ami hosszú távon nem képes helyreállítani az államháztartás egyensúlyát, és tovább mélyíti a recesz-sziót. A 24 milliárd eurós kiadáscsökkentés önmagában kevés, igazi reformok nélkül többet árt, mint használ.

Ugyanakkor a pazarlás visszafogásának hála, a deficit 2012-re előreláthatóan valóban 3 százalék körüli értékre csökken. Mégis nyitott a kérdés, hogy tényleg valódi válságkezelő intézkedésről van-e szó, vagy ez csak egy újabb trükk. Tény, hogy az IMF, az Európai Unió és a mai ellenzék szerint az olaszok lehetnek a következő görögök, és a bedőlést a kezeletlen strukturális bajok, a gazdaság szerkezetének gyengeségei okozhatják. Az IMF a mediterrán gazdaságok strukturális gyengeségét a fogyasztásvezérelt növekedésben, a hazai termelési potenciált túlnövő fogyasztásbővülésben látja. E hatást tükrözi, ha kisebb mértékben is, az olasz GDP 2008 óta tartó mélyrepülése. Egy külpiacoktól függő országban nem keletkezik elég munkahely, és nem forog vissza elég jövedelem a termelésbe ahhoz, hogy a lakosság magas színvonalon éljen.

Hátul kullogók

Olaszország versenyképessége egyre gyengül, 2010-re az IMD, a nagynevű svájci kutatóintézet által összeállított világrangsorban a 40. helyre csúszott vissza, többek között Spanyolország, Lengyelország és Csehország mögé. A szakértők szerint ez főként a hagyományos olasz termékek - bútorok, a bőr-, textil- és cipőipar termékei, valamint az elektromos és precíziós műszerek - piacvesztéséből fakad, ami annak tudható be, hogy az olasz vállalkozások túlnyomó részét jelentő kis- és középvállalkozások termékei nem versenyképesek a nemzetközi piac magas innovatív elvárásaival szemben. Az olasz gazdaság több mint 90 százalékát adják a kkv-k, amelyek azonban gyakorlatilag nem sorolhatók egy kategóriába az európai értelemben vett kis- és közepes vállalkozásokkal - lényegében 1-9 főt foglalkoztató hagyományos családi kézműves mikrovállalkozások. Különösen kedvezőtlen a déli országrész helyzete, ahol elsősorban mezőgazdasági és élelmiszer-ipari cikkeket termelnek.

Az IMF felmérése szerint a kutatás-fejlesztés hiányosságain túl a vállalkozásokat a rájuk nehezedő adó- és adminisztrációs terhek is visszavetik. E strukturális problémák megoldásához a termelés szerkezetének megváltoztatására és az adók csökkentésére lenne szükség, ami a jelenlegi deficitcél teljesítése közben több mint kérdéses - hiszen a kormány költségvetési mozgástere igen szűk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.