Interjú

„Visszavenni a demokráciát”

José Bové európai parlamenti képviselő

  • Kovácsy Tibor
  • 2015. május 30.

Külpol

Az értelmiségi gyökerű McDonald’s-romboló juhtenyésztő és parasztaktivista hatodik éve képviseli az Európai Parlamentben a francia környezetvédő mozgalmakat. Könyve – egy multiellenes leleplezésgyűjtemény – magyarországi megjelenése alkalmából járt Budapesten.

Magyar Narancs: Feltételezem, hogy komoly változást jelentett az életében, amikor látványos akciókat irányító agrármozgalmárból és állattenyésztőből képviselő lett. Milyen feladatai vannak a Zöldek frakciójában?

José Bové: 2009-ben választottak be az Európai Parlamentbe. Ezzel elfogadtam, hogy eljövök a gazdaságomból, ahol két fiatalember dolgozik most helyettem. Vagyis a juhászat és a sajtkészítés tovább folyik, a gazdaság tovább üzemel. Elhatároztam, hogy az Európai Parlamentben is ugyanazt a harcot folytatom, de a rendelkezésemre álló új eszközökkel.

MN: Biztos volt benne, hogy megtalálja ehhez a megfelelő lehetőségeket?

JB: Ez számomra is kérdéses volt, de Brüsszellel a mezőgazdasági érdekvédelem ügyében már évek óta kapcsolatban álltam, úgyhogy tudtam, hogy ott is lehet változtatni a dolgokon. Az Európai Parlament demokratikus intézmény, és lehetővé teszi, hogy sokkal több információhoz jussak, és hatásom lehessen az erőviszonyokra, akár a genetikailag módosított élőlények, akár a szabad kereskedelmi megállapodás kérdésében, szemben a lobbik logikájával. Szóval minden ügyben folytathatom a küzdelmet, ami korábban foglalkoztatott, sőt lehetőségem nyílt arra, hogy felhívjam a figyelmet a működési hibákra, és új megoldásokat javasoljak.

MN: Európai képviselőként minden tagország számos problémájára kell figyelnie. Hogyan alakult ki a munkamegosztás a frakciójukon belül?

JB: Minden nagy politikai kérdésnek megvan a maga bizottsága, amelybe az érdeklődésüknek, múltjuknak megfelelően kerülnek be a képviselők. Így én a mezőgazdasággal, valamint póttagként a nemzetközi kereskedelemmel foglalkozó bizottságban dolgozom. De ezenfelül más kérdésekben is kifejtek kampányt, amelyek személyesen érintenek. Például 2010-ben kezdtük a küzdelmet a szűkebb lakóhelyemen, Larzacban (fennsík Dél-Franciaországban – K. T.) a palagáz kitermelése ellen. Az erre vonatkozó tervek ellen jelentős szerveződés jött létre, és sikerrel is járt. Fél év múlva elfogadtak egy törvényt, amely tiltja a palagáz kitermelésére szolgáló technika használatát. Közben kiderült, hogy hasonló tervek vannak Bulgáriában, Lengyelországban, Romániában, Angliában, Spanyolországban. Az Európai Parlament kínálta eszközök segítségével összefogtuk a helyi termelők tiltakozását az olajkitermelő multikkal szemben, és ezt tesszük például Algéria déli részén is. És ez nagyon lényeges, hogy az embe­rek láthatják, miként képes összefogni az Európai Parlament az állampolgárok önvédelmét. Miként lehet visszavenni a demokráciát a multiktól, amelyek mindent megtesznek, hogy magukhoz ragadják. Ilyen értelemben az Európai Parlament egyfajta ellenhatalommá válhat.

MN: Válhat – tehát nem az?

JB: Sajnos nem, hiszen számos képviselő a multik logikájának a részese. Így a multik be tudnak férkőzni az intézményekbe, hivatalokba, és ellenőrzésük alá vonják a szakmai véleményezést, sőt a döntéseket. Éppen ezért a küzdelmünknek az is része, hogy fokozzuk az átláthatóságot, és előtérbe toljuk a közérdeket a magánérdekkel szemben. Ez odáig megy, hogy bebizonyítjuk, hogyan dolgozik a közérdek ellen és a lobbiérdekeknek megfelelően az Európai Bizottság, illetve egyes intézményei. Mint a könyvemben is írom, ez volt a helyzet Bánáti Diána esetében, aki az Európai Élelmiszer-biztonsági Hivatal vezetője volt, de menesztették, mert bizonyítottam, hogy a nagy agrármultik érdekeit szolgálta ki. (Bánáti annak idején – 2012 májusában – cáfolta, hogy emiatt kellett volna távoznia, és arra hivatkozott, hogy új munkája miatt hagyta ott a régit. Ezt a munkahelyét sokan egyfajta lobbista központnak tartják. – K. T.) Úgy gondolom, ez is része a munkánknak.

MN: A könyve ehhez hasonló esettanulmányok gyűjteménye?

JB: Olyan esetekről írok, amelyekkel személyesen szembesültem. Például a szabad kereskedelem kérdéskörében, amelyet a cégek csak a saját érdekükben támogatnak. Vagy arról, hogyan próbálták a nagy dohányipari világcégek hamis vádak alapján elmozdíttatni azt az uniós biztost, aki egyes új előírások bevezetésének a felelőse volt. Öt-hat ilyen esetet ismertetek, de ismétlem: csak olyanokat, amelyeket személyesen átéltem, hogy bemutassam, milyen eszközei vannak egy európai képviselőnek. Ily módon ez egy pedagógiai jellegű munka. De bemutatom azt is, miként ejtik foglyul bizonyos érdekek a demokráciát.

MN: Feltételezem, hogy továbbra is követi a franciaországi napi politikai eseményeket. Mivel magyarázza a baloldal gyengeségét és a Nemzeti Front sikereit?

JB: Amikor 2012-ben az emberek François Hollande-ra szavaztak, sokan hitték, hogy a válságra a leggyengébbeket segítő szociális jellegű megoldásokkal áll majd elő. Ezzel szemben valójában a politikája nem különbözött a jobboldalétól, tovább nőtt a munkanélküliség, fokozódott a létbizonytalanság – ma már nyolcmillió létbizonytalanságban élő emberről beszélnek –, úgyhogy a kiábrándult balolda­liak részéről nagy a felháborodás. Ez pedig segíti a populista, bűnbakkereső politika érvényesülését. Ezt mindig is tudta nyújtani a Nemzeti Front az idegenekre, a bevándorlókra, az unióra mutogatva. Franciaországban dupla problémával találkozhatunk: először is az emberek ötven százaléka nem megy el szavazni. Másrészt viszont ténylegesen a Nemzeti Frontra szavaznak.

MN: Mennyiben más a Nemzeti Front Marine Le Pen, mint annak idején az apja irányítása alatt?

JB: Én nem látok különbséget, csak a csomagolás változott. Ha az unokahúgát, Le Pen Marion nevű unokáját nézzük, látható, hogy a hagyomány él, a párt kultúrája változatlan: kilépni az unióból, elzavarni a bevándorlókat és az összes többi baromság. Vannak, akik jobb híján szavaznak rájuk, mondván, hogy a többieket már kipróbáltuk, most próbálkozzunk ezzel. De ez veszélyes dolog, a politikai gondolkodás meggyengülését jelzi.

MN: Ha tájékozatlanságból is, tény, hogy egyre többen szavaznak a Nemzeti Frontra.

JB: A szavazatok száma nem nő. Csak a kevesebb szavazó arányában tűnik így. Franciaországban az a probléma, hogy a több mint húsz éve fennálló működési modell szerint az UMP – korábban RPR – (a nagy jobbközép párt – K. T.) és a szocialisták osztoznak a hatalmon, egyfajta monarchikus köztársasági rendszer keretében. Vagyis az elnök- és a parlamenti választások is a szavazattöbbség alapján dőlnek el, kizárva a kis pártokat. Arányos választási rendszerben sokkal több formáció volna a parlamentben, és ez másképp alakítaná a demokratikus modellt.

MN: Ettől még nőhet a Nemzeti Front népszerűsége.

JB: A Nemzeti Front előretörése is a rossz koncepció következménye. Arányos rendszerben előbb-utóbb az összes pártnak konfrontálódnia kellene egymással, és senki sem mondhatná, hogy ez a modell szorította ki a hatalomból. Erre játszik rá a Nemzeti Front, mondván, hogy ez a modell teszi lehetetlenné számára a győzelmet. Ha jól tudom, Magyarországon is ez a helyzet, ráadásul kettő helyett egyfordulós választás van, ami végképp antidemokratikus. Csak azokat erősíti, a populistákat, akik a kiszorítottságukra hivatkoznak, és egy szép napon akár meg is szerezhetik a hatalmat.

MN: Arra gondol, hogy a kisebb pártok több szavazatot kapnának arányos választások esetében?

JB: Igen, így gondolom. Elutasítom a Nemzeti Front politikáját, de lássuk be: képtelenség, hogy csak két képviselőjük van a nemzetgyűlésben, pedig a szavazatok több mint húsz százalékát szerezték meg. Arányos választások esetében többen is voksolnának, hiszen a választók biztosak lehetnek benne, hogy ér valamit a szavazatuk.

MN: Volt alkalma tájékozódni a magyar mezőgazdaság témakörében?

JB: Igen, olyannyira, hogy a könyvemet ki is egészítettem egy fejezettel a magyar kistermelők helyzetéről. Arról, ahogyan a földbérleteket Orbán a haverjai kezére játszotta. Ez egyrészt azoknak a termelőknek a szempontjából felháborító, akiknek szüksége volna ezekre a területekre, másrészt a kiválasztottakhoz áramló, százezrekre rúgó uniós támogatások miatt. Ez tovább mélyíti a szakadékot a kárvallottak és a kivételezettek között – ami nem az EU hibája, hanem az Orbán-kormányé. Amikor a populisták Brüsszelre mutogatnak, nem mondanak igazat. A bajok forrása Magyarországon van, ahol egyrészt újra kellene osztani ezeket a területeket, másrészt ki kellene alakítani egy támogatási rendszert a legkisebb gazdaságok támogatására. Ez nem történt meg, pedig az uniós közös agrárpolitika a jelenlegi formájában is 1500 eurós határig lehetővé teszi az ilyen támogatást.

Figyelmébe ajánljuk