48 millió forintért kelt el egy Vajda Lajos-festmény a Kieselbach Galéria árverésén

  • narancs.hu
  • 2023. április 22.

Kultúra

A Gyertyás lány eladási árával megvan az életmű új rekordja.

A Kieselbach Galéria 130 tételt felsorakoztató tavaszi kortárs árverésén Vajda Lajos Gyertyás lány című 1936-os műve, amely a legnagyobb méretű magánkézben őrzött olajképe, beállította a festő életműrekordját, több mint 20 százalékkal múlva felül a korábbi legmagasabb leütési árat – közölte a Kieselbach Galéria.

„Nemcsak kulcsfontosságú modern művész, hanem az egyik legjelentősebb szereplője a 20. századi képzőművészetnek. Vajda 1945-ben már több éve nincs az élők között, életműve viszont ekkor hat igazán, az örökösök és tanítványok titkos világában, megtermékenyítve a kortárs magyar művészetet. Ennek analógiája, ahogy Szinyeit csak a nagybányás új nemzedék fedezte fel, évtizedekkel a Majális születése és kudarcos fogadtatása után” – mondta Kieselbach Tamás, a galéria tulajdonosa.

 
Vajda Lajos Gyertyás lány (1936) című festménye a Kieselbach Galéria aukcióján
Fotó: MTI/Mohai Balázs
 

 

Az aukción olyan – közelmúltban elhunyt – kortárs klasszikusok szerepeltek kiemelkedő módon, mint Bak Imre, Hencze Tamás, Harasztÿ István vagy Fajó János.

Azoknak az alkotóknak az esetében, akiknek munkásságát a közelmúltban nagy kiállítás dolgozta fel, érezhetően megélénkült az érdeklődés. Így Frey Krisztián munkája a tavalyi Ludwig múzeumos bemutatója után több mint megnégyszerezte indulási árát, Deim Pál nagy méretű alkotása életműrekordot ért el (9,5 millió forint), Mácsai István festőművész a még most is zajló, Kiscelli Múzeum-beli különleges kiállítása után fehér rózsás csendéletével négyszeresére emelte az induló árát, visszahozva az elfeledettségből a realista mestert.

A sokszínű válogatásban az elmúlt 78 év háború utáni és kortárs művészetéből különféle izgalmas művek szerepeltek, a Kádár-kornak görbe tükröt álltó Méhes László-féle Langyosvíztől kezdve, a szürnaturalizmus most felbukkant, 60-as évekbeli Korga György-féle főművein keresztül Bíró Icának a Pauer Gyula által készített pszeudó gipszszobor-lenyomatáig.

Négy éve Dékei Kriszta írt Vajda Lajos szentendrei életműkiállításáról és művészetéről, míg 2016-os cikkében György Péter a művészi hagyatékról.

 

 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk