A Kieselbach Galéria 130 tételt felsorakoztató tavaszi kortárs árverésén Vajda Lajos Gyertyás lány című 1936-os műve, amely a legnagyobb méretű magánkézben őrzött olajképe, beállította a festő életműrekordját, több mint 20 százalékkal múlva felül a korábbi legmagasabb leütési árat – közölte a Kieselbach Galéria.
„Nemcsak kulcsfontosságú modern művész, hanem az egyik legjelentősebb szereplője a 20. századi képzőművészetnek. Vajda 1945-ben már több éve nincs az élők között, életműve viszont ekkor hat igazán, az örökösök és tanítványok titkos világában, megtermékenyítve a kortárs magyar művészetet. Ennek analógiája, ahogy Szinyeit csak a nagybányás új nemzedék fedezte fel, évtizedekkel a Majális születése és kudarcos fogadtatása után” – mondta Kieselbach Tamás, a galéria tulajdonosa.

Az aukción olyan – közelmúltban elhunyt – kortárs klasszikusok szerepeltek kiemelkedő módon, mint Bak Imre, Hencze Tamás, Harasztÿ István vagy Fajó János.
Azoknak az alkotóknak az esetében, akiknek munkásságát a közelmúltban nagy kiállítás dolgozta fel, érezhetően megélénkült az érdeklődés. Így Frey Krisztián munkája a tavalyi Ludwig múzeumos bemutatója után több mint megnégyszerezte indulási árát, Deim Pál nagy méretű alkotása életműrekordot ért el (9,5 millió forint), Mácsai István festőművész a még most is zajló, Kiscelli Múzeum-beli különleges kiállítása után fehér rózsás csendéletével négyszeresére emelte az induló árát, visszahozva az elfeledettségből a realista mestert.
A sokszínű válogatásban az elmúlt 78 év háború utáni és kortárs művészetéből különféle izgalmas művek szerepeltek, a Kádár-kornak görbe tükröt álltó Méhes László-féle Langyosvíztől kezdve, a szürnaturalizmus most felbukkant, 60-as évekbeli Korga György-féle főművein keresztül Bíró Icának a Pauer Gyula által készített pszeudó gipszszobor-lenyomatáig.
Négy éve Dékei Kriszta írt Vajda Lajos szentendrei életműkiállításáról és művészetéről, míg 2016-os cikkében György Péter a művészi hagyatékról.