48 millió forintért kelt el egy Vajda Lajos-festmény a Kieselbach Galéria árverésén

  • narancs.hu
  • 2023. április 22.

Kultúra

A Gyertyás lány eladási árával megvan az életmű új rekordja.

A Kieselbach Galéria 130 tételt felsorakoztató tavaszi kortárs árverésén Vajda Lajos Gyertyás lány című 1936-os műve, amely a legnagyobb méretű magánkézben őrzött olajképe, beállította a festő életműrekordját, több mint 20 százalékkal múlva felül a korábbi legmagasabb leütési árat – közölte a Kieselbach Galéria.

„Nemcsak kulcsfontosságú modern művész, hanem az egyik legjelentősebb szereplője a 20. századi képzőművészetnek. Vajda 1945-ben már több éve nincs az élők között, életműve viszont ekkor hat igazán, az örökösök és tanítványok titkos világában, megtermékenyítve a kortárs magyar művészetet. Ennek analógiája, ahogy Szinyeit csak a nagybányás új nemzedék fedezte fel, évtizedekkel a Majális születése és kudarcos fogadtatása után” – mondta Kieselbach Tamás, a galéria tulajdonosa.

 
Vajda Lajos Gyertyás lány (1936) című festménye a Kieselbach Galéria aukcióján
Fotó: MTI/Mohai Balázs
 

 

Az aukción olyan – közelmúltban elhunyt – kortárs klasszikusok szerepeltek kiemelkedő módon, mint Bak Imre, Hencze Tamás, Harasztÿ István vagy Fajó János.

Azoknak az alkotóknak az esetében, akiknek munkásságát a közelmúltban nagy kiállítás dolgozta fel, érezhetően megélénkült az érdeklődés. Így Frey Krisztián munkája a tavalyi Ludwig múzeumos bemutatója után több mint megnégyszerezte indulási árát, Deim Pál nagy méretű alkotása életműrekordot ért el (9,5 millió forint), Mácsai István festőművész a még most is zajló, Kiscelli Múzeum-beli különleges kiállítása után fehér rózsás csendéletével négyszeresére emelte az induló árát, visszahozva az elfeledettségből a realista mestert.

A sokszínű válogatásban az elmúlt 78 év háború utáni és kortárs művészetéből különféle izgalmas művek szerepeltek, a Kádár-kornak görbe tükröt álltó Méhes László-féle Langyosvíztől kezdve, a szürnaturalizmus most felbukkant, 60-as évekbeli Korga György-féle főművein keresztül Bíró Icának a Pauer Gyula által készített pszeudó gipszszobor-lenyomatáig.

Négy éve Dékei Kriszta írt Vajda Lajos szentendrei életműkiállításáról és művészetéről, míg 2016-os cikkében György Péter a művészi hagyatékról.

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.