rés a présen

A fénytechnika bármire képes - Joó Gábor vj

  • rés a présen
  • 2013. május 3.

Kultúra

"A fény szempontjából a legnehezebb szép sötétet létrehozni" - a Corvintető vj-jével a fénytrendekről, a szakma kihívásairól és a szép sötétről is beszélgettünk.

rés a présen: Mennyire fontos része a rendezvényeknek a fénytechnika?

Joó Gábor: Bizonyos helyszíneken két gyertyával már csodákat lehet művelni, de van, hogy százával kell pakolásznunk a lámpákat a megfelelő hangulat eléréséhez. Egy szórakozóhely esetében a rendezvény világítása ugyanúgy fontos, mint a zene. A zene megalapozza a hangulatot, de az i-re a pontot a fények teszik fel. Ha egy rendezvény után azt mesélik, hogy milyen jó volt a buli, akkor ott már a fények hatásai is közbeléptek.

rap: Mik a fénytrendek a Corvintetőn?


JG: Trendeket nehéz felsorolni. A LED-ek terjedésével csak a kreativitásunkon múlik, hogy merre indulunk el, de mindenképpen előnyt élveznek a színek. Megjelentek a nagyobb vetített felületek, és szokatlan helyeken bukkannak fel kiegészítések. A Corvintető alapelgondolása is ennek reményében született. A koncepciót a tulajdonosok és a belső építészek álmodták meg, nekünk a megvalósítása maradt. A mázlink az volt, hogy 4 éve fejlesztettünk egy rendszert, melynek végterméke szinte megegyezett az alapötlettel. A cél egy teljes teret betöltő, változatos mozgással, színváltásokkal tűzdelt felület kialakítása volt, amelyet ugyanúgy élvezhet, aki alatta tombol, és aki távolabb ül. Minden helyszínen más megoldást alkalmaztunk a változatosság érdekében. A fények minden szomszédos helyiségből átköszönnek, hogy kedvet csináljanak, átcsábítsanak. Ezzel próbáltuk meg a helyet "megmozgatni", folyamatos változásra bírni.

 

rap: A tető felújítása óta hogyan változtak a bulik?

JG: Színesebb, erőteljesebb és változatosabb lett a helyszín világítása. A hely megtartotta underground jellegét, de igényesebb és modernebb lett, a zene és a hangulat mellett teret kapott a fény is. A zenei háttér fejlődésével lehetőségünk van a világítás elemeit is fejleszteni, ezzel is izgalmasabbá és változatosabbá varázsolni a helyszínt és a rendezvényeket. Szakmailag nagy kihívás a naponta változó stílusú zenékhez alkalmazkodni.

rap: Van olyan zene, amit nagyon szeretsz fényesíteni?

JG: A törtebb ütemeket szeretem, de ebben a technikai rendszerben mindenki önmagát adhatja, a saját stílusának és a bulinak megfelelően. Minden estét külön-külön élőben keverünk, így garantáljuk magunknak is a változatosságot és a kihívásokat.

rap: Mennyire lehetsz önálló, s mennyire kell öszszedolgoznod a fellépőkkel?

JG: A buli a zenéről szól, a vj csak kiegészíti. A dj-től függetlenül dolgozunk, mégis teljesen hozzá igazodva. Nem egy előre programozott pultot vezérlünk, hanem élőben, a zenére tekergetjük a gombjainkat. Amilyen szépen felemelhetünk egy hangot, kiállást, annyira tönkre is tehetjük. Rendszeresen elemezzük a fellépőket, és az adott bulihoz igazítjuk az estét. Jó érzés kicsit részesülni a dj örömeiből.

rap: Honnan jönnek az ötletek, az ihlet?

JG: A munkáinkból, tapasztalatainkból inspirálódunk. Figyeljük a szakmát és a környezetünket. A fényelés nem a pillanatnyi lelkiállapot kivetülése, hanem önkifejezés. Szerintem a fényeknek megvan a maguk pszichológiája, az emberek "irányíthatók" általa, és ebből kiindulva kijelenthetem, hogy a fénytechnika bármire képes.

rap: Mik lesznek a legközelebbi rendezvényeid?

JG: A Corvintetőn mindig megtalálható vagyok, és jön a fesztiválszezon is. Jelenleg építés alatt áll több magyar és külföldi szórakozóhely, amelyek munkálataiban a tető fénymunkásai is részt vesznek.

rap: Mi a jó a sötétben?

JG: A fény szempontjából a legnehezebb szép sötétet létrehozni. A rengeteg kültéri fényszennyezés miatt ritka az olyan helyszín, ahol 100%-os fényerőben dolgozhatunk. Ezt meg kell becsülni. Nem utolsósorban baromi jókat lehet sötétben aludni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.