rés a présen

A fénytechnika bármire képes - Joó Gábor vj

  • rés a présen
  • 2013. május 3.

Kultúra

"A fény szempontjából a legnehezebb szép sötétet létrehozni" - a Corvintető vj-jével a fénytrendekről, a szakma kihívásairól és a szép sötétről is beszélgettünk.

rés a présen: Mennyire fontos része a rendezvényeknek a fénytechnika?

Joó Gábor: Bizonyos helyszíneken két gyertyával már csodákat lehet művelni, de van, hogy százával kell pakolásznunk a lámpákat a megfelelő hangulat eléréséhez. Egy szórakozóhely esetében a rendezvény világítása ugyanúgy fontos, mint a zene. A zene megalapozza a hangulatot, de az i-re a pontot a fények teszik fel. Ha egy rendezvény után azt mesélik, hogy milyen jó volt a buli, akkor ott már a fények hatásai is közbeléptek.

rap: Mik a fénytrendek a Corvintetőn?


JG: Trendeket nehéz felsorolni. A LED-ek terjedésével csak a kreativitásunkon múlik, hogy merre indulunk el, de mindenképpen előnyt élveznek a színek. Megjelentek a nagyobb vetített felületek, és szokatlan helyeken bukkannak fel kiegészítések. A Corvintető alapelgondolása is ennek reményében született. A koncepciót a tulajdonosok és a belső építészek álmodták meg, nekünk a megvalósítása maradt. A mázlink az volt, hogy 4 éve fejlesztettünk egy rendszert, melynek végterméke szinte megegyezett az alapötlettel. A cél egy teljes teret betöltő, változatos mozgással, színváltásokkal tűzdelt felület kialakítása volt, amelyet ugyanúgy élvezhet, aki alatta tombol, és aki távolabb ül. Minden helyszínen más megoldást alkalmaztunk a változatosság érdekében. A fények minden szomszédos helyiségből átköszönnek, hogy kedvet csináljanak, átcsábítsanak. Ezzel próbáltuk meg a helyet "megmozgatni", folyamatos változásra bírni.

 

rap: A tető felújítása óta hogyan változtak a bulik?

JG: Színesebb, erőteljesebb és változatosabb lett a helyszín világítása. A hely megtartotta underground jellegét, de igényesebb és modernebb lett, a zene és a hangulat mellett teret kapott a fény is. A zenei háttér fejlődésével lehetőségünk van a világítás elemeit is fejleszteni, ezzel is izgalmasabbá és változatosabbá varázsolni a helyszínt és a rendezvényeket. Szakmailag nagy kihívás a naponta változó stílusú zenékhez alkalmazkodni.

rap: Van olyan zene, amit nagyon szeretsz fényesíteni?

JG: A törtebb ütemeket szeretem, de ebben a technikai rendszerben mindenki önmagát adhatja, a saját stílusának és a bulinak megfelelően. Minden estét külön-külön élőben keverünk, így garantáljuk magunknak is a változatosságot és a kihívásokat.

rap: Mennyire lehetsz önálló, s mennyire kell öszszedolgoznod a fellépőkkel?

JG: A buli a zenéről szól, a vj csak kiegészíti. A dj-től függetlenül dolgozunk, mégis teljesen hozzá igazodva. Nem egy előre programozott pultot vezérlünk, hanem élőben, a zenére tekergetjük a gombjainkat. Amilyen szépen felemelhetünk egy hangot, kiállást, annyira tönkre is tehetjük. Rendszeresen elemezzük a fellépőket, és az adott bulihoz igazítjuk az estét. Jó érzés kicsit részesülni a dj örömeiből.

rap: Honnan jönnek az ötletek, az ihlet?

JG: A munkáinkból, tapasztalatainkból inspirálódunk. Figyeljük a szakmát és a környezetünket. A fényelés nem a pillanatnyi lelkiállapot kivetülése, hanem önkifejezés. Szerintem a fényeknek megvan a maguk pszichológiája, az emberek "irányíthatók" általa, és ebből kiindulva kijelenthetem, hogy a fénytechnika bármire képes.

rap: Mik lesznek a legközelebbi rendezvényeid?

JG: A Corvintetőn mindig megtalálható vagyok, és jön a fesztiválszezon is. Jelenleg építés alatt áll több magyar és külföldi szórakozóhely, amelyek munkálataiban a tető fénymunkásai is részt vesznek.

rap: Mi a jó a sötétben?

JG: A fény szempontjából a legnehezebb szép sötétet létrehozni. A rengeteg kültéri fényszennyezés miatt ritka az olyan helyszín, ahol 100%-os fényerőben dolgozhatunk. Ezt meg kell becsülni. Nem utolsósorban baromi jókat lehet sötétben aludni.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”