Ki döntené le? – Cseh Tamás bronzban

Kultúra

Cseh Tamás-szobrot avattak a Gellért téren. Fellépett Másik János és Novák János, az ünnepi beszédeket fideszes politikusok mondták. Indián helyett nagykabátos, gitáros fiatalember nézi a Dunát.

Majdnem minden összejött, hogy a Cseh Tamás-szoboravató emlékezetes legyen, legalábbis ne haraggal gondoljunk az aktusra. Az ilyenkor megszokott polgármesteri hivatali slepp helyett lelkes tömeg várta a leleplezést, sokuknál virág, és bár láttunk társasági figurákat és „híres embereket”, például Kálomista Gábort vagy Földes „Hobó” Lászlót, a többség egyszerű rajongókból állt, Cseh Tamás igazi barátaiból.

false

 

Fotók: Simonyi Balázs

Örömmel vettük a rendező (az újbudai önkormányzat) részéről a visszafogottságot, legfeljebb azt nem értettük, hogy házigazdának miért Süveges Gergőt kérték fel, aki épp azt a magabiztosságot sugározza, ami a Cseh Tamás-dalok hőseiből és – mint látható volt, rajongóiból is – maximálisan hiányzik.

Másik János a Kaland barátom című emlékdallal indította a ceremóniát, aminek a szövegét is ő írta, és amiben egyebek mellett ezt énekli: „nézek a portásra / segítsen kérem! / fejét elfordítja, akár / egy hollywoodi filmben / húzlak a válladnál fogva / be a kocsiba, ébredj bazmeg / ezek megölnek minket és / ránk gyújtják az autót!” Az ő hitelessége felől nem lehetnek kétségeink, hacsak az nem, hogy valóban hiteles lehet-e bárki, ha utána Simicskó István lép fel.

false

Vagy Csomós Miklós, Budapest főpolgármester-helyettese, aki személyes ismerőseként emlegette a „dalnokot”, majd egy kedvenc Cseh Tamás-dalára fűzte fel mondanivalóját: „A Valóság nagybátyánk, aki elutazott, kifejezte azt az irracionális világot, amitől szenvedtünk a hetvenes-nyolcvanas években. Olyan filozófiai gondolatok voltak ebben, amit azóta se tudok elfelejteni. Hrabal mondta egyszer, hogy Közép-Európában nem érdemes kijózanodni. Erre rímel, hogy ahol a Valóság elutazik, az egy nagyon furcsa világ.” Ez a szöveg kifuthatott volna egy nagyon meglepő kijelentésre is, de Csomós ezután a Széna tér című dal „gyönyörűségét” méltatta, majd felidézte András Ferenc Vadon című filmjét, amiben Cseh Tamás ’48-as huszártisztet alakított.

Hoffmann, Simicskó, Csomós

Hoffmann, Simicskó, Csomós

 

„Egy olyan időszakban, amiben most élünk, már nem kell a reménytelenségbe burkolóznunk, nem kell virágnyelven beszélnünk, talán most már más lesz, jobb lesz nekünk” – ezzel fejezte be szónoklatát a főpolgármester-helyettes.

Utána jött Hoffmann Tamás XI. kerületi polgármester, majd Novák János két blockflötés társaságában az Ifjú szívekben élek című Ady-verset énekelte el, Simicskó István sportért és ifjúságért felelős államtitkár, a kerület országgyűlési képviselője viszont nem mondott semmit. Ha ugyanis ma valaki Márait idéz, meg olyat szól, „hogy Cseh Tamás lelki közösségünk tagja”, az pont olyan, mintha nem is mondott volna semmit.

A szobor leleplezése előtt Másik János és Novák János egy régi dalra Bereményi Géza legújabb szövegét énekelte. „Te oly szobor vagy, hogy azt még a legdühödtebb ember sem dönti le, miért döntené?”

false

És ez minden bizonnyal így lesz. Noha az alkotó, Majoros István először egy ágyékkötős indiánt képzelt ide, aki az üvegfal előtt áll, de a család ezt nem engedte, így hát a feltűrt gallérú, nagykabátos, gitáros fiatalember bronzszobrát leplezte le a három politikus.

Nem álljuk meg, hogy Hoffmann Tamás papírról felolvasott szövegéből ne idézzünk. Szüret rovat, különkiadás: „Cseh Tamás életművének fenntartásában és átörökítésében nemcsak a kerület, az egész főváros, sőt az egész nemzet érdekelt, hiszen dalainak szuggesztív erejével generációkon átívelve képes mind a mai napig megszólalni hozzánk. (…) Olyan ember előtt tisztelgünk ezzel a szoborral, aki művészetével és ezáltal egész lényével egy elnyomó rendszer ellen lépett fel úgy, hogy hangja hiteles és érthető volt. Talán épp ennek a következménye volt, hogy még azok is tapsoltak neki, akiknek a világát nevetségessé tette.”

false

Végezetül még egy idézet, Orbán Viktor mondta ezt, közvetlenül Cseh Tamás temetése után:

„Önöknek is föltűnhetett talán az elmúlt néhány évben, hogy elharapódzott az a gyakorlat a magasabb művészeti vagy értelmiségi vagy szellemi körökben, hogy távolságot tartanak a politikától, az ország nagy kérdéseiben nem szívesen foglalnak állást, mert úgy gondolják, hogy így belekeverednek valami alacsonyabb rendű dologba, mint amilyen a közélet. Kevés kivétel van ez alól. Cseh Tamás kivétel volt. Ő mindig is úgy fogalmazott, hogy ő a mi katonánk.” Rossz arra gondolni, hogy ezért, kizárólag ezért ez a délutáni szoboravatás, hogy Cseh Tamás az övéké lett, mert ők – ezek szerint – nemcsak az élőikről gondoskodnak.

A szobor helyén valaha szovjet emlékmű volt, mögötte házasságkötő terem. Most Cseh Tamás-szobor, mögötte Nemzeti Dohánybolt.

Ahol valaha laktam

Ahol valaha laktam

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.