Kis Sztálinok, nagy Sztálin – a legabszurdabb szoborpályázat

Kultúra

E heti számunkban interjút olvashatnak Pótó János történésszel végletekig abszurd szoborállítási szokásainkról. Noha a jelenlegi kormány is 20. századi megoldásokban gondolkodik, nincs az a turul, ami az 1951-ben állított Sztálin-bronzszobor nyomába érne.

E heti számunkban interjút olvashatnak Pótó János történésszel azokról a végletekig abszurd hazai köztéri szoborállítási szokásokról, amelyeket, úgy tűnik, a 21. századra sem sikerült kinőni. Reggelig sorolhatnánk a szobrok és emlékművek listáját, amiket kizárólag aktuális politikai célok miatt állítottak – vagyonokért, ám egyik sem érhet az 1951-ben felavatott Sztálin-bronzszobor nyomába, amely minden grammjában maga volt a megtestesült téboly. A Magyar Dolgozók Pártja 1949-ben határozott úgy, hogy emléket állít a vezérnek, a lebonyolítást azonban már Budapest vezetésére bízta. A főváros meghívásos pályázatot hirdetett 1949 végén, bár akkor még a szobor helyét sem tudták pontosan. A felkért művészek (24+5 önként jelentkező) harminc, gipszből készült, kisméretű pályaművet adtak be (Szabó István kettőt is), ezeket egy szigorúan zártkörű kiállításon láthatták az arra érdemesek.

A végső szót végül Rákosi mondta ki – egyik se jó –, de a zsűri is hasonló véleményen volt. Egyikük meg is jegyezte, feltehetőleg Ferenczy Béni vagy Vilt Tibor pályaművéről, hogy a művészt azonnal internálni kellene. A szomorú tapasztalatokat követően már csak négy mestertől (Borsos Miklós, Farkas Aladár, Kisfaludi Strobl Zsigmond, Mikus Sándor) kértek „átdolgozott kiadást”, és láss csodát, ezek mindegyike sikert aratott. A győztes végül Mikus Sándor lett, a többiekével kapcsolatban azt javasolták, a későbbiekben készüljenek el egy-egy nagyváros főterére. Nos, ebből nem lett semmi, ám Mikus szobra elkészült, 1951. december  21-én avatták fel az újdonsült Felvonulási téren, a ceremóniát nyolcvanezer ember tekintette meg – vélhetően nem önszántából. A gigantikus méretű szobor nem volt hosszú életű, öt év múlva, 1956-ban ledöntötték – ha valamiért, hát kizárólag ettől az aktustól vált szimbólummá a szobor.

Mielőtt megtekintenék a Pótó János által rendelkezésünkre bocsátott archív fotókat a pályaművekről – a történész bővebben itt, illetve Az emlékeztetés helyei – emlékművek és politika című kötetében (Osiris, 2003) írt bővebben róla –, jegyezzük meg elrettentő példaként, hogy becslések szerint a szobor több mint tízmillió forintba került: ez az akkori átlagfizetés majdnem tizennégyezerszerese volt. Meg sem próbáltuk mai árakra átszámolni, hiszen ha 150 ezer forintot veszünk átlagfizetésnek, és ezt 14 ezerrel beszorozzuk, nincs annyi nulla a számológépen, hogy mutatni tudná a végeredményt.

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.