"150 méterek döntenek" - Molnár László és Várady Tamás közlekedésmérnökök Budapest hosszú távú közlekedési koncepciójáról

  • Gulyás Márton
  • 2011. június 30.

Lélek

Üzleti ellenfelek, de stratégiai szövetségesek: Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve (BKRFT) első és második változatának létrehozásában és az "S-Bahn" koncepció kidolgozásában is közösen dolgoztak, ez utóbbi munkájukat a Jaspers (az Európai Bizottság által független szakértőkből összeállított, régiós fejlesztéseket értékelő szervezet) modellértékűnek nyilvánította, és a kelet-európai államok részére ajánlásként továbbította. Molnár László 2009-ig volt a Főmterv elnök-igazgatója, Várady Tamás több mint 20 éve a Közlekedés Kft. ügyvezetője.

Üzleti ellenfelek, de stratégiai szövetségesek: Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve (BKRFT) első és második változatának létrehozásában és az "S-Bahn" koncepció kidolgozásában is közösen dolgoztak, ez utóbbi munkájukat a Jaspers (az Európai Bizottság által független szakértőkből összeállított, régiós fejlesztéseket értékelő szervezet) modellértékűnek nyilvánította, és a kelet-európai államok részére ajánlásként továbbította. Molnár László 2009-ig volt a Főmterv elnök-igazgatója, Várady Tamás több mint 20 éve a Közlekedés Kft. ügyvezetője.

*

MN: Mennyiben ültethetők át a nyugat-európai tapasztalatok Budapestre?

Molnár László: A szemléletmód adaptálható, a megoldások nem. Egyszerűen nincs rá pénzünk. Könnyű volt a belvárosok forgalmát csökkenteni a nyugat-európai városokban, mert ott elképesztő ütemben épültek külső gyűrűk, ahová ki tudták vezetni a forgalmat. Nekünk sem erre, sem az elővárosi vagy kötött pályás rendszerek építésére-fejlesztésére nem volt és most sincs rövid távon lehetőségünk. Az S-Bahn rendszer kapcsán például 2030-ig terveztünk, véleményünk szerint addigra van esélye annak, hogy összeálljon valamilyen rendszer - miközben a mai világban 20 évre előre tervezni is gátlástalan vakmerőség. Mégsem tehetünk mást, mert tudjuk jól, hogy nem lesz rá hamarabb forrás.

Várady Tamás: 1994-ben volt egy rendszerterv, majd 2001-ben készült egy új változat, a legújabb pedig 2009-ben. Tehát a kérdéskörrel való szakmai, közlekedésmérnöki és városfejlesztési foglalkozás folyamatos volt, és ez pozitívum. Ám őrült ellentmondás, hogy látjuk az európai példákat, erre felbuzdulva megpróbálunk egyszerre meglépni 3-4 lépcsőt a fejlődésben, megpróbálunk egy radikális, egyéni autós közlekedést visszafogó politikát bevezetni, ugyanakkor a tömegközlekedés színvonala elégtelen az egyéni utasok tömegének átvételéhez, és jócskán elmarad a nyugati megoldásoktól.

ML: Sőt, egy-egy jó példát leszámítva folyamatosan romlik, csökkennek a kapacitások.

MN: Mégis a '90-es évekhez köthető, hogy az autó megszűnt státusszimbólumnak lenni, ami őrületes eufóriát okozott. Akkor nem történtek meg ennek megfékezésére irányuló törekvések, közben a BKV-t leépítették, a MÁV pedig használhatatlan a fővárosi tömegközlekedők számára.

ML: A szocialista tervgazdálkodásban korlátozták az autótulajdonlást, kijelölték, hogy hol lesznek lakótelepek, kijelölték, hogy hol lesznek gyárak: így könnyű volt a közlekedéstervezés, például eszerint épültek a metróvonalaink. A rendszerváltás után radikálisan megváltozott a foglalkoztatási, illetve munkastruktúra, ebből fakadóan megváltoztak a közlekedési szokások is. Eltűntek a 15 ezer főt foglalkoztató gyárak, az emberek sokkal mobilabbak, már csak a munkájukból kifolyólag is folyamatosan utaznak, így az autóhasználat szerepe is felértékelődött. Akinek egész nap utaznia kell, nehezebben fogja a tömegközlekedést választani. A város és a munkahelyek átalakuló szerkezete nehezíti az áramlások modellezését, fontos lenne látni - vagy irányítani - a városfejlődés fő tendenciáit. Sajnos nem alakult ki mind a mai napig az integráció, a társszakmák koordinációjának intézményrendszere. Nincsenek kohéziós fórumok, ahol össze lehetne varrni a különböző szálakat. Nem ér össze a várostervezés és a közlekedéstervezés.

VT: Jó lenne, ha az érvényes BKRFT-nek akkora értéke lenne, mint amekkora a benne lévő szakmai, szellemi munka és tartalom. A lehető legszélesebb szakmai kört vontuk be, várostervezőkkel, szociológusokkal dolgoztunk együtt, külföldi gyakorlatokat elemeztünk. Talán most majd a városirányítás is belátja, hogy a közlekedési rendszer nem az a terület, amelyet improvizációkkal, csak lokális érdekű, rövid távú megoldásokkal eredményesen építeni lehet. A távlatosság és a következetesség itt alapfeltétel.

ML: Egy metró-, egy villamosvonal, egy körgyűrű nem 10 évre épül. Fontos lenne tudni, hogy a közlekedési hálózatokat milyen városfejlődési tendenciákhoz tervezzük. Ha azt mondjuk, hogy legyen kötött pályás, akkor ahhoz olyan városszövet kell, ahol a kötött pálya előnyei kihasználhatóak: metrót, villamost nem lehet egy laza, szétterülő részre ráhúzni. Ha laza hálózatok vannak a területen, akkor meg kell teremtenünk a P+R hálózatot annak érdekében, hogy fel tudjanak kapaszkodni a beérkezők a tömegközlekedésre. Ha azt mondjuk, legyen erősebb a kerékpáros közlekedés, akkor kicsi, elérhető távolságok kellenek, könnyen, kis körzetben elérhető szolgáltatásokkal és így tovább. Ha azt mondjuk, hogy a gyalogos közlekedés domináljon, akkor igényes közterületek és zöldfelületek kellenek, ahol az emberek szívesen tartózkodnak, na meg persze gyalogosan elérhető kiskereskedelem, de sajnos ma nem ezt a tendenciát látni. Nincs olyan eleme a közlekedésnek, ami ne függne attól, hogy milyen térszerkezetre, életmódra kell tervezni. És ez nyilván fordítva is igaz: a közlekedési megoldások városalakító, életmód-befolyásoló beavatkozások is.

MN: Ez a második terv 1200-1300 milliárd forinttal számol, ami fővárosi hatáskörben 2020-ig közlekedésfejlesztésre elkölthető. Ha látható, hogy gazdaságilag ilyen erősen korlátozottak a mobilitásra fordítható források, ha látható, hogy még a jelenlegi színvonal fenntartása is kérdéses, akkor nagy kérdés, hogy van-e alternatíva. Másképpen fogalmazva: vannak-e rejtett potenciáljaik a mostani hálózatoknak?

VT: Rengeteg van. A '90-es évek elején például a közlekedéstervezők nagy többsége az ilyen kis korrekciós megoldásokból élt meg. Most is vannak ilyen törekvések, a jelzőlámpás irányítás felülvizsgálata, a csomópontok összehangolása és így tovább. Ezek kis költségigényű közlekedésirányítási fejlesztések. Mi a stratégiában - reagálva a források szűkösségére - hoszszabb távon a hálózatok bővítésére és fejlesztésére fektettük a hangsúlyt, de rövid távon inkább a rendszer korrekcióira, az intézményhálózat kiépítésére, összehangolására és működtetésére. Azt azonban tudni kell, hogy önmagukban ezek a fejlesztések még nem elégségesek a hálózathiányos és elégtelen minőségű közlekedés színvonalának a mai kor által támasztott követelményeknek történő megfeleltetéséhez.

ML: Egy jó intézményrendszer és az integráció megvalósításának nincs nagy költségigénye, de ez mindennek az alapja. És itt vannak a legnagyobb tartalékok is. Ezen belül kiemelten a városkörnyéki és városi közlekedés hálózati, intézményi, információs, menetrendi és tarifarendszerének közös rendszerében. A legutóbbi tervek e területre minden korábbinál nagyobb hangsúlyt fordítottak. A mostani, az utasokat csak a főpályaudvarokra behordó vasúti közlekedési koncepciót felülírtuk, és javasoltuk a köztes és új megállók összekötését is a tömegközlekedéssel. Az S-Bahn koncepció lényege ez: a vasút nemcsak behord, hanem hálózati szerepe van a városon belül is, távlatban egy teljes körgyűrűt alkot, sok ponton teremt kapcsolatot a városi kötött pályás hálózattal az átszállások minimalizálása érdekében. Döbbenten hallottam ugyanakkor, hogy újra felmerült a meglévő fejpályaudvarok megszüntetésének gondolata. Mindkét megoldás bűn lenne a vasúti, de főleg az elővárosi közlekedéssel szemben. Bízom abban, hogy egy ilyen döntés meghozatalát senki nem vállalja. A világ összes jól működő városában a belvárosig megy be a vasút. Ez a fő előnye. Fájó, hogy a most épülő 4-es metrónak - az Etele tér után - a Fehérvári útnál nem lesz kapcsolata a vasúttal, csak 150-200 méteres gyaloglással. Miközben ezek a 150 méterek döntenek el mindent. Ha leszáll valaki a vonatról a Keleti pályaudvarnál, 14-18 perc alatt érhet el bőrönddel a metróig. Mindent az dönt el, hogy a felkínált szolgáltatás egyezik-e az utas érdekeivel vagy sem. A harmonikus közlekedéspolitika alapja, hogy olyan rendszert működtessen, amit az emberek szívesen használnak. Az életünk jelentős részét a közterületeken éljük. A közterület egyben közlekedési terület is, a színvonala serkenti vagy lerontja az emberek kooperációs hajlamát. Ha azt tapasztalja, hogy sehová nem ér oda időben, hogy mindig a dugóban áll, hogy csak negatív élmények érik a közösségi terekben, az kihat a mindennapjaira, kihat a toleranciaszintjére, kihat a személyes viszonyaira is.

MN: Hiába vannak jó tervek, ha egyszerűen elég egyetlen láncszemnek kiakadnia ahhoz, hogy a teljes folyamat ellehetetlenüljön, mint például a budai fonódó villamos tervénél. Látható, hogy nincs lehetőség a szakmai érvek érvényesítésére. Próbálkoztak-e valaha a közlekedésmérnöki, városfejlesztői szakmai szervezetek demonstratívabban fellépni a közgyűlés vagy a pártpolitikai gáncsoskodás ellenében?

ML: Jogos a kérdés. A közlekedési szakmának nincs meg az az érdekérvényesítő szerepe, ami szükséges lenne a stratégiai célkitűzések megvalósításához. Ennek maga a szakma is az oka. De ez általánosabb jelenség. Ami "köz" szóval kezdődik (közegészségügy, közoktatás, közlekedés), az ma általában alulértékelt terület. Ma a "köz" nem élvez elsőbbséget a privát szférával szemben. A Rózsadombon csodavillák állnak, de repedezett, ócska utak vezetnek el hozzájuk. Bizonyára a múlt átkos hozománya, hogy jelenleg a szolidaritás hiánya dominál, és nem haladunk a közügyeink jobbításának irányába.

VT: A stratégiában megpróbáltuk a forrásokat egyensúlyba állítani a projektek költségigényével. Ezzel szemben a Fővárosi Közgyűlés a többéves, komoly szakmai előkészítést követően megvalósult tervvel szemben az egyéni képviselői és polgármesteri javaslatoknak adott helyet, és mindent befogadott. Egy óra alatt 800 milliárd forinttal nőtt meg a költségigény. A munka iránti alázatból egy vékonyabb tervben megpróbáltuk mindezt helyre rakni, és újra minősítettük a projekteket, felállítottunk egy új rangsort, de ez sem vezetett célra, a közgyűlésben ezt figyelmen kívül hagyták.

MN: Az ügymenetnek azon a pontján, amikor a közgyűlés módosította a tervek költségeit, milyen formában jelezte ennek tarthatatlanságát a konzorcium?

ML: Egy konzorciumnak a közgyűlésen nincs szava. Mi azt választottuk, hogy megvizsgáljuk a projekteket, és felállítjuk a rendes sorrendet. Ha azt mondtuk volna ott, hogy ezt nem folytatjuk tovább, akkor még ennyi szakmaiság sem érvényesült volna. Így is vannak improvizációk, hát még akkor mi lenne. Ezt a tervet talán az új közlekedési vezetés végre alapnak tekinti.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.