Humorral a képmutatás ellen

A sátáni akciócsoport

  • Csala Bertalan
  • 2015. február 28.

Lélek

Provokatív temetői szertartások, sátánszobor felállításának követelése és így tovább. Ám az amerikai Sátán Temploma (The Satanic Temple – TST) mégis inkább politikai akciócsoportnak vagy médiablöffnek látszik, mint okkult szektának. Céljaik között az állam és az egyház szétválasztása, a tudomány, az egyéni szabadságjogok propagálása, az iskolások testi fenyítésének megszüntetése, a nők abortuszhoz való jogának garantálása és sok más ügy is szerepel.

Lucien Greaves, polgári nevén Douglas Mesner, a TST szóvivője a Harvard Egyetemen végzett neuropszichológiai és kognitív tudományokat. Ahogy azt a Vice magazinnak adott interjújában kifejtette, az ő sátánuk nem alvilági lény, inkább metafora. Vagyis Anatole France és Milton ördögéhez hasonlatos, de akár Madách Luciferéhez, a „fényhozóhoz” is, aki az elnyomás esküdt ellensége. „Ez a sátán nagyon is evilági dolgokkal foglalkozik, elutasítja a babonás hitet a túlvilágban. Semmi közös nincs benne és a judeo-keresztény vallás gonoszságot, szenvedést és negatívumokat megtestesítő ördögének alakjában” – mondta Mesner 2013-ban, hozzátéve, hogy a „sátán” szónak nincs elidegeníthetetlen tartalma, tehát ha valaki könyörületesen cselekszik a nevében, akkor könyörületesen cselekszik. „Az emberek irra­cionális félelmeire apellálunk, és reméljük, ezzel sikerül őket helyzetük újraértékelésére kényszerítenünk. Az önkényesen ránk erőltetett kategóriákat újraértelmezzük, hogy végül minden egyes embert a cselekedetei alapján ítélhessünk meg. Hiszem, hogy ott, ahol az értelem már nem képes győzedelmeskedni, a szatíra és a gúny még igen. Az egyházak általában tartózkodnak a humortól, de mi nagyra tartjuk.”

 

Terjeszt, gerjeszt

Az interjúból az is kiderült, hogy a szekta két, egyelőre anonimitásban maradó alapítójának (akikhez ő eleinte csupán „szakértői” szerepben csatlakozott) legnagyobb ötlete az volt, hogy vallásként, a vallások társadalmi előjogait felhasználva kampányoljanak az amerikai közéletben az állam és az egyház még szélesebb körű szétválasztásáért. Kezdetben egyikük sem gondolta, hogy egy komoly filozófiát valló mozgalom kerekedik ki a dologból. A TST tagjainak neve, társadalmi összetétele és létszáma nem nyilvános, eddig Mesner/
Greaves mellett Brian Werner, a Vital Remains nevű death metal zenekar frontembere nyilatkozott a médiának mint a szekta egyik főpapja. A Facebookon azonban már külön oldala van a TST dél-kentuckyi, a San Antonió-i, a seattle-i és a portlandi területi szervezetének, s mindegyik több száz lájkot számlál.

A csoport két éve hallatott magáról először, amikor Florida kormányzója, a republikánus Rick Scott sikeresen keresztülvitte azt a rendelkezést, amely szerint az állami iskolákban ingyenesen lehet terjeszteni vallásos kiadványokat, és ezeket az iskola vezetőségének nincs joga előválogatni, cenzúrázni. Mesnerék az egyéb intézkedései miatt híresen népszerűtlen politikus mellett szerveztek „szimpátiamegmozdulást”: „Hail Satan!” felirat alatt dicsőítették a mélyen keresztény kormányzót mint az amerikai vallási pluralizmus legfontosabb személyiségét. Pár hónappal később bejelentették, hogy ők is terjeszteni fogják saját „vallási” kiadványaikat a floridai iskolákban. Néhány oldalt a készülő, ránézésre vicces és teljesen ártalmatlan dolgokat tartalmazó „sátánista kifestőkönyvből” el is lehetett csípni az interneten. Ekkor még a Huffington Post arról cikkezett, hogy a The Satanic Temple média­hoax és egy készülő vígjátékhoz csapnak marketingszelet (később Mesner egy nyilatkozatából kiderült, hogy a TST-nek valóban voltak filmes tervei, de a nem várt médiareprezentáció a direkt politizáláshoz vezette őket).

A „sátánisták az iskolákban” ügy akkora országos vihart kavart, hogy a floridai Orange Country School Board oktatásügyi hatóság újra összeült, felfüggesztette és felülvizsgálta Scott kormányzó javaslatát az „iskolák nyitott vallási fórumairól”. Greaves/Mesner a floridai Orlando Weekly hasábjain írt az esetről bővebben (a városi magazin saját levelezőrovatot tart fenn a TST-szóvivőnek „Letters to a satanist” – levelek egy sátánistához címmel), a TST pedig hivatalos közleményben jelentette ki, hogy üdvözli a döntést, mivel nem tartja helyesnek semmilyen vallás propagálását az iskolákban.

 

Bálványdöntés állítással

Tavaly júliusban a TST a Rózsaszínű Misével (Pink Mass) sokkolt, akciójuk címzettje a Westboro Baptist Church (WBC), az Egyesült Államok egyik legismertebb uszító keresztény szektája volt. Ők azok, akik „God Hates Fags” (Isten gyűlöli a buzikat) feliratú táblákkal demonstrálnak melegfelvonulásokon, és különféle, általuk erkölcstelennek ítélt személyek temetési szertartását zavarják meg. Greaves (a mormonok halottkeresztelését is gúnyolva) Fred Phelpsnek, a WBC tavaly márciusban elhunyt vezetőjének családi nyughelyénél tartott olyan szertartást, amely során azonos nemű párok csókolóztak a sír fölött. Az akció célja az volt, hogy a homofób Phelps rég elhunyt anyját „homoszexuálissá tegye a túlvilágban”. Megígérték, hogy minden egyes agresszív, uszító WBC-megmozdulásra újabb elhunyt Phelps-családtag „túlvilági homósításával” fognak válaszolni. Az illetékes, Lauderdale megyei rendőrség közölte: ha Greaves még egyszer beteszi a lábát a megyébe, le fogja tartóztatni kegyeletsértésért.

Ám a TST ennél is nagyobb port kavart tavaly Oklahomában. Mike Ritze, az oklahomai képviselőház republikánus tagja és családja 2009-ben kilobbizott egy rendelkezést annak érdekében, hogy az állami törvényhozás épülete előtt felállíthassák a tízparancsolat kőszobrát. A szövetségi törvények szigorú szabályozásán Ritze úgy talált kiskaput, hogy a szobor elkészítését ő maga finanszírozta, és adományként ajánlotta fel Oklahomának – a műalkotást 2012-ben fel is állították az oklahomai capitolium előtt. Az egyik legrégebbi amerikai civil jogvédő szervezet, az American Civil Liberties Union azonnal be is perelte őket az alkotmányra hivatkozva, és a szobor eltávolítását követelte. A per még tart, ám tavaly januárban a TST kajánul egy „áthidaló megoldással” állt elő. Egy több mint kétméteres, művészien kidolgozott Baphomet- (ősi okkult bálvány, sokan az ördöggel azonosítják) szobor felállítására kértek engedélyt, a tízparancsolat közvetlen közelében, mondván, ha egy vallásnak joga van szobrot állítani az állami törvényhozás épülete előtt, akkor mindnek legyen. A pokoli szobor elkészítéséhez szükséges húszezer dollárt az Indiegogo közösségi finanszírozós oldalon néhány hét alatt összegyűjtötték. A törvényhozás először nem vette komolyan Mesneréket, erre ők is a bírósághoz fordultak. Csakhogy időközben a tízparancsolat szobrát egy őrült lerombolta – ekkor a TST kijelentette: ha az oklahomai szenátus nem engedélyezi az újrafelállítását, ők is elállnak a Baphomet-szobortól. Azonban a szenátus úgy döntött, hogy a szobrot hamarosan visszaállítják, ezért úgy tűnik, hogy a hatalmas démoni entitás is nemsokára ott fog üldögélni a szenátus előtt. Ráadásul azóta az amerikai hindu, iszlám és buddhista vallási vezetők, valamit a Church of the Flying Spaghetti Monster (A Repülő Spagettiszörny Egyháza) nevezetű szervezet is jelezte szo­bor­­állítási szándékát Oklahomában.

Sátán sátán hátán

Mesner/Greaves elkülöníti a The Satanic Temple-t más teisztikus, okkult sátánistáktól. Ők ugyanis nyíltan vállalják racionális ateizmusukat. Elutasítja az Anton LaVey-féle modern sátánizmust is, amit a talán leghíresebb kortárs sátánista szervezet, a szintén amerikai Church Of Satan (A Sátán Egyháza) képvisel, mivel annak egyik alapelvét, a szociáldarwinizmust „az evolúció tökéletes félreértésének” tartja. Az embereket társas lényekként határozza meg, szemben a legtöbb sátánista individuumkultuszával. Az ideális társadalmi formát a meritokráciában látja, amelyben a pozícióját mindenki képességei és tudása szerint nyeri el. A bosszút emberi szükségszerűségnek tartja, amely nélkül az igazság sosem győzedelmeskedhet tökéletesen.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.