Építészet

A kontrasztok nyelvén

A MOME új campusáról

Lokál

A dizájn új fellegvára a fegyelmezett kreativitás metaforája. A MOME új campusa a 21. századi alkotó ember válasza a minőségi élet és a fogyasztói lelkiismeret dilemmájára. Rafinált egyszerűséggel megkomponált kubusai a szabadságot rejtik megnyugtató csomagolásba.

A nyáron átadták Budapest legkorszerűbb egyetemi campusát, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem új épületeit. A 3h Építésziroda, illetve a CET Budapest tervezésében megvalósult együttes több évtizede elindult folyamat végére tett pontot. A kétezres évek elején Reimholz Péter készített az épületekre vázlatterveket, de azok akkor még nem ölthettek testet.

A szocreálba oltott lepukkantság – a szintén Reimholz által tervezett kollégium ikonikus, skandinávkék fatornácos homlokzata, annak mentén a vasbeton fallal szegélyezett árokba húzódó társas élet –, a mezítlábas körülmények között megszülető magas minőség adta az akkor még Iparművészetinek nevezett főiskola, majd egyetem báját és presztízsét. A klasszikus lépcsősoron felkapaszkodva a timpanon alá besétálni akkor is egy álom beteljesülését jelentette, ha azután egy poroszos iskolatípus celláiban folytatódott az életre szóló kreatív kaland.

A Moholy-Nagy László nevét 2006-ban felvevő egyetemen születő munkák minősége és szellemisége azonban egyre inkább követelte a rangjához méltó környezetet. Az egyetem előző rektora, Kopek Gábor kitartó fáradozásainak köszönhetően kelt életre a vízió, amihez speciális, e célra létrejött kutatócsoport, a MOME Lab munkája adta a szellemi muníciót. Nemzetközi tapasztalatok nyomán formálódott a koncepció, amelynek gerince a kreativitást serkentő korszerű, flexibilis terek együttesének igénye. 2014-ben kormányhatározat született a 12,6 milliárdos beruházás megkezdéséről.

A MOME Lab tanulmánya szolgált alapul az oktatási részleg fejlesztésére kiírt építészeti pályázatnak, amelynek nyertese, a Gun­ther Zsolt és Csillag Katalin által vezetett 3h iroda – a hazai gyakorlattal merőben ellentétes módon – valóban végig kézben tarthatta az épület tervezését és kivitelezését. A MOME campus azon kivételes állami projektek közé tartozik, amely körül sem nagy hírverés, sem botrány nem volt, bár a költségek végül itt is felkúsztak 21,4 milliárdig. Cserébe 25 ezer négyzetméter épített tér – a pályázattól függetlenül épült két markáns, sötét színű műhelyépület (Csomay Zsófia és Németh Tamás munkája), valamint a felújított főépületet is magában foglaló, a föld alá bekúszó fehér oktatószárny – és 15 ezer négyzetméter szabadon bejárható park jött létre. Felújították a telek közepét elfoglaló legidősebb épületet, a műemléki védettség alatt álló Gond­űző-villát is, amely oszlopos tornácával jól példázza a terület hajdani karakterét.

Az építészeti kihívást éppen ez a karakter jelentette. A zugligeti hegyoldal villás-kertes beépítése állt ellentétben a korszerű egyetemi campus tervezett volumenével és helyigényével. Kezdetben felmerült, hogy célszerűbb lenne új, esetleg jobban megközelíthető helyszínen, kötöttségek nélkül kialakítani a hazai kreatív képzés centrumát. Végül azonban győzött a szellemi kontinuitás igénye, az ikonikus helyszín megőrzése fontosabbnak bizonyult a többi szempontnál. Az építészeknek így ebbe a hegyvidéki közegbe kellett zökkenőmentesen beilleszteni egy 21. századi létesítményt, méghozzá úgy, hogy első pillantásra nyilvánvaló legyen az is, hogy itt a nagy hagyományokkal rendelkező magyar dizájn lelt méltó otthonra.

Hogy ez mennyire fontos és időszerű, arra jellemző epizód, hogy miközben a Fuga építészeti központ pultja mögött e cikk íródott, kedves és intelligensnek tűnő külföldiek leesett állal hallgatták, hogy Breuer Marcell, a modernizmus jeles képviselője magyar volt. Holott ha volt korszak, amikor a magyar vizualitás nemzetközi mércével mérve is magasra emelkedett és befolyással bírt a világra, akkor az a modernizmus születése volt. Azé a modernizmusé, amit ma itthon méltatlanul és a világ más régiói­hoz képest is mostohán kezelnek, részben a hozzá társítható ideológiai meggyőződés, részben a tömegek számára nehezen emészthető formavilága miatt. Ám sem az egyik, sem a másik nem ok nélkül született, a kor egyetlen lehetséges válasza volt az ijesztően megváltozott társadalmi feltételekre. Tanulságaik egyre relevánsabbak, ahogy préseljük magunkat befelé a 21. század tükörfalú útvesztőibe. A MOME campus új épületei pozitív állítások a modernben gyökerező lehetséges kiutak mellett.

Emberi léptékhez

Az intézet névadójának, Moholy-Nagynak a munkássága, a magyar modernizmus nemzetközi rangja előrevetítette, hogy erre a gondolatkörre kell az új épített együttesnek reagálnia. Ami megszületett, valóban zökkenőmentesen illeszkedik a heterogén épített környezetbe, sőt többet is tud annál: szervezi a teret maga körül. A már említett Gondűző-villa köré emelt egyetemi épületek az ötvenes években kerültek a helyükre. A Zugligeti út és a Budakeszi út közötti területre 1954-ben költözött az Iparművészeti Főiskola. Elődje, az 1880-ban létrehozott Iparművészeti Iskola az Iparművészeti Múzeum palotájában működött, az egyetem műhelyei egészen a mostani fejlesztésig az Üllői úti épület alagsorában voltak.

Az akkori campust az ötvenes évek elejére jellemző szocreál stílusban, azaz klasszikus motívumok felhasználásával tervezték. A köztudatban a szocreál kategóriája mára összemosódott a szocializmus későbbi, sokszor sivár modernizmusával, de a zugligeti épület az igazi szocreál jó ízléssel megfogalmazott példánya. A tervező – a modern építészet iránt elkötelezett, dániai iskolázottságú – Farkasdy Zoltán tehetségét dicséri, hogy részletei és arányai a főépületet később lenézett stílusa ellenére is értékké emelték. A reformkori villán kívül ez az épület maradt meg – bár nem érintetlenül – a fejlesztés során, sőt maga vált az építészeti koncepció tengelyévé. A Reimholz-féle kollégiumot és a telek túlsó végében álló B épületet elbontották, helyükre kerültek a campus új oktatási létesítményei.

Az Iparművészeti Múzeum alagsorát kiváltó műhelyépületek – MOME One és MOME Two – a pályázattól függetlenül települtek a telek Budakeszi úti oldalára. Tervezésüket szintén Reimholz Péter kezdte 2008-ban, majd halála után özvegye, a MOME-n oktató, e lap hasábjairól is ismerhető Csomay Zsófia fejezte be irodájával, 2016-os, illetve 2018-as átadással. A zárt tömegek szigorúságát a homlokzatok kézműves jellegű téglaburkolata oldja és szelídíti az emberi léptékhez. A két épületet híd köti össze, egyikük az anyagmegmunkáló műhelyeknek ad otthont, a másikban a médiaművészettel kapcsolatos stúdiók és egyéb terek kaptak helyet. Már ezeknél az épületeknél megjelenik az egész együttes mottójának is tekinthető következetesség, a redukált eszköztárral dolgozó építészet, amely kellő szabadságot enged a falai között születő kreativitásnak.

A 2015-ben meghirdetett nyilvános építészeti tervpályázat az oktatási szárnyat érintette, a kiírás az alap- és mesterképzés helyiségein túl egy központi aulára, könyvtárra és a később MOME Up nevet kapó tudásközpontra vonatkozott. A beérkező 22 pályamű közül kiválasztott nyertes koncepció egyetlen tengelyre, a megmaradó főépület középfolyosójának vonalára szervezte a funkciókat, mely tengelyt az elbontott épületek helyén emelkedő új tömegek fogadnak be. Ez a tengely következetesen végigvonul a három épületrészen, folyamatos összeköttetést teremt közöttük, olykor a föld alá bújva, olykor felhasítva a zárt tömegeket. Ezzel a telepítéssel sikerült megőrizni a hegyoldal karakteréhez illeszkedő pavilonos kialakítást, ugyanakkor megteremteni a terek kontinuitását.

 

Svungot kap

A nyertes 3h iroda építészeti gyakorlata szerencsésen találkozott a feladat eszmei követelményeivel. Gunther Zsolt és Csillag Katalin minden munkájára a következetes koncepcióalkotás, a részletek végsőkig való kidolgozása, a letisztult és sosem ok nélkül megjelenő esztétika jellemző (ők tervezték például a Pannonhalmi Bencés Főapátság, a Szegedi Dóm felújítását, vagy a Váci úti irodatengely feltűnő csomópontjában álló Vision Tower hármas épületét). Ebben az esetben a Moholy-Nagy szellemiségéhez és a kreatív ipar szakembereinek képzéséhez igazodó kontextus kialakítása szinte követelte a szigorú és fegyelmezett koncepciót, és láthatólag jutalomjáték volt az amúgy rettentő szoros határidővel dolgozni kénytelen iroda számára.

A legmeglepőbb és legnagyobb bravúr a programban rögzített aula elhelyezése – a felszín alatt. Válaszul a szocreál főépület emelkedő lépcsősorára az új főbejárat egy erőteljes mozdulattal vágott hasítékon át nyeli el, szippantja magába a feltörekvő ifjakat. A föld alatt azonban a tér kitárul, az ívesen formált mennyezet révén svungot kap, és szinte kiköpi az érkezőt a túlsó oldalon, a park és a műhelyek, az egyetem szíve felé. De indulhatunk másfelé is, aszerint, hol tartunk éppen a kreatív szakma elsajátításában.

Külön pavilont kapott a doktori képzéseket is befogadó tudásközpont, a hajdani főépületbe került a mesterképzés, ezen túl az alapképzés otthonterei sorakoznak. Minden épület egyedi szerkezeti vagy homlokzati fortéllyal lepi meg a látogatót anélkül, hogy az építészeti gesztus attrakcióvá silányulna. A MOME Up kopolit üvegre emlékeztető opálos homlokzatburkolata – ez volt az a hosszú, U keresztmetszetű üveg­izé, ami minden hatvanas évekbeli lépcsőházban és műemlék-felújítás során otthonosan megtalálta a helyét –, a felfelé szűkülő ritmusban elhelyezett fehéres csíkok sejtelmes fényjátéka remek utalás a Bauhaus és Moholy-Nagy fénykísérleteire.

A tengely másik végpontján a MOME Base alapképzést befogadó tömbje szerkezeti bravúrral szolgál, akárcsak annak idején a Bauhaus. Anno a modern építészet a falak korlátai közül szabadította ki a tereket azzal, hogy a födémeket vasbeton pillérekre állította. A 21. századi térben viszont már sehol sincs oszlop, a födémek a legfelső szint robusztus, vasbeton gerendaszerkezetéről és az épületbe rejtett vasbeton magokról függeszkednek alá.

Az egész együttesre jellemző, kapcsolatteremtésre ingerlő átlátások létrehozása a főépület esetében jelentette a legnagyobb fizikai és építészeti feladatot. A fegyelmezett tervezői koncepcióban a tér effajta kezelése sem öncélú építészeti metafora. A campus kialakításának vezérelve a kreatív munkát segítő terek, találkozási pontok számának szaporítása volt. Az új épületrészek esetében a változatos födémáttörések (értsd: kisebb-nagyobb lyukak a padlón és a mennyezeten, az üveg térhatárolás kívül és belül, a több szintet összekötő nyitott lépcsőházak kialakításával) jól bevált építészeti eszközök kreatív alkalmazásával biztosítható volt. A főépületben viszont több rafinériára és erőteljes beavatkozásra volt szükség. A két pavilon közt szellemi és fizikai súlypontot képező hajdani főépület térszervezése paradox metaforává változtatja a porosz iskolarendszerből és az állami hierarchia intézményeiből jól ismert középfolyosós rendszert: a falakat, sőt olykor a födémeket is itt-ott kibontva és áttörve egyetlen összefüggő térfolyamot hoz létre. A folyosó helyén feketére festett falú zárt dobozok fogadják magukba az intimitást igénylő tereket, körülöttük a falak nélküli cellák és üvegdobozok viszont az egységes tér részévé válnak.

Az opálosan fehér és a tapinthatóan rusztikus fekete téglába öltöztetett hasábok zöld mezőben úszó együttese, a föld alá kúszó, ott dinamikus térré teljesedő bejárati csarnok, a fegyelmezett, kint méhében megszülető belső szabadság a kontrasztok nyelvén szól arról a dilemmáról, ami a civilizált lét fegyelme és a szellemi szabadság eufóriája közt feszül. E feszültség válhat termékennyé a kreatív alkotómunkában, amelyre a 21. század művészeti egyeteme nevel, és amelynek kereteit a MOME új terei az építészet eszközeivel megteremtik. Személyes szinten csak a csillagos ég alatt fekve oldhatjuk a dilemmát megnyugtató ringatássá.

 

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.