helyrajzi szám

Asszonyok a kútnál

Gregersen művei közül talán a Móricz Zsigmond körtér modern lakótömbjének négy épülete a legismertebb.

„Lehet, hogy nem vagyok normális, de én most is a feleségének érzem magam, nem az özvegyének. Olyan tökéletes házasság volt a miénk. 1932-ben vett el. 26 éves voltam, ő 43. Tizenhét év korkülönbség. És higgye el, mégis nagyon boldoggá tett. Mondhatom magának, nem hiszem, hogy volt még egy olyan boldog asszony, mint én. Negyvenhárom éven át.” E csodával határos kijelentés Lux Alice-tól származik, 1981-ben nyilatkozta a Budapest folyóiratnak. Az ekkor 75 éves szobrászművész férjével, Gregersen Hugóval együtt afféle ismeretlen ismerőse volt a budapestieknek, mivel a harmincas években Gregersen számos, jellegzetes budai bérházat tervezett. A norvég származású építész Münchenben festőnek tanult, majd építési vállalkozó lett. A Bem József utca és a Horvát utca sarkán álló háznak ő volt a tulajdonosa is. „Amikor összeházasodtunk, már csak tervezett. Korábban kivitelezésekkel is foglalkozott. Vállalkozóként. De egy olyan nagy művésznek, mint neki, nem volt szabad ilyen dolgokkal töltenie az időt” – mondotta az özvegy 1981-ben.

Gregersen művei közül talán a Móricz Zsigmond körtér modern lakótömbjének négy épülete a legismertebb, de azt már kevesebben tudják, hogy az egyik ház homlokzatán, az első emelet magasságában, vízhordó nőt ábrázoló szobor áll. Életnagyságú, mégis szinte észrevehetetlen. Igazából nem is illik oda, hiszen az 1935-ben épült körtéri háztömb (nem csak Gregersen épületeivel) épp dísztelensége, letisztultsága miatt emlékezetes. Ebben a közegben, a magában álló szobor valamiféle gegnek tűnik, ám úgy sejtjük, hogy inkább diszkrét házastársi szignó. Gregersen ugyanis minden megbízatásánál felkérte szeretett feleségét, hogy szobraival, domborműveivel díszítse fel a készülő házat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.