helyrajzi szám

Asszonyok a kútnál

Gregersen művei közül talán a Móricz Zsigmond körtér modern lakótömbjének négy épülete a legismertebb.

„Lehet, hogy nem vagyok normális, de én most is a feleségének érzem magam, nem az özvegyének. Olyan tökéletes házasság volt a miénk. 1932-ben vett el. 26 éves voltam, ő 43. Tizenhét év korkülönbség. És higgye el, mégis nagyon boldoggá tett. Mondhatom magának, nem hiszem, hogy volt még egy olyan boldog asszony, mint én. Negyvenhárom éven át.” E csodával határos kijelentés Lux Alice-tól származik, 1981-ben nyilatkozta a Budapest folyóiratnak. Az ekkor 75 éves szobrászművész férjével, Gregersen Hugóval együtt afféle ismeretlen ismerőse volt a budapestieknek, mivel a harmincas években Gregersen számos, jellegzetes budai bérházat tervezett. A norvég származású építész Münchenben festőnek tanult, majd építési vállalkozó lett. A Bem József utca és a Horvát utca sarkán álló háznak ő volt a tulajdonosa is. „Amikor összeházasodtunk, már csak tervezett. Korábban kivitelezésekkel is foglalkozott. Vállalkozóként. De egy olyan nagy művésznek, mint neki, nem volt szabad ilyen dolgokkal töltenie az időt” – mondotta az özvegy 1981-ben.

Gregersen művei közül talán a Móricz Zsigmond körtér modern lakótömbjének négy épülete a legismertebb, de azt már kevesebben tudják, hogy az egyik ház homlokzatán, az első emelet magasságában, vízhordó nőt ábrázoló szobor áll. Életnagyságú, mégis szinte észrevehetetlen. Igazából nem is illik oda, hiszen az 1935-ben épült körtéri háztömb (nem csak Gregersen épületeivel) épp dísztelensége, letisztultsága miatt emlékezetes. Ebben a közegben, a magában álló szobor valamiféle gegnek tűnik, ám úgy sejtjük, hogy inkább diszkrét házastársi szignó. Gregersen ugyanis minden megbízatásánál felkérte szeretett feleségét, hogy szobraival, domborműveivel díszítse fel a készülő házat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.