BALATON-MELLÉKLET - A balatoni mozik legnehezebb nyara

Az utolsó retró

Lokál

Bár a koronavírus az egész filmipart megbénította, a biztonságos vetítést kínáló Balaton-parti kertmozisok életük egyik legjobb szezonjában bíztak. De hiába nyaral idén a fél ország a Balatonnál, a kertmozik üresen maradtak.

Miközben a világ turistaparadicsomai még soha nem voltak ennyire üresek, a Balatonnál többen nyaralnak, mint az elmúlt években bármikor. A járványhelyzet kapcsán elrendelt utazási korlátozások, a külföldi utazásokkal szemben érzett szorongás és az anyagi bizonytalanság miatt hamar egyértelművé vált, ezen a nyáron leginkább belföldön fogunk majd utazgatni. Így a balatoni vállalkozók lettek a vesztes helyzet relatív győztesei, de felmerül a kérdés, lesz-e elegendő kapacitásuk a váratlan rohamhoz? A balatoni kertmozisok is arra számítottak, hogy a forgalmas plázákba épített teremmozik helyett inkább a kisebb fertőzési kockázattal járó szabadtéri vetítéseket választják majd a nézők, nekik azonban csalódniuk kellett. Már csak abban reménykednek, hogy sikerül túlélniük az idei nyarat.

 

Premier nélkül

 

A Kádár-korszakban, a Balaton aranykorának idején szinte minden Balaton-parti településnek volt saját kertmozija, a nagyvárosi multiplexek térhódításával párhuzamosan azonban sokat veszítettek a népszerűségükből, s közülük a többség végül bezárásra ítéltetett. Viszont a megmaradt moziknak sikerült átállniuk a digitális technológiára, ami lehetővé tette, hogy premiermoziként üzemelhessenek. Márpedig ha nyaralóként vagy helyi lakosként választhatunk, hogy „békeidőben” a nyári blockbustereket egy pláza zsúfolt sötét termében vagy egy közeli kertmoziban nézzük meg, akkor elég nyilvánvalónak tűnik, hogy melyik a nyerő.

Az idén ráadásul a vírushelyzet is a balatoni kertmoziknak kedvez, legalábbis elvben: bár a korlátozások feloldásával elméletileg nyugodtan beülhetünk a teremmozikba is, a szabadtér és a székek szellősebb elrendezése a kertmozikban jóval alacsonyabb fertőzési kockázattal fenyeget. Csakhogy az idei nyárra beígért premierek nélkül elég nehéz vonzó műsort összeállítani.

„Nagyon szerettünk volna minél előbb kinyitni, hiszen a vírus miatt mi is több nézőre számítottunk. Ezért június 19-én, abban a pillanatban, hogy normálisan lehetett üzemelni, nyitottunk. Korábban csak azért nem, mert ha a távolságtartás értelmében ki kellett volna hagynunk másfél métert a székek között, akkor lehetetlen lett volna profitábilisan üzemelni” – magyarázza Pálffy Mátyás, a Fövenyes kertmozi üzemeltetője, aki családjával a Révfülöpön és Balatonakalin működő mozikat viszi. Hozzáteszi: a nyitást megelőző hetekben tudatosan építették marketingstratégiájukat a vírushelyzetre, a szabadtéri mozizás biztonságának hangsúlyozására, és abban is reménykedtek, hogy a hazai filmforgalmazók is tekintettel lesznek a nehéz helyzetre. Igen ám, de sok forgalmazó csak megemelt minimálgaranciával volt hajlandó odaadni a filmeket, és ezt az összeget a mozinak akkor is meg kell fizetnie, ha nem sikerül elég jegyet eladniuk, vagy ha a vetítés elmarad. Emiatt a Fövenyes kertmoziban az idén volt olyan este, amikor mínuszban jöttek ki a forgalmazónak járó összeg miatt. „Az elmúlt években nagyon sikeresek voltunk, de most úgy tűnik, nem elég jó a műsor. Nagyon vártuk az idén a Mulant és az új Christopher Nolan-filmet, de a koronavírus miatt egész Hollywood leállt, így kénytelenek vagyunk olyan filmeket vetíteni, amelyeket bárki letölthet a torrentoldalakról.”

 

Vissza a jövőbe

 

Hasonlókról számol be Szitási Zoltán, a csopaki Forrás kertmozi tulajdonosa is. Mivel már a vírus kitörésének kezdetétől hívogatták, hogy mikor nyit, ő is nagyobb forgalomra számított, most mégis alig jönnek a nézők. „Nálunk a mesék, családi vígjátékok mennek leginkább, a koronavírus előtt ezeknek tényleg a legjava ment. A most műsoron lévő filmeket viszont már mindenki látta.” A mozisok a balatoni retróhangulat varázsában reménykedve régebbi filmek vetítésével is próbálkoznak, de ez sem olyan egyszerű, mivel sok filmnek már lejárt a vetítési joga. Azért azt mindketten megjegyzik, hogy a Vissza a jövőbe még mindig elég sok nézőt tud hozni. A nagy klasszikusok mellett Pálffy Mátyás igyekszik ismertebb művészfilmekkel becsábítani az embereket, most például nagyon reméli, hogy a koreai megasikert, az Élősködőket szívesen megnézik újra az emberek.

Zamárdi 1961-ben megnyitott kertmozija annak idején annyira népszerű volt, hogy egy hétre előre eladták a jegyeket. Gömöri László üzemeltető az önkormányzattól bérli a mozit, viszont azt mondja, a korábbi években megállapított bérleti díjat az idén biztosan nem tudja kifizetni. „Két hete robbant be igazán a szezon, úgyhogy rengeteg a nyaraló Zamárdiban is. De ha odaállnak a moziműsor elé, jön a fanyalgás, hogy ezeket már láttam… És akkor vagy megnézik újra, vagy azt mondják, hogy megette a fene ezt a kertmozit.” A Zamárdiban működő kertmozi volt az egyetlen a déli parton, amelyik át tudott állni a digitális vetítésre, az önkormányzat finanszírozta a drága vetítőeszközök vásárlását. Gömöri még reménykedik benne, hogy a nagy amerikai stúdiók előrukkolnak néhány sikerfilmmel a nyárra, de mások attól tartanak, nemcsak a gyenge műsor az oka annak, hogy nem jönnek a nézők.

 

Szelektív félelem

 

Miközben a kertmozik üresen állnak, úgy tűnik, minden vállalkozás a Balatonra menekül a túlélés reményében. A főváros legmenőbb fine dining éttermei, mint a Mák Bistro vagy a Salt Budapest, balatoni pop-up eseményeken főz, és júliusban megnyitott az újlipótvárosi AMIKOR Galéria, a Faur Zsófi Galéria és Cakó Kinga divattervező együttműködéséből született Káli Cool is. A hekkesek és lángosozók előtt hosszú sorok állnak, és a strandtörölközők is szinte összeérnek a parton, de hiába a szabadtér, Pálffy Mátyás szerint az emberek még mindig tartanak attól, hogy beüljenek egy filmre: „Az unokákkal nyaraló nagymamák aggódva kérdezgetik, hogy hányan lesznek a vetítéseken, mert ha túl sokan vannak, inkább nem jönnek el. Pedig nálunk tényleg nagyon tágas terek vannak, akár két méter is van a sorok között. A strandon úgy fekszenek az emberek, mint a heringek, de az valamiért nem üti ki a biztosítékot.”

Szitási Zoltán is azt mondja, hogy már rengetegen vannak a Balatonon, és bár nem igazán látta, hogy a környéken maszkot hordanának az emberek, azért akadt olyan, aki az egyébként szintén szellős elrendezésű mozi egészségügyi előírásairól faggatta.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.