BALATON-MELLÉKLET - A balatoni mozik legnehezebb nyara

Az utolsó retró

Lokál

Bár a koronavírus az egész filmipart megbénította, a biztonságos vetítést kínáló Balaton-parti kertmozisok életük egyik legjobb szezonjában bíztak. De hiába nyaral idén a fél ország a Balatonnál, a kertmozik üresen maradtak.

Miközben a világ turistaparadicsomai még soha nem voltak ennyire üresek, a Balatonnál többen nyaralnak, mint az elmúlt években bármikor. A járványhelyzet kapcsán elrendelt utazási korlátozások, a külföldi utazásokkal szemben érzett szorongás és az anyagi bizonytalanság miatt hamar egyértelművé vált, ezen a nyáron leginkább belföldön fogunk majd utazgatni. Így a balatoni vállalkozók lettek a vesztes helyzet relatív győztesei, de felmerül a kérdés, lesz-e elegendő kapacitásuk a váratlan rohamhoz? A balatoni kertmozisok is arra számítottak, hogy a forgalmas plázákba épített teremmozik helyett inkább a kisebb fertőzési kockázattal járó szabadtéri vetítéseket választják majd a nézők, nekik azonban csalódniuk kellett. Már csak abban reménykednek, hogy sikerül túlélniük az idei nyarat.

 

Premier nélkül

 

A Kádár-korszakban, a Balaton aranykorának idején szinte minden Balaton-parti településnek volt saját kertmozija, a nagyvárosi multiplexek térhódításával párhuzamosan azonban sokat veszítettek a népszerűségükből, s közülük a többség végül bezárásra ítéltetett. Viszont a megmaradt moziknak sikerült átállniuk a digitális technológiára, ami lehetővé tette, hogy premiermoziként üzemelhessenek. Márpedig ha nyaralóként vagy helyi lakosként választhatunk, hogy „békeidőben” a nyári blockbustereket egy pláza zsúfolt sötét termében vagy egy közeli kertmoziban nézzük meg, akkor elég nyilvánvalónak tűnik, hogy melyik a nyerő.

Az idén ráadásul a vírushelyzet is a balatoni kertmoziknak kedvez, legalábbis elvben: bár a korlátozások feloldásával elméletileg nyugodtan beülhetünk a teremmozikba is, a szabadtér és a székek szellősebb elrendezése a kertmozikban jóval alacsonyabb fertőzési kockázattal fenyeget. Csakhogy az idei nyárra beígért premierek nélkül elég nehéz vonzó műsort összeállítani.

„Nagyon szerettünk volna minél előbb kinyitni, hiszen a vírus miatt mi is több nézőre számítottunk. Ezért június 19-én, abban a pillanatban, hogy normálisan lehetett üzemelni, nyitottunk. Korábban csak azért nem, mert ha a távolságtartás értelmében ki kellett volna hagynunk másfél métert a székek között, akkor lehetetlen lett volna profitábilisan üzemelni” – magyarázza Pálffy Mátyás, a Fövenyes kertmozi üzemeltetője, aki családjával a Révfülöpön és Balatonakalin működő mozikat viszi. Hozzáteszi: a nyitást megelőző hetekben tudatosan építették marketingstratégiájukat a vírushelyzetre, a szabadtéri mozizás biztonságának hangsúlyozására, és abban is reménykedtek, hogy a hazai filmforgalmazók is tekintettel lesznek a nehéz helyzetre. Igen ám, de sok forgalmazó csak megemelt minimálgaranciával volt hajlandó odaadni a filmeket, és ezt az összeget a mozinak akkor is meg kell fizetnie, ha nem sikerül elég jegyet eladniuk, vagy ha a vetítés elmarad. Emiatt a Fövenyes kertmoziban az idén volt olyan este, amikor mínuszban jöttek ki a forgalmazónak járó összeg miatt. „Az elmúlt években nagyon sikeresek voltunk, de most úgy tűnik, nem elég jó a műsor. Nagyon vártuk az idén a Mulant és az új Christopher Nolan-filmet, de a koronavírus miatt egész Hollywood leállt, így kénytelenek vagyunk olyan filmeket vetíteni, amelyeket bárki letölthet a torrentoldalakról.”

 

Vissza a jövőbe

 

Hasonlókról számol be Szitási Zoltán, a csopaki Forrás kertmozi tulajdonosa is. Mivel már a vírus kitörésének kezdetétől hívogatták, hogy mikor nyit, ő is nagyobb forgalomra számított, most mégis alig jönnek a nézők. „Nálunk a mesék, családi vígjátékok mennek leginkább, a koronavírus előtt ezeknek tényleg a legjava ment. A most műsoron lévő filmeket viszont már mindenki látta.” A mozisok a balatoni retróhangulat varázsában reménykedve régebbi filmek vetítésével is próbálkoznak, de ez sem olyan egyszerű, mivel sok filmnek már lejárt a vetítési joga. Azért azt mindketten megjegyzik, hogy a Vissza a jövőbe még mindig elég sok nézőt tud hozni. A nagy klasszikusok mellett Pálffy Mátyás igyekszik ismertebb művészfilmekkel becsábítani az embereket, most például nagyon reméli, hogy a koreai megasikert, az Élősködőket szívesen megnézik újra az emberek.

Zamárdi 1961-ben megnyitott kertmozija annak idején annyira népszerű volt, hogy egy hétre előre eladták a jegyeket. Gömöri László üzemeltető az önkormányzattól bérli a mozit, viszont azt mondja, a korábbi években megállapított bérleti díjat az idén biztosan nem tudja kifizetni. „Két hete robbant be igazán a szezon, úgyhogy rengeteg a nyaraló Zamárdiban is. De ha odaállnak a moziműsor elé, jön a fanyalgás, hogy ezeket már láttam… És akkor vagy megnézik újra, vagy azt mondják, hogy megette a fene ezt a kertmozit.” A Zamárdiban működő kertmozi volt az egyetlen a déli parton, amelyik át tudott állni a digitális vetítésre, az önkormányzat finanszírozta a drága vetítőeszközök vásárlását. Gömöri még reménykedik benne, hogy a nagy amerikai stúdiók előrukkolnak néhány sikerfilmmel a nyárra, de mások attól tartanak, nemcsak a gyenge műsor az oka annak, hogy nem jönnek a nézők.

 

Szelektív félelem

 

Miközben a kertmozik üresen állnak, úgy tűnik, minden vállalkozás a Balatonra menekül a túlélés reményében. A főváros legmenőbb fine dining éttermei, mint a Mák Bistro vagy a Salt Budapest, balatoni pop-up eseményeken főz, és júliusban megnyitott az újlipótvárosi AMIKOR Galéria, a Faur Zsófi Galéria és Cakó Kinga divattervező együttműködéséből született Káli Cool is. A hekkesek és lángosozók előtt hosszú sorok állnak, és a strandtörölközők is szinte összeérnek a parton, de hiába a szabadtér, Pálffy Mátyás szerint az emberek még mindig tartanak attól, hogy beüljenek egy filmre: „Az unokákkal nyaraló nagymamák aggódva kérdezgetik, hogy hányan lesznek a vetítéseken, mert ha túl sokan vannak, inkább nem jönnek el. Pedig nálunk tényleg nagyon tágas terek vannak, akár két méter is van a sorok között. A strandon úgy fekszenek az emberek, mint a heringek, de az valamiért nem üti ki a biztosítékot.”

Szitási Zoltán is azt mondja, hogy már rengetegen vannak a Balatonon, és bár nem igazán látta, hogy a környéken maszkot hordanának az emberek, azért akadt olyan, aki az egyébként szintén szellős elrendezésű mozi egészségügyi előírásairól faggatta.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.