50 éve indult a budapesti metró

Sztálinista nagyberuházásnak indult, teljesen megváltozatta Budapestet

Lokál

A fővárosi első metrószakaszt 20 év alatt építették meg. Sztálinista nagyberuházásnak indult, a Kádár-korszak „fiatalos lendületének” szimbólumává vált, és föld alatti volta ellenére teljesen megváltoztatta Budapest arculatát.

Párt- és állami vezetők serege zsúfolódott össze a Népstadionnál 1970. április 2-án, hogy felavassák a magyar tömegközlekedés leg­újabb „vívmányát”. Sarlós István fővárosi tanácselnök ünnepi beszédében azt emelte ki, hogy az építők nemcsak teljesítették, „de túl is teljesítették” azt a párthatározatot, mely szerint csak az év végén kellett volna átadni a nagy művet.

Az ekkor még csak a Deák tér és az Örs vezér tere (vagy, ahogy akkoriban nevezték: Fehér út) között útjára induló metróval kapcsolatban Sarlós egy félmondat erejéig kitért arra, hogy az építkezés már 1950-ben elkezdődött, de arról természetesen egy szót sem szólt, hogy a teljes vonalat eredetileg 1954-ben akarták felavatni (lásd a Rákosi-under­ground című keretes írásunkat). Mint ahogy azt sem verte nagydobra, hogy az ünnepi program színhelyén csak két évvel korábban bontották le azt a már-már bizánci stílusú építményt, mely eredetileg a metró végállomásául szolgált volna.

Az Örs vezér téri végállomás 1970-ben

Az Örs vezér téri végállomás 1970-ben

Fotó: Fortepan.hu/Lovas Gábor, Pálmai István

 

A tanácselnök, miután kifogyott a szovjet és a magyar elvtársaknak címzett dicsérő jelzőkből, a moszkvai és leningrádi delegációk köszöntéséből, Fock Jenő miniszterelnököt kérte fel az avatószalag átvágására. Az első szerelvény fél háromkor indult, a vendégsereg a szintén újdonságnak számító hangszórós utastájékoztató berendezésen keresztül hallhatta a metró építésével kapcsolatos számos információt. Például azt, hogy a költségek a 4 milliárd forintot súrolták, hogy a 6,5 kilométeres pálya tübbingjeinek (alagútfalainak) az össztömege elérte a 48 ezer tonnát, hogy az orosz szerelvények több mint 50 ezer kilométer próbautat tettek meg a már 1968-ban megépített 2 kilométeres szakaszon, a Fehér út és a Népstadion között.

15 ezer tesztelő

Amúgy az ünnepélyes átadó résztvevői épp ezt a felszíni szakaszt hagyták ki az egyéb műsorszámokban is bővelkedő ünnepi útjuk során, amelyen stopperrel mérték az állomások közti utazási időket, sőt a vendéglátó-szervező Földalatti Vasút Vállalat emberei (az új tömegközlekedési eszköz csak később került a BKV kezelésébe) a Deák térig a többszörös mozgólépcsőzés mellett olyan elemeket is megmutattak, mint a legkorszerűbb vasúti biztosítóberendezések vagy a forgalomirányítók sci-fibe illő kamerás utasmegfigyelő rendszere.

Azonban e fantasztikus utazás még így sem volt sem az elsőnek, sem a nap legfontosabb eseményének tekinthető – legalábbis aktuálisan. Ma már elképzelhetetlennek tűnik, ami magától értetődő volt akkor: az áprilisi 4-i felszabadulási ünnep lázában égett az ország, ráadásul a 25. évforduló miatt katonai díszszemlét, illetve további népünnepélyeket és átadóünnepségeket is tartottak országszerte. A korabeli sajtó címlapjait a Budapestre látogató Leonyid Brezsnyev szovjet pártfőtitkár foglalta el, aki számos más szocialista országbeli – például Walter Ulbricht keletnémet és Gustáv Husák csehszlovák – pártvezér társaságában érkezett ünnepelni.

Forgalomirányító fülke a Blaha Lujza téren, 1970

Forgalomirányító fülke a Blaha Lujza téren, 1970

Fotó: fortepan.hu

 

A metró rajtját illetően sem az átadó közönsége számított elsőnek, ugyanis az utolsó két hétben, a próbafutásokat már nem üres szerelvényekkel tették meg. Lehetett tesztutasnak jelentkezni, sőt a Hazafias Népfront „napi négyszázas turnusokban” nyugdíjasokat is metróztatott. A mintegy 15 ezer utas tapasztalatait, véleményét állítólag felhasználták a munka finisében (konkrétumokat nem közöltek), de például azzal, hogy túl magasan vannak a kapaszkodók, már nem tudtak mit kezdeni.

A tapasztalatok alapján a próbautasok számára a biztonsági sáv elhagyása jelentette a legfőbb gondot (nem tudták megállni az alagútba bámulást, hogy jön-e a vonat), a mozgólépcsőzés pedig a legnagyobb élményt. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a próbautakat lebonyolító Fővárosi Közlekedésbiztonsági Tanács tájékoztató filmet készített, melyet a mozikban vetítettek, és másfél millió példányban nyomtatta ki az Indul a metró című brosúrát, valóban úgy tűnik, hogy 1970 márciusában sikerült az utastájékoztatást csúcsra járatni. Jellemző, hogy a témában a legnagyobb vitát Boldizsár Iván glosszája kavarta.

Aszerzőnek a metró elnevezéssel volt baja, pontosabban azt jegyezte meg, hogy „metró” és „földalatti” nem ugyanazt jelenti, mire a Népszabadság összes jól értesült munkáslevelezője küldte el melegebb éghajlatra, hogy bezzeg Párizsban és Moszkvában nincs baj a „metróval”.

Fiatalos, lendületes

A széles körű „felvilágosító munkának” köszönhetően a metró birtokbavétele viszonylag zökkenőmentesen történt. A legnagyobb gondot a fotocellás beléptető kapuk okozták. Ezek kizárólag egyforintossal működtek – aki nem dobta be a pénzt, annak két összecsapódó kar állta útját –, ráadásul nemcsak azok okoztak fennakadást, akik csalni próbáltak; az sem ment, hogy több pénz­érme bedobásával több utas zöld utat kapjon, mindenkinek egyenként kellett az érmét bedobálnia. De csalni így is lehetett: a bérleteket egy metróalkalmazott ellenőrizte szemrevételezéssel, így a tömeggel sodródva néha elegendő volt a puszta tenyér felmutatása, különösen az első napokban.

A metró iránt kezdetben akkora érdeklődés mutatkozott, hogy a lejutást hosszú sorban állás előzte meg, és az ekkor még csak három kocsiból álló szerelvényeket egész nap csúcsforgalmi menetrend szerint kellett járatni. „Tíz óra tájban a Blaha Lujza téri, majd az Astoria állomásnál is negyedórákra le-lezárják a metró bejáratát, mert a kocsik, a peronok, a csarnokok, a mozgólépcsők már nem képesek fogadni a kíváncsiskodók hömpölygő tömegét.

A forgalmisták rekedtre kiabálják magukat, de a mámoros pestiekkel most nehéz szót érteni. Mindenki szalad egy-egy szerelvény után, pedig ez nem autóbusz, amely talán negyedóra múlva jön újra. Mind gyakoribb a fél-egy perces késés, mert a nyomakodó utasok nem hagyják becsukódni a kocsik ajtajait” – írta az első napi őrületről a Népszabadság, de a következő napokban is csak annyit változott a helyzet, hogy a többség már nem is utazni, csak mozgólépcsőzni akart.

Ma már nehéz elképzelni ezt a hatalmas lelkesedést, de 1970-ben, a másfél percenként induló, villámgyors metró teljesen más minőséget jelentett a budapestieknek a ritkán közlekedő lepusztult villamosokkal és szűkre méretezett buszokkal szemben, nem beszélve a látványosságnak is beillő újdonságokról, főleg a mozgólépcsőkről, de azokról az építészeti megoldásokról is, amelyeket a lehető legmodernebben próbáltak megvalósítani, legyen szó betűtípusról, állomási ülőhelyekről, szemetesekről vagy a mozaikcsempe mértéktelen használatáról.

A modern idők eljövetelét mutatta az is, hogy szinte kizárólag fiatalokat alkalmaztak a metró forgalmi területén, s (ellentétben a busz- és villamosvezetőkkel) érettségi nélkül nem lehetett senki járművezető, de még vonatvezető sem, akinek különben az állomások bemondása mellett az volt a feladata, hogy figyeljen a tolakodó utasokra és az ajtók biztonságos záródására. Ugyancsak a fiatalos imázst erősítette a metrósok olajzöld, az akkoriban felkapott műszálas anyagból készült – már csak ezért is a vasutasokénál és a BKV-sokénál jóval divatosabb – egyenruhája, nem beszélve arról, hogy a női dolgozók miniszoknyát is viselhettek.

Átrajzolt Budapest

De 1970-ben a budapestieket nemcsak a metróval kapcsolatos utazási komfort nyűgözte le, hanem azok a változások is, amelyek az építkezést kísérték. Akkor még egyedül a Blaha Lujza téri Nemzeti Színház felrobbantása tűnt végzetes káreseménynek, az első Rákóczi úti aluljárók, a Keleti pályaudvar környékének teljes átszabása vagy az Örs vezér terének semmiből lett csomópontosítása ugyanúgy tetszést aratott, mint az, hogy a metró megjelenésével megszüntettek (és váltottak fel buszokkal) néhány teljesen lelakott külvárosi villamos- és HÉV-vonalat.

De ami 1970-ben még csak néhány járatra vonatkozott, két és fél évvel később, a metró teljes vonalának átadásakor már sokkal jelentősebb változásokat hozott; ekkor számolták fel ugyanis a Rákóczi úti villamospályát, a közvetlen villamoskapcsolatot Dél-Buda és Óbuda között, s további külvárosi vonalakat. Ekkor változott meg a Moszkva tér, a Batthyány tér és a Déli pályaudvar környékének arculata, ma már egyértelmű, hogy nem előnyére.

Déli pályaudvar, 1973

Déli pályaudvar, 1973

Fotó: Fortepan/Uvaterv

 

Ám a változással párhuzamosan a metró a legfontosabb budapesti közlekedési eszközzé vált, különösen azután, hogy 1976 és 1990 között több lépcsőben az észak–déli (3-as) metró átadása is megtörtént, ugyancsak villamosvonal-megszüntetések és különféle tájsebek árán, de több millió ember napi utazásainak nélkülözhetetlen kellékeként.

Rákosi-underground

1954 legnagyobb nemzeti tragédiája egyértelműen az elbukott vb-döntő volt a nyugatnémetek ellen, de ennél is nagyobb égés volt, hogy ugyanekkor a Rákosi-korszak legnagyobb fővárosi beruházását, a metróépítést le kellett állítani.

Mindezt persze a hivatalban lévő Nagy Imre-kormány kellő diszkrécióval kezelte, ugyanis ha beismerik a fiaskót, az a rendszer totális megszégyenülésével járt volna, mivel 1950-től Sztálinváros mellett a metróval kapcsolatos hősi munka volt a leginkább irányadó.

Az eredeti tervek szerint a metrót 1954-ben adták volna át a Nép­stadionnal együtt, csakhogy ekkor még az alagutak harmada sem készült el – nem így a Kossuth tér alatti atombunker a pártvezetők részére. Az eredetileg 1 milliárd forintos beruházás költségeit 1952-ben már 2,7 milliárdra emelték, de Nagy Imre kormányra kerülésekor előbb csökkentette e költségeket, majd a reménytelen helyzetet látva az építkezés leállításáról döntött.

Az 1960-as évek elejéig csak állagmegóvás volt az alagutakban, a folytatásáról csak az 1962-es pártkongresszuson döntöttek. A metróépítés 1963-ban indult újra, de sokkal szerényebb mederben. Míg Rákosiék egy az egyben a moszkvai metró Sztálin-barokk pompáját akarták megvalósítani állomási szobrokkal, freskókkal, mozaikokkal, az új építők beérték különféle korszerűnek gondolt építészeti megoldásokkal, amelyek azonban nem állták ki az idő próbáját.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."