helyrajzi szám

Budapest-dombormű

Lokál

A Gellért-hegy legnagyobb tisztását ma is Jubileumi parknak nevezik, de a név eredete lassan a múlt ködébe vész.

1965-ig kell visszamennünk az időben, hogy magyarázatra leljünk. A Jubileumi park elnevezést „hazánk felszabadulásának 20. évfordulója” indokolta, a területet 1965. augusztus 20-án adták át, több mint kétéves tereprendezést követően. Az építtetők úgy tervezték, hogy a Citadella tövében, a Búsuló Juhász étteremtől a Verejték utca lejtőjéig a margitszigetihez mérhető, gondozott zöld területet hoznak létre nagy mennyiségű dísznövény felhasználásával. „A tízhektáros park virágágyaiban már ott illatozik 20 ezer rózsa (…), 11 ezer petúnia, muskátli és egyéb virág, s ezen a héten újabb 20 ezret ültetnek. A sziklakertben 30 ezer pünkösdi rózsa, kövirózsa, harangvirág, szarkaláb pompázik, 500 díszkőris, hársfa, juhar, mogyoró, 120 hamvas fenyő és örökzöld, kétezer díszcserje teszi majd még teljessé a színpompát. Elkészültek a sétautak, és százharmincöt pad kínálja magát a pihenőknek” – írta a Hétfői Hírek közvetlenül a megnyitó előtt, arról viszont nem ejtettek szót, hogy a virágok mellett a kortárs képzőművészet is megjelent a Gellért-hegy lankáin. Somogyi József Leányka csikóval és Tar István Budapesti lány című bronzszobrai mellett Metky Ödön kőből készült három, hatalmas kőamforája volt a legjellegzetesebb, a közönség kedvence azonban Barta Lajos három lovacskája lett, amelyek inkább uszkárra vagy lámára emlékeztetnek. Borsos Miklós vízköpőkkel és Melocco Miklós pelikános díszkúttal jelentkezett, de az 1958-ban elhunyt Medgyessy Ferenc eredetileg 1917-ben készült Anya gyermekével című szobrának sokadik másolatát is felállították. (Ez a szobor volt a régi 1000 forintos bankjegy hátoldalán is.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.