Veszélyben a nagyvárosi felfedezők gerillahobbija

Ereszen fel

Lokál

A koronavírus, a karantén, az Instagram nyilvánossága tette egyre népszerűbbé az urbex mozgalmat, az elhagyatott, romos városi helyek látogatását és fotózását. A divattá válás azonban pont az urban exploring eredeti lényegére nézve veszélyes.

„Várható volt, hogy lesz egy lebukás” – mondja Jászberényi László, az Urbex Hungary tagja arról az urban exploringet űzők körében komoly felháborodást keltő esetről, amely újra ráirányította a figyelmet a mozgalomra. A romos, elhagyatott épületek bejárása, fotózása, videózása nem új keletű tevékenység (az alapokról lásd online interjúnkat: Nem rongálunk, nem lopunk, Magyarnarancs.hu, 2016. április 3.), de az egyre szélesebb körű ismertség a régiek szerint az urbexelés fenntarthatóságának alapelveit kérdőjelezi meg.

Január 8-án este a Készenléti Rendőrség, a Budapesti Rendőr-főkapitányság és a Terrorelhárítási Központ emberei is kivonultak a Váralja utca 14. szám alatti alagútrendszerben található egykori kormánybunkerhez, az úgynevezett P-50-es objektumhoz. Az illetékes szervek tájékoztatása szerint zárt rendőrségi területre való illegális behatolás miatt intézkedtek, később pedig lopás kísérletének gyanújával indítottak eljárást. Az esettel foglalkozó hivatalos hírek szerint magukat urbexelőknek tartók próbáltak bejutni az alagútrendszerbe, a közösség azonban ezt felháborodással fogadta. „Az alagutas történetben résztvevők, bár magukat urbexesnek nevezik, közönséges betörők, akik adnak magukra, már rég elhatárolódtak tőlük” – mondták el megkeresésünkre a legrégebben működő hazai csapat, a BCO Urbex tagjai. A 2015-ben alakult Városi Gorillák egyik tagja arról számolt be nekünk, hogy ugyan korábban is előfordult, hogy egy elhagyatott helyen rongálókat, betörőket vagy urbexeseket kaptak el a hatóságok, de ilyen mértékű kivonulásra még nem volt itthon példa, sőt az a tapasztalatuk, hogy sosem történt rendőrségi vagy komolyabb jogi ügy egy-egy bejutás után. Jászberényi László szerint ezúttal nem fog elmaradni a büntetés, a P-50 ugyanis ma is katonai objektumként van nyilvántartva. Mint mondja, ő maga tíz éve kezdett urbexelni, de a mai közeg már messze nem az, ami egykor volt. Hiába vannak az urbexnek íratlan szabályai, egyre több a fiatal, a laikus, akiket csak az érdekel, hogy minél több helyre, minél nagyobb közösségi médiás hírveréssel jussanak be. A Városi Gorillák szerint nem várható, hogy az urbexes társadalomra mindez különösebb következménnyel lenne.

 

Hígulásnak indult

Az urbex a 2010-es években kezdett ismertebbé válni, a különleges helyszínekről készült exkluzív fotók a közösségi média révén egyre nagyobb közönséghez jutottak el, de az igazi népszerűségi hullámot a koronavírus okozta. Hirtelen mindenki elkezdte a kihalt, tömegmentes „kirándulóhelyeket” keresni. „2020 tavaszától olyan mértékben nőtt a magyar urbexes közösség, mint még soha. Ijesztő módon megugrott az urbexes csoportok száma, egy csomó Facebook-csoport és YouTube-oldal létesült. Ráadásul eszméletlenül felhígult a közeg, rengeteg a laikus, találkoztunk már helyszínen kisgyerekes családdal, 70 éves nénivel. A baj ezzel az, hogy nem ismerik a veszélyeket, és nem tartják be a szabályokat” – mesélik a Városi Gorillák.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Egy balatoni nyaralás táncban "elbeszélve"

  • Molnár T. Eszter
A Kulcsár Noémi Tellabor: Balaton – Lacus Pelso című előadásának nosztalgikus hangulata egy pillanatra sem törik meg. Nincs egzisztenciális kérdés, nincs konfliktus. A tó partján uralkodik a mohóság, az unalom és a bujaság.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.