helyrajzi szám

Fogaskerekű

Lokál

Az ötven évvel ezelőtti augusztus 20. nemcsak a tűzijáték és a vízi parádé miatt volt nevezetes.

Két nappal korábban befejeződött a fogaskerekű vasút rekonstrukciója, amely jóval több volt egyszerű pályafelújításnál. A majd’ négy kilométeres vonalon végig kicserélték a felépítményt és a biztosító berendezést. Megemelték az összes megállóhely peronját, így az utasoknak nem kellett lépcsőzniük sem, simán be lehetett sétálni a BKV legújabb szerzeményeinek számító hét szerelvény bármelyik kocsijába. Ilyen különleges járművet a szocialista táborban nem gyártottak, még a korábban (1929–1973 között) közlekedő vonatok tervezője és kivitelezője, a Ganz sem. Így csak a nyugati import jöhetett szóba, méghozzá rutinos gyártók bevonásával: a járműveket az osztrák Simmering-Graz-Pauker, a villamos berendezéseket a svájci Brown, Boveri & Cie készítette. A BKV két motorkocsiból és egy pótkocsiból álló szerelvényeket rendelt, darabonként 16 millió forintnak megfelelő valutáért, ez akkoriban elképesztően sok pénz volt.

„Hogy mit tud az új fogaskerekű? A bemutatást bízzuk Grimm Ferenc oktatótisztre, aki hosszú évekig vezette a régi fogaskerekűt, így tehát igazán módja van az összehasonlításra” – olvasható a Népszabadság megnyitó előtti riportjában, és az oktatótiszt nem fukarkodott a dicsérő jelzőkkel. Elmondta, hogy a korábbi 180 férőhellyel szemben az új fogasok 310 utast szállíthatnak, a hegymeneti sebesség 12-ről 30 kilométer/órára nőtt, a kocsik ajtaja központi vezérlésű lett. Az is újdonságnak számított, hogy a vezető hangszórón kommunikált az utasokkal, de új volt az is, hogy az akkori villamosokkal és buszokkal ellentétben a fogas nem csengetett vagy berregett fülsüketítően. „Indulásra és az ajtók záródására »bim-bam csengő« figyelmeztet” – írta a Népszabadság. A járművek teljesítménye is jelentősen nőtt a Ganzokéhoz képest. A 2000-es évek elejéig a fogaskerekű volt az egyetlen nyugati eredetű jármű a BKV-nál, ráadásul a korábbi „villamos-sárgával” ellentétben piros-fehérre fényezték. Az utasok buszjeggyel vehették igénybe, a bérlet nem volt érvényes.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.