Ganxsta Zolee és a hakni: Diszkóvágás az éjszakában

  • - legát -
  • 2001. december 20.

Lokál

Hiába pörögnek úgy a Kartell számai, mint mostanában a gázórák, az autópályát elhagyva hangulatosabb lenne Víg Mihály- filmzenéket vagy Joy Divisiont hallgatnunk. A ködlepte, nyálkás út mentén piszkosfehér hófoltok, a falvakban párás ablakú egyenházak, bezárt kocsmák. Változatosságot csak a keresztbe szaladó rókák, patkányok és egy teljesen feketébe öltözött, isten tudja honnan érkező és hová tartó gyalogos jelent.
Hiába pörögnek úgy a Kartell számai, mint mostanában a gázórák, az autópályát elhagyva hangulatosabb lenne Víg Mihály- filmzenéket vagy Joy Divisiont hallgatnunk. A ködlepte, nyálkás út mentén piszkosfehér hófoltok, a falvakban párás ablakú egyenházak, bezárt kocsmák. Változatosságot csak a keresztbe szaladó rókák, patkányok és egy teljesen feketébe öltözött, isten tudja honnan érkező és hová tartó gyalogos jelent.

A első fellépés helyszíne a sárospataki Highlander diszkó, ami viszont már messziről fénylik. De a parkoló üres, és odabent sem szedik szét a házat. A háromszintes, kimondottan elegáns helyen, a Szombat esti lázból ismerős, villogó parketten müncheni típusú diszkóritmusokra lötyögnek néhányan, a dj-pult előtti parányi színpadon két bikinis lány rázza magát. A hétvégi szórakozást csak két, világító Mikulás-sapkát viselő fiatalember, és egy poharával egyensúlyozó farmeringes férfi testesíti meg.

Lemenni hakniba

"Kiadót váltottunk, megcsináltuk a Pokoli leckét, ami egy hét alatt aranylemez lett, volt élő turnénk, jövőre mi írjuk a dunaújvárosi hokivébé szignálját. Úgyhogy panaszra semmi ok - foglalta össze a Kartell aktuális dolgait Zoli még az elindulás előtt. - De a megélhetés szempontjából nagyon fontosak a haknik. Persze én olyan vagyok, mint a Törőcsik András, aki azt mondta, >>ami volt, elment, és még több isA Kartell 125-130 ezer forintot kér alkalmanként, ebből le kell vonni a szervezői díjat (húszezer forint) meg a benzinpénzt (70 Ft/km), vagyis minél távolabb van a fellépés, annál kevesebbet keresnek. Mégis mindenhova elmennek, ha hívják őket. "Vannak lelkes főnökök, akik tízszer is meghívnak egy évben. Persze ilyenkor nem lehet álló fasszal fölmenni a színpadra, de azért igyekszünk. Az szóba se jöhet, hogy egyedül mennék el és a többieket itthon hagynám, a pénzzel meg úgy van, hogy egyenlően osztjuk el, mint a kalózok a szajrét."

A Kartell tarifája átlagosnak mondható, csakhogy ugyanennyit kér az is, aki egyedül, saját személyautóval járja az országot, jobb kapcsolatai vannak, és több fellépést tud elvállalni egy este.

"Amikor gyerek voltam, apám (Zana József színész - a szerk.) elvitt egy-két haknijára, Verebély Ivánnal léptek fel presszókban, művházakban. Ott persze teljesen más közönség előtt kellett szerepelni. Az inkább a középkorúakat meg idősebbeket érdekelte" - mesélte Zoli. Ez az időszak volt a ma már klasszikusnak tekinthető "magyar hakni-aranykor", amikor még válogatott truppok (Kossuth-díjas színművész, humorista, operettprimadonna, bűvész egy csapatban) járták a vidéket, és amiből ma már alig-alig akad, legfeljebb ha valamelyik nagyobb cég szervez valamilyen ünnepséget. Ugyanígy szinte teljesen megszűntek a vidéki rockkoncertek, nagyon kevés olyan klub, művelődési ház van, ahol képesek lennének egy teherautó benzinköltségét kifizetni, a hangosító berendezésről nem is beszélve. Mintha mostanában már csak azoknak a popsztároknak jelenthetne megélhetést a hakni, akikre a diszkók közönsége is kíváncsi lehet.

Jöttetek volna tegnap!

Sárospatakon viszont senkire sem kíváncsiak. "Hát jövünk, minden hétvégén itt vagyunk, nem lehet máshová menni" - mondja egy srác, aki busszal érkezett a közeli Bodrogolasziból. "Erről van szó, semmi nincs itt a környéken" - erősíti meg falubelije. "Tegnap sokkal többen voltak, szalagavató volt vagy mi. Az jó volt, de most pangás van. Különben a faszomat sem érdekli, ki lép fel", és úgy tűnik, ez nem csak a Kartell esetében van így. A klub pizzériájának felszolgálója elmondja, hogy minden héten jönnek a pesti sztárok, de csak egy névre, a Fiestára emlékszik. A tulajdonos szerint viszont nem elég a diszkóst leszerződtetni, mert az a közönség becsapása volna.

Éjfél előtt valamivel megérkeznek a sztárvendégek, következhetne akár a "beszélgetés a Kartell tagjaival az öltözőben" című rész is, de vajon miről? Hogy milyen volt az út? Izgulnak-e fellépés előtt? Esetleg: megnézték Sárospatak nevezetességeit? Oda-vissza szánalmas a helyzet, mégiscsak egy üres észak-magyarországi diszkóban vagyunk és nem a Hiltonban - sajtótájékoztatón. Mindenki hullafáradt, ráadásul érezhető, hogy ma este a sikerélmény is - ha ez számít - elmarad. Dopeman és Big Daddy úgy ülnek az öltözői széken, mintha két napja várnák a Balt-Orient expresszt a Keletiben, Ganxsta Steve megpróbál ébren maradni, O. J. Sámson viszont azzal jön: "Mindjárt felpörgünk."

"Kifogtátok a legszarabb bulit, de nem érdekes, mi rockzenészek vagyunk, és mindent beleadunk" - mondja Zoli, aztán elkezdődik a show. A színpad előtt öten csápolnak - pontosabban a már említett farmeringes férfival együtt hatan, de őt a második szám után kivezetik a rendezők -, a közönség többi része pedig az emeletről figyeli a produkciót. Fáradtságnak, fásultságnak nyoma sincs, de lelkesedésnek sem, fél egykor már ismét az öltőzőben vagyunk. "Hozzák már a pénzt, aztán húzzunk a picsába, még nyolcvan kilométert kell menni" - mondja valaki türelmetlenül, pedig a tulajdonos pillanatokon belül ott terem.

"Jaj, Zolikám, itt tegnap volt szombat, szétszedték a házat. Nem gondoltam volna, hogy ma ez lesz" - sajnálkozik bizalmasan egy darabig, aztán következhet a barátság alapja: a biztos elszámolás.

Pillérek

Aki azt gondolja, hogy a Kartell Szerb határ felé című számában csak a rím miatt szerepel, hogy "Nagyhalász az ász", az nagyot téved. Igaz, hogy a hétezer lelkes várostól meglehetősen távol esik a szerb határ (húsz kilométerre vagyunk Nyíregyházától), a helyi Júlia Centrál annyira ismert, hogy még a megyeszékhelyről is sokan járnak ide. Az idén tizedik születésnapját ünneplő klubban telt ház fogad, sőt akad néhány, mindenre elszánt Kartell-rajongó, aki képes mínusz tizenkét fokban, éjjel háromnegyed kettőkor a bejárat előtt várni kedvenceire. Zömmel lányok.

Odabent viszont már megint csak azokkal sikerül beszélnünk, akiknek lényegében mindegy, lesz-e vendég aznap, vagy nem. Igaz, egyikük megjegyzi: "Döglégy a király!" A klub tulajdonosa szerint azonban nem is érdemes azt a kérdést föltenni, hogy miért éri meg százezrekért hazai sztárokat szerződtetni, ha egyébként is eljönne a közönség.

"Abból kell kiindulni, hogy ez egy zenés-táncos szórakozóhely, ami szolgáltat, és elég nehéz úgy elképzelni bármilyen kereskedelmi tevékenységet, amelyik úgy akar értékesíteni, hogy nincs terméke. Nekünk a szolgáltatáson belül elő kell állítani egy produkciót itt, a Júliában, nevezzük ezt terméknek. Ez egy n tagú rendszer, és ennek az egyik pillérét képezik a sztárvendégek, de említhetném a felszolgálók magas létszámát is, vagy a technikai berendezéseket. De a sztárokra visszatérve, úgy gondolom, hogy amit be kell mutatni ebben a szakmában, azt nekünk kötelező jelleggel be kell mutatnunk" - mondja tárgyilagosan, és legfeljebb azon csodálkozhatunk, hogy mindezt éjjel kettőkor halljuk.

Hamarosan a Kartell mikrobusza is megérkezik a kint fagyoskodók nagy örömére. Puszik csattannak, ölelések, megpróbálják teljesen birtokukba venni a fiúkat, amíg azok átvergődnek a tömegen. A rajongók mennének beljebb is, egészen az öltözőbe, de annyira kicsi a helyiség, hogy az már öt embernek is kevés. "Látod, ekkora különbségek vannak a helyek között" - mondja Zoli vigyorogva.

Negyed három után kezdődik a műsor, a közönség rendesen beindul, és egyáltalán nem számít, hogy ugyanazt hallhatják, ugyanabban a sorrendben, amit két órával azelőtt a sárospatakiak. A színpadi műsor valamivel élénkebb, mint az előző helyen, itt két mikrofon is van, de lényegében nincs különbség. Legfeljebb annyi, hogy Nagyhalászról nem lehet "csak úgy" elmenni.

Kell egy ráadás is, ami természetesen a Szerb határ felé, mi más is lehetne? A tömeg pedig lelkesen énekli a Kartellel együtt, hogy "zsebünkben a lé", pedig az osztás még hátravan.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.