helyrajzi szám

Ganz utca 13–15.

A házat 1976-ban adták át; tervezője, Kökény Ágnes egy évvel korábban kapott Ybl-díjat színes lakótelepi iskoláiért. 

„A porózus szerkezetű anyag sav- és fagyálló, sem a nedvesség, sem a hideg, sem pedig a városok gázokkal szennyezett levegője nem támadja meg, ezért kiválóan alkalmas épületdíszítő kerámiák, tetőcserepek, bel- és kültéri dísztárgyak, továbbá kályhák és kandallók készítésére” – írja a Zsolnay gyár termékismertetője az 1890-es években kifejlesztett pirogránitról. Azt a legkevésbé gondolnánk, hogy a burkolóanyagot a hetvenes évek hazai építészetével kapcsoljuk össze, bár voltak, akik megpróbálták. 1976-ban még vitacikk is megjelent az alkalmazásáról a Dunántúli Naplóban. Ebben a pécsi főépítész arról beszélt, hogy a város „sokat emlegetett mediterrán jellege kimondottan kívánja ezt az anyagot”. A baj csak az volt – miként azt vitapartnere, a megyei építőipari vállalat igazgatója megjegyezte –, hogy „az új panelépületek védelmét szolgáló stollack bevonathoz viszonyítva a pirogránit-burkolat több mint hússzor annyiba kerül”.

Ennek fényében érthető, hogy a korabeli házakon ritkán fordul elő a pirogránit, de azért voltak olyan állami szervezetek, amelyek megengedhették maguknak egy-egy beruházás alkalmával. Ezek közé tartozott az Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Minisztérium is, amely miután megszerezte Budán, a világháborúban szétbombázott Ganz vasöntöde területét, négyemeletes társasházat építtetett rá – felelős beosztású dolgozói számára. A kivitelezést nem valamely építőipari vállalatra bízták, hanem a miniszté­rium alá tartozó repülőgépes növényvédő szolgálatra – elég különös választás, szó, ami szó. De a Ganz utca 15. szám alatti ház építkezése ettől függetlenül is érdekesen zajlott, hisz’ a szomszédos Ganz utca 13.-ban egy földszintes orvosi rendelő működött, amelyet egyszerűen „beleépítettek” az új házba. A pince kialakítása sem a hagyományos módon történt. Kiderült, hogy a Ganz gyár többtonnás öntőformáinak maradványai egy méter mélyen vannak a földben, és legfeljebb kirobbantani lehet őket, ám ez túl kockázatosnak bizonyult. Az öntödei maradványok tehát ott maradtak, ennek pedig az lett az ára, hogy a ház pincéjének némely pontján össze kell görnyedni, mivel az általában két méter fölötti belmagasság egy méterre szűkül. De az is a kokilláknak köszönhető, hogy a ház környékét fásították, eredetileg ugyanis mélygarázst akartak építeni. Az viszont már nem „Ganz-hagyaték”, hogy a háznak kertje is van; persze az egész telket be akarták építeni, de az egyik közeli házban lakó vezérigazgató kilátását zavarta volna a fal, és neki sikerült elintéznie, hogy az épület Öntödei Múzeumra néző homlokzata ne közvetlenül az utcához csatlakozzon.

A házat 1976-ban adták át; tervezője, Kökény Ágnes egy évvel korábban kapott Ybl-díjat színes lakótelepi iskoláiért. A Ganz utcai épületét is nevezhetnénk „kék háznak”, mivel a homlokzatot meghatározó erkélyek végig sötétkékek, vagyis nehezen lehetne ráfogni azt, hogy „élénk”. Csakhogy Kökény Ágnes azt találta ki, hogy pirogránitot használjanak, és a burkolóanyag csillogása valóban feledtetni tudja a sötétkék egyhangúságát. Noha emiatt a megrendelőnek alaposan a zsebébe kellett nyúlni, úgy tűnik, hogy megérte. Az átadás óta eltelt majd’ ötven év alatt a pirogránit csillogása alig fakult, és a lakók elmondása szerint burkoló-szigetelő anyagként is tökéletes. Nem véletlen, hogy a Fővárosi Közgyűlés tavaly márciusban épp a pirogránit alkalmazása miatt döntött a Ganz utca 13–15. helyi védettségéről.

 
 

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.