Nekrológ

Hullámok közt

Finta József (1935–2024)

Lokál

Az építész halálával egy gazdag, ám sokszor vitatott életmű is lezárult. Pályafutása során díjak sokaságát nyerte el. Megkapta egyebek mellett az Ybl-díjat (kétszer is), a Pro Urbe Budapest díjat, a Magyar Művészetért díjat, a Kossuth-díjat, a Prima Primissima díjat és a Magyar Érdemrend középkeresztjét is. Pályáját mégis végigkísérte az elutasítás is: a közvélemény egészen mást gondolt róla, mint amit szakmai díjai sugallnak.

Szállodáról szállodára

Az erdélyi születésű Finta József az érettségi után a Képzőművészeti Főiskolára és a Műegyetem építészkarára is beadta jelentkezését, az utóbbira vették fel előbb. 1958-ban, diplomázása után került a Lakótervhez, s Janáky István javaslatára az építőművészek mesteriskolájára is felvették. 1960-ban már állt első épülete, a tiszalöki kultúrház, de az igencsak eltért az eredeti tervektől, így első műként a dunaújvárosi garzonház-klub-élelmiszerbolt épületegyüttes tekinthető, ez 1965-ben Ybl-díjat ért. Pályatársaival az akkor lendületes tempóban épülő Salgótarjánban is dolgozott: az 1969-ben átadott Pécskő Áruház és az 1969 és 1972 között épült ún. Csillagházak fűződnek a nevéhez. De közben már egy igazán nagy feladatot kapott: ő tervezhette az amerikai tőkéből a szocialista Magyarországon emelt Hotel Intercontinentalt (ma: Marriott). (Bővebben: Luxusszálló a Duna partján, Magyar Narancs, 2020. február 20.) A felkérés talán túl hamar is jött: a fiatal építész majd’ beleroppant a dollárra vágyó szocialista állam és az amerikai tőke jelentette nyomásba, visszaemlékezéseiben szívproblémáinak kezdetét ide vezette vissza. Mégis ez az az épület, amely meghatározónak mondható a későbbi pályáját illetően. Az 1969-ben átadott szálloda építése során Finta megismerte a külföldi beruházókkal, a nagytőkével való tárgyalás technikáit, kitanulta a vezetést – és ez óriási előnyhöz juttatta őt a későbbi megrendelések elnyerésénél.

1970-ben már a Volga Szállodát tervezte szédületes tempóban, ugyanis a közelgő Vadászati Világkiállítás miatt az első tervvázlattól az átadásig mindössze 13 hónap telt el. A siker külföldi megrendeléseket is hozott, a Volgát hamarosan csehszlovákiai megbízások – a brnói Hotel Voroněž, a pozsonyi Hotel Bratislava és két munkásszálló, a Hron és a Nitra – követték.

A hetvenes évek végétől az osztrák hitelprogram keretében épültek az újabb szállodák: 1979–1981 között a 408 szobás Forum (ma: Intercontinental) aranybarna tömbje, a kongresszusi központtal is kiegészített 324 szobás Novotel (1977–1982) és a szintén 1982-ben átadott, paneles Buda Penta (ma: Mercure Buda). Az osztrák–magyar megállapodás szerint osztrák hitelből építkezhetett az akkori Magyarország, de osztrák kivitelező céggel kellett megállapodni. A sok, egymásra torlódó megrendelés Finta saját bevallása szerint is hullámzó minőségi színvonalat eredményezett.

Elhunyt Finta József építész

 
Fotó: MTI/Marjai János  

Irodaházak a belvárosban

Az építész sokkal jobbnak tartotta a Bajcsy-Zsilinszky út–József Attila utca sarkán emelkedő irodaházát, amelynél a felső szintek homlokzati díszítményei a szomszédos történelmi épületekre rímelnek, míg a kis torony a Bazilika kupolái felé tett gesztusként jelenik meg a Deák tér felől szemlélve. Pénz híján került betonhomlokzat a díszesebb és tartósabb gránit helyére.

A nyolcvanas években Magyarországra is megérkező posztmodern ihlette meg Fintát a Váci utcába tervezett 1985-ös épületpárosánál: az egyik oldalon a Zászlós Irodaház, a másikon a Taverna Szálló épületével. A szálloda még a korábban a környéken kiépült passzázsrendszer gondolatát is továbbvitte, a két épület közé tervezett híd ötlete az engedélyeztetésnél bukott el. A posztmodern korszak terméke a Hősök tere közelében 1990-ben emelt Liget Szálló is. Itt a szobák zömét a szomszédos ház tűzfalát takaró tömb „fogadta be”, így az utca felé már a környező villákhoz igazodó léptékű beépítést lehetett megvalósítani.

 
A Bajcsy Irodaház napjainkban
A szerző felvétele

A rendszerváltás után Fintának 1994-ben már önálló építészirodája volt, és a posztmodern rövid időszaka után az építész a high-tech felé fordult. Ennek a váltásnak az első eredménye lett a Hotel Kempinski (1992). Az amerikai megrendelői igényekre vezethető vissza, hogy a Finta által még átjárhatónak, üzletekkel és vendéglátóhelyekkel gazdagítottnak tervezett földszinti tér a valóságban sokkal zártabb lett, a bejárati előcsarnok tere közösségi térként, találkozópontként nem működik. Az épület stílusa, amerikaias „pöffeszkedése” hatalmas vitát váltott ki az átadása körüli időszakban, ennek ellenére ma is a főváros egyik legmagasabb besorolású szállodája. Szintén a high-tech jegyében született a Szabadság tér sarkán álló Bank Center (1996), amelynek négy toronyépületét – budapesti léptékkel – grandiózus belső átrium köti össze. A környék reprezentatív épületeire a ház nemes gránithomlokzataival igyekszik reflektálni, de megjelenésében egyértelműen a 90-es évek szülötte. Magasabb, mint a szomszéd házak, ami különösen Budáról nézve feltűnő. Ezt több-kevesebb sikerrel oldja a kissé visszahúzott felső szintek üvegburkolata, amely az eget tükrözi vissza.

Örökség

Történelmi épületállomány híján nem volt ilyen illeszkedési kényszer a Teve utca elején álló „rendőrpalota” tervezésénél. A terveket itt az anyagi kényszer is faragta: az egyik szárny sosem épült meg, a homlokzaton eredetileg nagyobb lett volna a gránitfelületek aránya az üveghez képest. Ezzel együtt talán ez az egyik legsikerültebb alkotás az oeuvre-ben – az Index portálon 2005-ben megtartott szavazáson ezt ítélték a legjobbnak az olvasók is. Finta nagy lendülettel vetette be magát a (meg nem valósult) világkiállítás tervezésébe is – olyannyira, hogy még azt a vádat is megkapta, hogy a hatalmas Expo-projektet kizárólag magának akarja. A világkiállításból nem lett semmi, de az „I” jelű épület 1998-ra megépülhetett Lágymányoson. A vörös téglás homlokzat, az íves formákkal tagolt tömb barátságos összhatást nyújt, az épületet nem érezzük nyomasztónak. Utána a Westend bevásárlóközpont hihetetlen tempóban épült fel a Nyugatinál: az alapkőletételtől az 1999-es átadásig mindössze 370 nap telt el. Az üzleti sikert mutatja, hogy a 2010-es években tervbe vették a Westend II. megépítését is, amivel már két metróállomása lenne a plázát, szállodát és irodákat is magába foglaló épületegyüttesnek. Finta József utolsó, nagy léptékű munkája az Esztergomban megépült Aquasziget volt 2005-ben.

 
 
A Hotel Intercontinental 1970-ben
Fotó: Fortepan/Főfotó

Finta munkásságának javát szállodák, irodaházak, bevásárlóközpontok teszik ki (hosszú élete során mindössze két családi házat és egy templomot tervezett), amelyek általában a „nagytőke” beruházásai. A magyar építészek közül Finta értette a legjobban, hogy hogyan kell velük sikeresen tárgyalni, de talán ehhez kapcsolódik az is, hogy a szakmai sikerek, díjak mellé a rendszerváltást követő időszakban megvalósult terveit a közvélemény növekvő ellenszenve kísérte. A közvélemény ugyanis nem értesül arról, ha a megrendelő az építész feje fölött átnyúlva kényszerít ki nagyobb szobaszámot, nagyobb épülettömböt – így az építészt bírálják. De az elhibázott várostervezéssel a Nagykörút szomszédságába épült Westendért is sokan Fintát okolják, hol­ott ő az épület megtervezésére, nem urbanisztikai kérdések megválaszolására kapott megbízást. Finta életműve ezzel együtt is hullámzó: az anyagi okok miatt leegyszerűsített Schönherz kollégiumtól a tőkeerős beruházóval megtámogatott Bank Centerig igen széles pályán mozog. De tegyük hozzá azt is, hogy korábbi műveinek megítélésénél (gyakran elítélésénél) szerepet játszik az elavulás ténye is, ami a 30–70 éves korú épületeknél figyelhető meg leginkább – ezek az épületek már régen nem mondhatók újszerűnek, frissnek, stílusukban és anyaghasználatukban, technológiájukban is eljárt felettük az idő. Ugyanakkor még messze nem olyan idősek, hogy a hazai műemlékvédelem, vagy pláne a közvélemény a történelmi múltunk megőrzésre érdemes alkotásaiként tekintsen rájuk. A következő évtizedekben egyes Finta-épületeket talán le is bontanak, és többet alaposan átépíthetnek. Lassan megváltozik majd az utókor ítélete is: ha a ma még legfeljebb a szocreálig húzódó történelmi szemlélet fokozatosan kitolódik a Kádár-korszak késő modernje felé, akkor óhatatlanul átértékelődnek Finta akkor még álló épületei is.

A szerző újságíró, blogger. Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

 

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Neked ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?