Nekrológ

Hullámok közt

Finta József (1935–2024)

Lokál

Az építész halálával egy gazdag, ám sokszor vitatott életmű is lezárult. Pályafutása során díjak sokaságát nyerte el. Megkapta egyebek mellett az Ybl-díjat (kétszer is), a Pro Urbe Budapest díjat, a Magyar Művészetért díjat, a Kossuth-díjat, a Prima Primissima díjat és a Magyar Érdemrend középkeresztjét is. Pályáját mégis végigkísérte az elutasítás is: a közvélemény egészen mást gondolt róla, mint amit szakmai díjai sugallnak.

Szállodáról szállodára

Az erdélyi születésű Finta József az érettségi után a Képzőművészeti Főiskolára és a Műegyetem építészkarára is beadta jelentkezését, az utóbbira vették fel előbb. 1958-ban, diplomázása után került a Lakótervhez, s Janáky István javaslatára az építőművészek mesteriskolájára is felvették. 1960-ban már állt első épülete, a tiszalöki kultúrház, de az igencsak eltért az eredeti tervektől, így első műként a dunaújvárosi garzonház-klub-élelmiszerbolt épületegyüttes tekinthető, ez 1965-ben Ybl-díjat ért. Pályatársaival az akkor lendületes tempóban épülő Salgótarjánban is dolgozott: az 1969-ben átadott Pécskő Áruház és az 1969 és 1972 között épült ún. Csillagházak fűződnek a nevéhez. De közben már egy igazán nagy feladatot kapott: ő tervezhette az amerikai tőkéből a szocialista Magyarországon emelt Hotel Intercontinentalt (ma: Marriott). (Bővebben: Luxusszálló a Duna partján, Magyar Narancs, 2020. február 20.) A felkérés talán túl hamar is jött: a fiatal építész majd’ beleroppant a dollárra vágyó szocialista állam és az amerikai tőke jelentette nyomásba, visszaemlékezéseiben szívproblémáinak kezdetét ide vezette vissza. Mégis ez az az épület, amely meghatározónak mondható a későbbi pályáját illetően. Az 1969-ben átadott szálloda építése során Finta megismerte a külföldi beruházókkal, a nagytőkével való tárgyalás technikáit, kitanulta a vezetést – és ez óriási előnyhöz juttatta őt a későbbi megrendelések elnyerésénél.

1970-ben már a Volga Szállodát tervezte szédületes tempóban, ugyanis a közelgő Vadászati Világkiállítás miatt az első tervvázlattól az átadásig mindössze 13 hónap telt el. A siker külföldi megrendeléseket is hozott, a Volgát hamarosan csehszlovákiai megbízások – a brnói Hotel Voroněž, a pozsonyi Hotel Bratislava és két munkásszálló, a Hron és a Nitra – követték.

A hetvenes évek végétől az osztrák hitelprogram keretében épültek az újabb szállodák: 1979–1981 között a 408 szobás Forum (ma: Intercontinental) aranybarna tömbje, a kongresszusi központtal is kiegészített 324 szobás Novotel (1977–1982) és a szintén 1982-ben átadott, paneles Buda Penta (ma: Mercure Buda). Az osztrák–magyar megállapodás szerint osztrák hitelből építkezhetett az akkori Magyarország, de osztrák kivitelező céggel kellett megállapodni. A sok, egymásra torlódó megrendelés Finta saját bevallása szerint is hullámzó minőségi színvonalat eredményezett.

Elhunyt Finta József építész

 
Fotó: MTI/Marjai János  

Irodaházak a belvárosban

Az építész sokkal jobbnak tartotta a Bajcsy-Zsilinszky út–József Attila utca sarkán emelkedő irodaházát, amelynél a felső szintek homlokzati díszítményei a szomszédos történelmi épületekre rímelnek, míg a kis torony a Bazilika kupolái felé tett gesztusként jelenik meg a Deák tér felől szemlélve. Pénz híján került betonhomlokzat a díszesebb és tartósabb gránit helyére.

A nyolcvanas években Magyarországra is megérkező posztmodern ihlette meg Fintát a Váci utcába tervezett 1985-ös épületpárosánál: az egyik oldalon a Zászlós Irodaház, a másikon a Taverna Szálló épületével. A szálloda még a korábban a környéken kiépült passzázsrendszer gondolatát is továbbvitte, a két épület közé tervezett híd ötlete az engedélyeztetésnél bukott el. A posztmodern korszak terméke a Hősök tere közelében 1990-ben emelt Liget Szálló is. Itt a szobák zömét a szomszédos ház tűzfalát takaró tömb „fogadta be”, így az utca felé már a környező villákhoz igazodó léptékű beépítést lehetett megvalósítani.

 
A Bajcsy Irodaház napjainkban
A szerző felvétele

A rendszerváltás után Fintának 1994-ben már önálló építészirodája volt, és a posztmodern rövid időszaka után az építész a high-tech felé fordult. Ennek a váltásnak az első eredménye lett a Hotel Kempinski (1992). Az amerikai megrendelői igényekre vezethető vissza, hogy a Finta által még átjárhatónak, üzletekkel és vendéglátóhelyekkel gazdagítottnak tervezett földszinti tér a valóságban sokkal zártabb lett, a bejárati előcsarnok tere közösségi térként, találkozópontként nem működik. Az épület stílusa, amerikaias „pöffeszkedése” hatalmas vitát váltott ki az átadása körüli időszakban, ennek ellenére ma is a főváros egyik legmagasabb besorolású szállodája. Szintén a high-tech jegyében született a Szabadság tér sarkán álló Bank Center (1996), amelynek négy toronyépületét – budapesti léptékkel – grandiózus belső átrium köti össze. A környék reprezentatív épületeire a ház nemes gránithomlokzataival igyekszik reflektálni, de megjelenésében egyértelműen a 90-es évek szülötte. Magasabb, mint a szomszéd házak, ami különösen Budáról nézve feltűnő. Ezt több-kevesebb sikerrel oldja a kissé visszahúzott felső szintek üvegburkolata, amely az eget tükrözi vissza.

Örökség

Történelmi épületállomány híján nem volt ilyen illeszkedési kényszer a Teve utca elején álló „rendőrpalota” tervezésénél. A terveket itt az anyagi kényszer is faragta: az egyik szárny sosem épült meg, a homlokzaton eredetileg nagyobb lett volna a gránitfelületek aránya az üveghez képest. Ezzel együtt talán ez az egyik legsikerültebb alkotás az oeuvre-ben – az Index portálon 2005-ben megtartott szavazáson ezt ítélték a legjobbnak az olvasók is. Finta nagy lendülettel vetette be magát a (meg nem valósult) világkiállítás tervezésébe is – olyannyira, hogy még azt a vádat is megkapta, hogy a hatalmas Expo-projektet kizárólag magának akarja. A világkiállításból nem lett semmi, de az „I” jelű épület 1998-ra megépülhetett Lágymányoson. A vörös téglás homlokzat, az íves formákkal tagolt tömb barátságos összhatást nyújt, az épületet nem érezzük nyomasztónak. Utána a Westend bevásárlóközpont hihetetlen tempóban épült fel a Nyugatinál: az alapkőletételtől az 1999-es átadásig mindössze 370 nap telt el. Az üzleti sikert mutatja, hogy a 2010-es években tervbe vették a Westend II. megépítését is, amivel már két metróállomása lenne a plázát, szállodát és irodákat is magába foglaló épületegyüttesnek. Finta József utolsó, nagy léptékű munkája az Esztergomban megépült Aquasziget volt 2005-ben.

 
 
A Hotel Intercontinental 1970-ben
Fotó: Fortepan/Főfotó

Finta munkásságának javát szállodák, irodaházak, bevásárlóközpontok teszik ki (hosszú élete során mindössze két családi házat és egy templomot tervezett), amelyek általában a „nagytőke” beruházásai. A magyar építészek közül Finta értette a legjobban, hogy hogyan kell velük sikeresen tárgyalni, de talán ehhez kapcsolódik az is, hogy a szakmai sikerek, díjak mellé a rendszerváltást követő időszakban megvalósult terveit a közvélemény növekvő ellenszenve kísérte. A közvélemény ugyanis nem értesül arról, ha a megrendelő az építész feje fölött átnyúlva kényszerít ki nagyobb szobaszámot, nagyobb épülettömböt – így az építészt bírálják. De az elhibázott várostervezéssel a Nagykörút szomszédságába épült Westendért is sokan Fintát okolják, hol­ott ő az épület megtervezésére, nem urbanisztikai kérdések megválaszolására kapott megbízást. Finta életműve ezzel együtt is hullámzó: az anyagi okok miatt leegyszerűsített Schönherz kollégiumtól a tőkeerős beruházóval megtámogatott Bank Centerig igen széles pályán mozog. De tegyük hozzá azt is, hogy korábbi műveinek megítélésénél (gyakran elítélésénél) szerepet játszik az elavulás ténye is, ami a 30–70 éves korú épületeknél figyelhető meg leginkább – ezek az épületek már régen nem mondhatók újszerűnek, frissnek, stílusukban és anyaghasználatukban, technológiájukban is eljárt felettük az idő. Ugyanakkor még messze nem olyan idősek, hogy a hazai műemlékvédelem, vagy pláne a közvélemény a történelmi múltunk megőrzésre érdemes alkotásaiként tekintsen rájuk. A következő évtizedekben egyes Finta-épületeket talán le is bontanak, és többet alaposan átépíthetnek. Lassan megváltozik majd az utókor ítélete is: ha a ma még legfeljebb a szocreálig húzódó történelmi szemlélet fokozatosan kitolódik a Kádár-korszak késő modernje felé, akkor óhatatlanul átértékelődnek Finta akkor még álló épületei is.

A szerző újságíró, blogger. Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

 

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.