Identitás-szupermarket - Burgenland Kismartonban (kiállítás)

  • Kovács Éva

    (Bécs)

  • 2003. július 17.

Lokál

Végy egy kisebb megyeszékhelyet, úgy kábé Mosonmagyaróvár méretűt, szálld meg a helytörténeti múzeumot, told a sarokba a szövőszéket és a helyi Neander-völgyit, takard le a barokk girlandokat, és állapodj meg a helyi Match-csal, hogy kölcsönözzenek számodra néhány lehasznált áruházi gondolát, hűtőt és mélyhűtőt, no meg egy valódi pénztárgépet. Ja, és a lényeg: alkoss e márkanevekből egy új akronímet, mely mondjuk, azt takarja, hogy Mosoni Azonosságok Tchodaboltja (Match).

Végy egy kisebb megyeszékhelyet, úgy kábé Mosonmagyaróvár méretűt, szálld meg a helytörténeti múzeumot, told a sarokba a szövőszéket és a helyi Neander-völgyit, takard le a barokk girlandokat, és állapodj meg a helyi Match-csal, hogy kölcsönözzenek számodra néhány lehasznált áruházi gondolát, hűtőt és mélyhűtőt, no meg egy valódi pénztárgépet. Ja, és a lényeg: alkoss e márkanevekből egy új akronímet, mely mondjuk, azt takarja, hogy Mosoni Azonosságok Tchodaboltja (Match).

Na, itt kezdődnének a gondok. Mennyivel szerencsésebbek az osztrákok! Van először is nekik egy élelmiszerbolt-láncolatuk, a Billa, mely a billig, azaz olcsó szóra utal, és mellesleg anno az elsők között jelent meg a vidéki falvakban, addig elképzelhetetlen bőségű árukínálattal. Ebből származott a kiállítás ötlete: a Burgenländische IdentitätsLAden.

Ilyenünk nekünk magyarul - a Csemege és az ABC elhalása óta - alighanem nincs. S ha lenne, akkor is nagy gondjaink lennének egy magyar múzeum-szupermarket áruellátásával. Merthogy mit is mutatnánk be e kiállításon? Burgenland viszont azon ritka tájak közé tartozik, melyeknek tényleg vannak az osztrák nemzetitől különböző, ábrázolható másságaik. Nemcsak közigazgatásilag különálló tartomány, de részben máig megőrizte, fenntartotta vagy éppen újrateremtette lokális és regionális azonosságait, etnikai sokszínűségét. Kezdve a lefordíthatatlan hianzisch nyelvjárástól, a horvát, magyar, roma nyelvcsoportokon és a vallási heterogenitáson át (utóbbiban egy ideje már a muzulmán is statisztikailag releváns kisebbségnek számít) egészen a couleur locale-ig, azaz az egyes települések sajátos arculatáig, melyet az osztrák társadalomtörténet lokális etnosznak nevez.

Elkelne még egy jó adag önirónia is a honi változathoz, nehogy a múzeumlátogató a plasztik világítós szittyakürtöt a bevásárlókosárba téve azt higgye, egy nemzethalálosan komoly irredenta kiállításon van, melyet a közeli Szombathelyről utaztattak épp a helyszínre. Ezen önirónia segítségével például konstatálhatnánk azt is, hogy egy helynek sok szelleme van, és mind más nyelven hablatyolnak és másról: nincs hegemón elbeszélés.

Egy csipet tudományos önreflexió is szükségeltetik, mely az identitást nem Blut und Boden szerint határozza meg, hanem - ahogy a kiállítási katalógusban, azaz a "fogyasztóvédelmi információkban" (így, magyarul) olvashatjuk - egy mindennap ismétlődő népszavazásként. Azonosságunk ismertetőjegyeit pedig olyan különös jeleknek és tárgyaknak tekinti, melyek ugyan szimbolikus értelemben "eredetiek" lehetnek, történeti bizonyítékként azonban gyakran "hamisak". A Bila amellett sem megy el szó nélkül, hogy az új évezred az identitások vására, az identitáspolitikák gigantikus piactere, az azonosság áru és fogyasztási cikk, sőt, gyakran csak ekként válik láthatóvá a nyilvánosságban.

A kiállítás szórólapja a megszólalásig hasonlít a szupermarketekére: a kiállítási tárgyak - ugyan elég drágán, de - valóban megvásárolhatók. 6,99 euróért vehetünk például anyaföldet mind a hét burgenlandi járásból, a pendlizők elemózsiáját, lezsírozott disznósültet rex-üvegben 12-ért, őrszigeti hímes tojást csekély 2,90-ért, "Land ohne Männer" társasjátékot egy húszasért - a hansági plasztikgólyát azonban elég borsos áron mérik (47 euró, de 90 cm magas), és majdnem ilyen drága

a hansági asztraháni kucsma

is "a pusztai viharok ellen". A magyar polc "light" részlegében többek között az alsóőri színjátszó csoport Naftalin című előadásának videofelvételét kínálják, a "classic"-on népzenei CD-ket és Liszt-koncertfelvételeket, a "hard core" tagozaton helytörténeti irodalmat és szépirodalmat. A legnagyobb sikere mégis a szemtelenül drágán mért (5,99 euró), de az "igazi lokálpatrióták" számára kötelező egyedi bögréknek van: Burgenland mind a 325 településének nevével - ahol kell, több nyelven is.

Az árukat 6 részlegbe csoportosították. A "haza"-termékek között található a tartományi zászló és a címer, a tartományi himnusz, az I. világháborút lezáró békeszerződések, a migráció, a hagyományos építészet, a vasfüggöny, az andaui híd és a Fertő tó, valamint Fred Astaire - utóbbiról máig él az a tévhit, hogy Burgenlandból származott. Az "isteni" termékek közül kiemelkedik Tours-i Márton alakja és a reá bazírozott, szintén hamis legenda, mely alapján 1925-ben Mártont a tartomány védőszentjévé, a Márton-napot osztrák nemzeti ünneppé avatták (jaj azóta a libáknak ilyenkor!). A "multikulti" osztályon találhatók a burgenlandi nyelvcsoportok relikviái, a "zene" részlegben Haydn és Liszt mellett többek között a horvát tamburica. A "népi kultúra" osztályon kifutó modellként láthatók és megvásárolhatók a helyi népviseletek, végül a "munka"-termékek között Nicole márkanevű fáintos otthonkát vásárolhatunk.

A koncepció másik pillérét az eredeti dokumentumok alkotják, melyek - nagy poén - a mélyhűtőkben bújnak meg. Ide zárták be ugyanis a "határtalanul tartós" termékeket: a különböző burgenlandi népcsoportok egyedülálló történeti identifikációs dokumentumait, mindössze nyolcat - ezzel is ellenpontozva a "hamis" dokumentumok, az identitásszimbólumok bőségét. Az első a keresztény kultúra legrégibb burgenlandi relikviája, a donnerskircheni bazilika IV. századból származó márvány oltárlapja. Kronológiai sorrendben a következő az első

burgenlandi Luther-biblia

1545-ből, a burgenlandi horvát nyelv első írásos dokumentuma 1568-ból, egy református imádságos könyv a Batthyány-birtokról 1576-ból és a II. Mátyás által az őrszigetieknek adományozott nemesi oklevél a XVII. század elejéről. A fagyasztóban pihen Batthyány Kristóf 1674-ből származó kiváltságlevele Sárközi Márton cigányvajdának és népeinek - az első dokumentum, mely a cigányok dél-burgenlandi letelepedéséről tudósít, de itt találhatjuk az 1833-as keletkezésű rohonci izraelita Chevra Kadisha könyvét is, mely a zsidó életet mutatja be 12 képben a születéstől a halálig. Végül maradandó emléket állít a kiállítás Johann Reinhard Bünkernek (1863-1919), az első hianzkutatónak.

A kiállításmegnyitón a látogatók rendeltetésszerűen használták a múzeumot: tömött szatyrokkal távoztak. A magyar látogatónak sem kell tanácstalankodnia, majdnem minden ki van írva magyarul is. Burgenland nemcsak identitásaiban, de nevében is őrzi nem mindig dicső közös múltunkat: 1919-ben a négy magyar megyére, Pozsonyra, Mosonra, Sopronra és Vasra utalva harapódzott el a Vierburgenland elnevezés, e megyéket az I. világháború után Ausztria ugyanis nagyon szerette volna magáénak tudni, Karl Renner pedig a Dreiburgenland névvel próbálkozott. Végül 1920 tavaszán keresztelték törvényesen is Burgenlandra a tartományt, hogy aztán a legendákba már az 52 vár országaként kerüljön bele. Egy szó mint száz, legalább annyi közünk van Kismartonhoz és Burgenlandhoz, mint Esterházy Péternek.

A kiállítást rendezte Gerhard Baumgartner, Landesmuseum Burgenland, Eisenstadt/Kismarton, Museumgasse 1/5; nyitva: kedd kivételével 9.00-17.00 között

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.