helyrajzi szám

Mozaik a Bosnyák téri piacon

Lokál

A főváros lakossága, de különösen a zuglóiak 1961 őszén nagy várakozással tekintettek a Bosnyák téri vásárcsarnok átadására.

A beharangozók megemlítették, hogy Budapest legnagyobb piaca 5900 négyzetméteres lesz 51 üzlethelyiséggel, amelyhez még a 3200 négyzetméteres nagybani piac is csatlakozik.

A 17 millió forintos beruházással épült vásárcsarnok megnyitójára kis csúszással, 1961. de­cem­ber 15-én került sor, az Esti Hírlap első napi tudósításából kiderül, hogy az őstermelők és a kofák addig semmit nem adhattak el, amíg nem jelentkeztek a Húsvizsgáló Állomás kirendeltségénél. Ám ennél is fontosabb volt, hogy az új piacon – elsőként az országban – megváltozott az árusok aránya. „Ahogy a megnyitásra érkezett szakemberek mondják, az is hozzátartozik a korszerűséghez, hogy már a szocialista szektor uralja túlnyomórészt az új csarnokot: nyolc KÖZÉRT-üzlet, kilenc földműves-szövetkezeti, négy termelőszövetkezeti, egy háztartási bolt (…) foglalja el a földszintet, s csak 26 magánkereskedő árusít” – írta a cikk szerzője.

Az új piac központi épületét Kéri Gyula, a Buváti építésze tervezte, a szakma lelkesen fogadta, ám bizonyos aggályok a „szocialista szektor” túlereje ellenére is akadtak. „Már-már nem is építészeti, hanem inkább program- és funkcióbeli, tehát lényegében társadalmi, társadalompolitikai jellegű kérdés: kell-e, szabad-e a szocialista társadalom építésének mai, már előrehaladottabb fokán, a legalább 40 évi időtartamra szolgáló masszív épületben piacot felépíteni?” – tette fel a kérdést Budai Aurél a Magyar Építőművészet című folyóirat 1962/5. számában, ám végül arra a következtetésre jutott, hogy a piactér „megkapó”, az „ókori agórák hangulatát idézi”, ugyanakkor a „legkorszerűbb szerkesztési elvek” érvényesülnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.