helyrajzi szám

Mozaik a kórház bejárata fölött

Lokál

Az Állami Alkalmazottak Horthy Miklós Gyógy­intézetének létrehozásáról már 1930-ban törvény rendelkezett, de a tervek csak évekkel később készültek el.

Csánk Elemér építész műve a Kútvölgyi úti épületkomplexumról 1938-ban született, ekkor a munkálatok is megkezdődtek, ám az átadást a háború miatt többször el kellett halasztani. A 267 ágyas gyógyintézet felavatására 1943 karácsonya előtt került sor, és a napilapok egytől egyig Európa legkorszerűbb kórházaként emlegették. A korszak építészeti folyóirata, a Tér és Forma sem fukarkodott a dicsérő szavakkal. „Külsejét sima, nyugodt vonalak uralják. A tervező szemmel láthatóan törekedett arra, hogy egyedüli díszítőeleme az arányok helyes megválasztása legyen” – írta Barna József, azt is hozzátéve, hogy a bejárat fölé azonban valódi díszítő­elem került, Metky Ödön szobrászművész mozaikja, amely „a családi élet szépségét és az orvosi hivatás magasztosságát hirdeti” – nemcsak a csoportképpel, amelynek közepén Jézusra emlékeztető alak áll, hanem feliratokkal is: „Az ifjúság egészsége a nemzet jobb jövőjének záloga” vagy „Nem vagyunk az élet urai, de a romlással harcba szállunk”.

Valami hasonlót képzelhettek az 1949-ben hatalomra került kommunisták is, persze csak elvi alapon. A következő évtizedekben a „nemzet jövőjének záloga” a pártelitre és a „híres emberekre” korlátozódott a hivatalosan Központi Állami Kórháznak nevezett, ám csak Kútvölgyiként emlegetett létesítményben. „Kossuth-díja és anélkül is tekintélyes írói rangja szerint joga volt igénybe venni e gyógyintézet kitűnő orvosi ellátását. Ám hiába került oda, minden alkalommal megszökött: egyszer köntösben, pizsamában és papucsban taxizott haza” – írták Tersánszky Józsi Jenőről, aki azon kevesek közé tartozott, akiket kifejezetten idegesített a megkülönböztetett bánásmód.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.