Sziget 2010 - Ugrott a borravaló

Lokál

A Sziget mintha mindig ugyanolyan lenne. Rögtön a mínusznapokon őrültekbe botlok, akik úgy viselkednek, mintha már egy hete kint lennének, én magam kizárólag a megszokott helyeket keresem fel. Most viszont nem tudom kikerülni az újdonságokat.

Az első sokk a VIP-büfében ér. Nem tudok fizetni, mivel csak a Szigetkártyát fogadják el. Mikor megtudom, pontosan mi ez, már jobban tetszik a dolog. A kártya működése egyszerű: egy számlára a töltőpontokon felrakunk annyi pénzt, amennyit gondolunk, vagy aminél semmiképpen sem szeretnénk többet költeni, majd - a bankkártyához hasonlóan - a továbbiakban ezzel a plasztiklapocskával fizethetünk az ételért és az italokért. A letét ötszáz forint, amit a buli végén, ha visszaadtuk a kártyát, visszakapunk. Ez a fizetési megoldás az idei Balaton Soundon debütált. Ott is, mint a Szigeten, a VIP-részleg teljesen készpénzmentes volt - nem sikerült kideríteni, miért -, a "rendes" büfékben a használata opcionális. "A Szigetre harmincöt-negyvenezer kártyával készültünk, sok ezer van kint ezekből - mondja Várda Eszter, a Szigetkártya képviselője. - A vendéglátóhelyeknek kötelező volt legalább egy terminált kirakniuk, így körülbelül kétszázötven helyen lehet kártyával fizetni. Kereskedői oldalról vannak ugyan negatív visszajelzések, de Gerendai Károllyal arról beszéltünk, hogy amikor a karszalagot bevezették, azt is iszonyú felzúdulás kísérte, mára pedig a legtriviálisabb dolog lett. Több olyan kereskedőnk van, aki ellenkezett a kihelyezésnél, aztán a harmadik-negyedik napon jelentkeztek, hogy ők se gondolták volna, de vigyünk ki még egy terminált."

Költeni, költeni, költeni

A kártya valóban biztonságosabb, mint a készpénz, én amúgy is kártyapárti vagyok, ez pedig ugyanúgy letiltható, mint bármelyik bankkártya. Ráadásul a viharban sem ázik ronggyá a papírpénzem. Legendásan beosztó ismerősöm, aki egyébként mindig és mindenhol tételesen vezeti a kiadásait, nálam is boldogabb: kétnaponta lekéri a számlatörténetét, amit jövőre már online felületen is megtehet. A magyar persze gyanakvó nemzet, itt is az történt, amire a cég számított: a külföldiek sokkal természetesebben kezelik ezt a fizetési modellt, gyorsabban meg is értik a működését, így több pénzt raknak fel egyszerre, nemritkán az összest a mulatásra szánt keretből. Más az összegyűlt apróit pakolja a kártyára, amiből így normális, átlátható összeg lesz, és nem kell cipelnie a fémet. "Maximum kétszáznegyvenezret lehet feltölteni - mondja Eszter -: volt is rá példa. Valószínűleg egy nagyobb társaság dobta össze, amije volt, mert nem akartak azzal szórakozni, hogy éppen ki fizesse az aktuális köröket. A feltöltések átlaga tíz- és tizenötezer közötti összeg." A megkérdezett pultosok nem annyira boldogok, mint én: a kártyával fizetők mintha nem hallottak volna a borravalóról, ami a kinti alacsony fizetések mellett a fő bevételük. Pontos összeget kell lehúzniuk, így a szokott apró nem marad a pulton.

Az ételek ára amúgy - az egyébként kötött italárakkal egyetemben - elrettentő. Egyik barátomat, Ádámot az árképzés a reptéri várókéra emlékezteti. "Ott is be vagy zárva, és ha megéhezel, kell valami, ezért annyit kérnek a legócskább kajáért is, amennyit nem szégyellnek." A Vega foodnál pár szem sült krumpliért és két szójavirsliért 1150 forintot kértek. Ha ennék húst, még rosszabb lenne a helyzet: pörköltek, raguk 1600 és 2000 között, minőségük, ízük - a tanúk szerint - vitatható. A legtöbbeknek marad a gyors és zsíros megoldás, például a lángos. Ádám állítja, hogy kiüt a sokszor felhasznált zsiradék, szerinte a pizzaszelet az egyetlen, ami ár/tápérték arányban valóban megéri. A gyümölcsfogyasztástól eltántorított, hogy a csoffadt barack darabja 200 forint. Ádám kimutatásai alapján átlagos napi költése (ebben benne vannak a sör-Unicum kombók) 14 621 forint, és a mért testsúlynövekedés (épp a nehéz ételek miatt) napi húsz-harminc deka. Én fogytam inkább, alig bírok ránézni a változatosnak tűnő, mégis gyenge kínálatra.

Mankó kölcsönbe

Többen állítják - egyetértek velük! -, hogy idén mintha csendesebb, családiasabb lenne a fesztivál. Nem kell belehalnod, hogy eljuss egyik helyről a másikra, általában találsz egy padot, amire lerogyhatsz, a vécék is tisztábbak, és mintha több lenne belőlük. Hogy nyugisabb lett minden, az tükröződik a baleseti statisztikákban is. "Az idei év eddig - gyorsan lekopogom - a csonttörésnél megállt, még csak igazi koponyasérülésünk sem volt - mondja dr. Szeles Géza igazságügyi orvos szakértő, a Sziget egészségügyi sátrának vezetője. - Úgy tűnik, mintha kulturáltabban szórakoznának a fiatalok, de lehet, hogy csak szerencsénk van, és a baleseti mechanizmusokműködnek kedvezően. Viszont most is rengeteg a végtagsérülés, ami a talaj hibája is, hiszen öntéstalaj van a szigeten, ami ha megázik, rendkívül csúszós lesz, ha pedig tombol a hőség, kiszárad, hepehupák, gödrök tarkítják, olyan, mintha egy mederfenék lenne. Az emberek esnek-kelnek, még ital sem kell hozzá, elég egy kicsit sietni. A sátrak is súlyosbítják a helyzetet, gondoljunk bele, pár ezerszer hat sátorzsinór keresztezi utunkat, úgyhogy nem túl nehéz elesni. A kéztörés azért gyakori, mert a fesztiválozót vagy váratlanul éri a megbotlás,és a karjára zuhan, vagy az eséskor elsősorban a sörét szeretné megvédeni. Itt, a sátorban az elsősegély ingyenes. Népszerű a mankóbérlés, csak letétet kérünk a szolgáltatásért. Kiviszik a lábtörésest, begipszelik, visszahozzák, a fesztivál végén visszaadjuk a kauciót. Mára minden mankó elfogyott, most próbálunk újakat szerezni."

Mint minden szolgáltatást, az egészségügyi ellátást is igyekeznek egyre flottabbá tenni, idei újításuk, hogy új rendszer szerint vizsgálják a terepet, GPS jeladó segítségével. "A járőrök, a beavatkozó egységek és a mentősök mozgatása eddig mágnestáblával, tűvel és bejelentkezéses rendszerben működött - mondja Szeles -, de most műhold méri, hol vannak a járőrök. Kapjuk a jeleket, és mivel a Sziget rajta van a Google Mapsen, pontosan lehet látni, hogy melyik járőr melyik útvonalon mozog. Így a koordinátorok azonnal meg tudják ítélni, melyik mentőegység van a legközelebb, bár ezt nem csupán térben kell átgondolni, mivel a tömeg lassító erő."

Egyébként azért estem be az elsősegélysátorba, mert bedugult a fülem. A sor végére állítottak, mivel sürgősség alapján vizsgálják az eseteket. Viszont egy fiú (láthatóan nem orvos, de a sátorhoz tartozott) felajánlotta, hogy szívesen bekötöz.

Akkor inkább a Civil Sziget felé veszem, eddig ilyen-olyan okból úgyis mindig kimaradt. Emlékeim szerint régebben tovább tartott átjutni rajta, viszont valóban érdekes a felhozatal. A mindenféle lelki problémákkal foglalkozó sátrak mellett vannak itt szokásos szűrőállomások, és persze képviseltetik magukat a szociális és társadalmi kérdésekkel foglalkozó szervezetek is. Mindennap elhatároztam, hogy beülök stresszoldásra, és végre kipróbálom az öregségszimulátort, de képtelen voltam délután 6-ig odavetődni, így mire odaértem, a civilek többsége már lehúzta a redőnyt. Viszont pár elszánt szervezet este tizenegyig tartotta a frontot. Így kötöttem ki a KözösPont sátorban, bár különben is érdekelt, hogy az egyházak mit keresnek itt.

"A sátor célja, hogy a történelmi keresztény egyházak jelen legyenek a Szigeten - de nem feltétlenül téríteni jöttünk - mondja Fábry András, a KözösPont képviselője. - A fesztiválozó fiatalokat is ugyanazon kérdések foglalkoztatják, mint bennünket, ám ezekre keresztény szemmel talán másmilyen válaszok is adhatók. Nem a gondolkodás alapvető megváltoztatása a célunk, inkább csak felvillantunk egy lehetőséget, ami óriási értéket képvisel a mi életünkben. Azt gondolom és érzem, hogy a fiatalokban komoly spirituális éhség van, és a keresztény egyházak évszázadokon át működő formái sokuk számára távoliak. A KözösPont nyit az emberek felé, meg tudja mutatni, hogy az evangélium üzenete és az örömhír mindenki számáraérvényes."

Nem irigylem az itt dolgozókat, hiszen tényleg bárki beeshet hozzájuk, és teszem azt, a harmadik napon, hullafáradtan már kissé nehezebb tolerálni, mikor totál kiütött hollandok érkeznek a testfestésre, hogy bizonyos részeiket mázolják szivárványszínűre, vagy ha valaki kitartóan ugyanazzal a kötekedő dumával próbálkozik. A siker pedig - épp amiatt, hogy rengeteg ember megfordul itt -, alig mérhető. "Senkit nem küldünk el, a módszerünk alapja az elfogadás. Szolgálatunk fő célja a keresztényekkel szemben lévő előítéletek lebontása, illetve a betérő emberek meghallgatása. Volt egy lány, akivel pár éve három órát beszélgettünk, elmondta a gondjait. ' egy év múlva megkeresett, hogy megváltozott az élete, öröm volt látni, hogy menynyire kicserélődött, először alig ismertem meg. De ez nem az én eredményem, hanem Isten kegyelmének kinyilatkoztatása. Mi csak segítettünk."

Neveket akarok látni

A programokkal egyébként furán vagyok, nem omlok össze, ha nem férek be valahová, mint például a Gotan Projectre, van, hogy nem is nézem, kik lépnek fel aznap. Sokan vannak, akik szerint lejárt szavatosságú sztárok fordulnak meg a Szigeten, nincsenek igazi húzónevek. Többen azon hőbörögtek, hogy ők ugyan kitöltötték a kérdőíveket, hogy mely zenekarokat látnák szívesen, de ezekből egy sem jött el.

"Tudunk a panaszokról - mondja erre Szép Fruzsina, a Sziget programigazgatója. - Nem magyarázkodásképp mondom, de a zenekarok nagy része, a kívánságlista éllovasai csak július közepéig-végéig turnéztak, most pedig nyaralnak, stúdióba vonultak, Európán kívül lépnek fel.Sokat dolgozunk azon, hogy a kedvelt neveket hozzuk el, de ez a periódus már inkább a japán, illetve ausztrál fesztiválszezonra esik, az őszi-téli turnék viszont szeptember végén indulnak el. Ez persze nem jelenti azt, hogy ide csak a resztli jön."

Sokakkal ellentétben nekem fontos az is, hogy a Sziget ne csupán a koncertekről szóljon. Örömmel láttam, hogyan fejlődik a Múzeumi Negyed: míg tavaly tizenhárom intézmény volt kint,idén tizenheten jöttek, ezért nagyobb területre kellett költöztetni a kiállításokat. A "kultúravadászok" közül a legtöbben a régi színházi életet hiányolják. "Tény, hogy a Színház- és Táncsátor mérete kisebb, mint korábban - mondja Szép Fruzsina -, de ne feledjük, ez nem egy színházi fesztivál. Itt a 'multikulturalitás' a lényeg. Már tavaly elmondtuk, hogy muszáj volt néhány helyszínt - költségmegtakarítási és biztonságtechnikai okokból - összevonnunk, de a cirkuszi helyszín például nagyobb lett, a vándorvurstli megmaradt, és dupla annyi utcaszínházi produkciót szerződtettünk. Emellett létrehoztuk a European Meeting Pointot, amelyben a Sziget látogatói közelebb kerülhetnek az uniós intézményekhez, azonnali információkat kapnak munkalehetőségekről, ösztöndíjakról. Kevesen hittek tavaly például abban, hogy az akkor debütáló Hungarikum falu működni fog, de akkora siker lett, hogy idén már nagyobb területet kellett adnunk nekik. Sok külföldi érkezik, leszállnak Ferihegyen, idejönnek, visszamennek, és nem látnak semmit az országból. Ezért hoztunk létre egy kicsi Magyarországot. Fontos, hogy a Sziget ne csak a zenekarokról szóljon. Ígérem, hogy ameddig én itt vagyok, azon leszek, hogy ezek a finom és érdekes dolgok ne veszszenek el a Szigetről."

Engem is ezek a kis színesek vonzanak leginkább a Szigeten, bár tudom, hogy ezzel a kisebbséghez tartozom. Mindenesetre örülök annak, hogy a Sziget idei újdonságai praktikusak és a kényelmet szolgálják, hiszen praktikus és kényelmes lény vagyok. Például milyen kár, hogy tíz éve még nem volt kint az öregségszimulátor, mert lehet, hogy akkor nem is a mostani arcom nézett volna vissza rám.