"Színes, bohém városrész"

Kalandozás a pesti zsidónegyedben gyerekeknek

  • Kovács Bálint
  • 2014. január 5.

Lokál

A leggyakrabban a bébiszitter vagy a színes műanyag labdatengeres játszóház várja a gyereket, miközben anyu és apu művelődik. De ezúttal a kisebbek is velük egyenrangú programon vehetnek részt: amíg a felnőttek Beleznay Éva volt budapesti főépítésszel indulnak sorra venni a hatodik és a hetedik kerület elszabott és remekbe szabott jelenségeit, addig a gyerekeket Szolga Zsófia, A pesti zsidónegyed gyerekeknek című könyv (lásd: Ifjú marslakóknak, Magyar Narancs, 2013. szeptember 5.) szerzője kalauzolja végig a csalóka nevű területen.

"A zsidónegyed nem hivatalos elnevezés, inkább társadalmi konstrukció. Egy különleges terület, ami Belső-Erzsébetváros és Belső-Terézváros találkozásánál fekszik, de ha így hirdetnénk a sétát, biztos, hogy nem jönne senki - magyarázza Szolga Zsófia. - Inkább felvállaltuk ezt az urbanisztikai jelenséget vagy problémát, hogy ez a négy nagy utcával határolt negyed - kerületek ide vagy oda - nem választható szét; ha átmegyek a Király utca egyik oldaláról a másikra, nem fogom úgy érezni, hogy egy másik kerületbe jutottam."

Elnevezéstől függetlenül rövid, játékos, ötletes, de nem annyira sikeres feszültségoldó ismerkedés után nekivágunk az Örkény Színház elől indulva, összesen a hat és fél gyerek (egyikük kicsinyke még a proaktivitáshoz), néhány szülő meg a vezetők. A Rumbach Sebestyén utcai zsinagógánál kezdődik mindaz, amiért a séta érdekes és hasznos lehet, vagyis hogy mindenki rájöjjön, érdemes felnézni, körülnézni és megfigyelni. Zsófi arról kérdezgeti a csoportot, hogy miben más, miben hasonló az épület egy templomhoz képest, és hogy kinézete alapján milyen a hangulat, hova illene leginkább az épület (Egyiptomba, javasolja az egyikük, amit a legidősebb gyerek jó érzékkel Közel-Keletre tágít).

"A felnőttek számára sokkal formálisabb sétákat szervezünk, kiselőadás-jellegűeket, sok fotóval, iPaden lejátszott videókkal.

A gyerekekkel más a helyzet,

őket nem kötné le, ha kiállnék várostörténeti sztorikat mesélni. Csakis játékokkal, feladatokkal, interakcióval lehet átadni bármit, noha így valóban kevesebb információt lehet elmondani. De épp ezért megyünk ki a városi térbe. Előadást egy osztályteremben is lehet tartani" - mutat rá Szolga Zsófia, aki korábban már sokszor vezetett kamaszoknak vagy felnőtteknek toleranciáról, zsidóságról, a holokausztról szóló sétákat a zsidó negyedben. "A könyv kiadója, a KultúrAktív egyesület a köteteket mindig alapnak tekinti ahhoz, hogy további programokat szervezzünk a témában: nyári tábort, vetélkedőt, pályázatot vagy épp városi sétát." Így lépett ki az addig könyvbe zárt A pesti zsidónegyed gyerekeknek is, a különleges városnéző projektekről ismert Hosszúlépéssel együttműködésben.

A következő állomás a Király és a Nagymező utca sarkán álló plébániatemplom, amit összehasonlítunk a zsinagógával, illetve a lakóházakkal. Egyértelművé válik, hogy a zsidó negyed - legalábbis itt, Pesten - összetettebb egy homogén zsidó közösség lakhelyénél, inkább vallások és közösségek szinte organikus együttélését jelenti. "Ez egy multikulturális, színes, bohém városrész, sok különböző arccal: elsősorban ezt akartuk megmutatni - ecseteli Zsófi. - Ez mindannyiunk közös öröksége, közös kultúrája, és hogy mi jellemző erre a területre, mi a jó és mi a problémás benne, az nem csak a zsidók felelőssége, hanem mindannyiunké."

A templomnak épp csak hátat kell fordítani, hogy a szemünk elé táruljon az építészetileg sokkal izgalmasabb Pekáry-ház. A csoportvezető még csak arra kérdez rá, hogy hol látható a homlokzaton a tervező saját arcmás-domborműve, de az egyik lelkes gyerkőc válaszában már a következő kérdést is megelőzi, megmutatja a díszítés részét képző sárkányt - és amint elhangzik, hogy az egykor itt lakó Krúdynak is van egy emléktáblája a falon, szabályos futóverseny indul a felfedezésére.

A Klauzál téren

megkeressük a hajdan itt közlekedett kettes villamos még látható nyomait (a vezetéket felfüggesztő kábelek tartóvasait), majd szomorkodunk kicsit a negyed minimális tömegközlekedési lehetőségein - bár, ahogy az egyik kislány megjegyzi, "gyalog sokkal több mindent meg lehet nézni, az autóból nézve pedig minden úgyis összemosódna". A gyerekek csoportokban, csak tapintással vagy befogott szemmel és nyitott füllel vagy épp fordítva térképezik fel a parkot, hogy aztán beszámoljanak arról, mi mindent tapasztaltak. Némi visszafogott vita kerekedik abból, hogy az egyik kisgyerek tényleg hallhatta-e a madárszárnyak meg a parkon végigráncigált kukák mellett a hangyák hangját is, de a lényeg persze nem ez.

A végső állomás egy étterem, amelynek nevét csupa jóindulatból inkább nem írnánk le, mert nem biztos, hogy az ÁNTSZ örömmel olvasná, hogy mind betódultunk a konyhába megnézni, hogyan is működik a környék számos vendéglátó-ipari egységének egyike a kulisszák mögött, a rendelés leadásától a kávé lefőzésén át a húsvágó kések fertőtlenítéséig.

"Úgy próbáltuk meg kiválogatni a helyszíneket, hogy a városrészre - és általában a városokra - jellemző mind az öt szegmensből lássunk valamit: legyen szó közlekedésről, vallásról, kulturális életről, zöldfelületekről és szórakoztatásról. A legfontosabb szempont persze az időbeli limit volt: másfél-két óránál hosz-szabban a gyerekek nem tudnának koncentrálni. És kérdés volt az is, hogy mekkora távolságot teszünk meg: az ideális, ha nem egy helyben toporgunk, de nem is próbáljuk meg bejárni az egész negyedet - sorolja Szolga Zsófia. - A gyerekeket minden érdekelheti, de a legsikeresebbek talán azok a kulisszák mögötti dolgok, amiket hétköznap nem láthatnak. De a lényeg úgyis az előadásmód: ha valami nem jól sikerül, az mindig az én hibám, viszont a mai egy szuper csoport volt."

Jelentkezés a sétára: hosszulepes.org vagy kulturaktiv.hu

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."