helyrajzi szám

Tr 5 trambusz  

Rendhagyó átadóünnepséget rendeztek 1948. január 30-án, a Kossuth téren.

A Nehéz­ipari Központ (NIK) öt vadonatúj autóbuszt küldött a helyszínre, amelyekre nagy betűkkel azt festették: „A NIK dolgozói Budapest jobb közlekedéséért”. A sajtó a magyar munka és munkás diadalaként tálalta az új szerzeményeket, az eseményen a fagyos időjárás ellenére is ott volt Dinnyés Lajos miniszterelnök, az összes miniszter, munkáskáderek hada, újdonsült gyárigazgatók, polgármesterek stb. A buszokról leszálló élmunkások arról tájékoztatták a vendégsereget, hogy az öt jármű egy héttel a határidő előtt készült el. A szónoklatok közül Bognár Józsefét, Budapest polgármesteréét érdemes kiemelni, aki megígérte, hogy „a főváros minden törekvése az lesz, hogy megjavítsa a közlekedést és általában a közüzemi szolgáltatásokat”. Az ünnepség végén a vendégek félórás buszozásra indultak. Még zene is volt a Beszkárt fúvósegyüttese jóvoltából.

Ma különösen feltűnő, hogy a korabeli sajtóban kerülték az autóbusz szó használatát, a vérszegény Tr 5 „fantázianevű” járművet kizárólag „trambuszként” említik, azt a látszatot keltve, mintha egy új járműfajtáról lenne szó. „Főalkatrészeik könnyen cserélhetők és így a kocsik élettartama hosszabb, mint a külföldieké. A kocsikba hátul kell felszállni, elöl kell leszállni. Az ajtók gombnyomásra, sűrített levegővel nyílnak” – írta a Friss Ujság az átadó után, és ezek valóban újdonságok voltak a hazai buszgyártásban, azt viszont elfelejtették közölni, hogy nálunk trambusznak azokat a buszokat nevezték, amelyeknek a motorja az utastérbe kerül. E technikai újításnak köszönhetően tűntek el az addigi „csőrös” járművek, s alakult ki a buszok lapos homlokfala, ami nem csak jobb kilátást biztosított a sofőrnek, de a kanyarodást is megkönnyítette. A trambusz elnevezést – külföldön ezt inkább a trolikra használták – azzal magyarázták, hogy addig csak a villamosokon (tram) fordult elő efféle szerelési gyakorlat. A Tr 5-ös prototípusát a NIK mérnökei 1947-ben tervezték, munkájuk gyümölcse mégsem volt egészen friss: többé-kevésbé a Rába 1940-ben készült Tr DS-T típusát koppintották. Az eleinte NIK-busznak is nevezett 105 lóerős, 9,4 méter hosszú, 5 méter széles buszokban 22 ülőhely és 32 állóhely volt, ám a budapesti forgalmi tapasztalatok azt mutatták, hogy a csúcsforgalomban 60–65 utas is vígan elfér a Tr 5-ösökön, amelyek a legnagyobb befogadóképességű buszok voltak akkoriban. A gyártásban három cég vett részt, a motort a Láng Gépgyár, az alvázat a MÁVAG, a karosszériát az Uhri Testvérek mátyásföldi üzeme biztosította, utóbbiban folyt az összeszerelés is, sőt az államosítás után, amikor 1950-ben megalapították ugyanitt az Ikarus gyárat, az első termék épp a Tr 5-ös autóbusz volt. (A hasonló adottságú, némiképp korszerűsített, és már Ikarus márkanéven forgalomba hozott busz csak 1952-ben készült el.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.