helyrajzi szám

Tr 5 trambusz  

Rendhagyó átadóünnepséget rendeztek 1948. január 30-án, a Kossuth téren.

A Nehéz­ipari Központ (NIK) öt vadonatúj autóbuszt küldött a helyszínre, amelyekre nagy betűkkel azt festették: „A NIK dolgozói Budapest jobb közlekedéséért”. A sajtó a magyar munka és munkás diadalaként tálalta az új szerzeményeket, az eseményen a fagyos időjárás ellenére is ott volt Dinnyés Lajos miniszterelnök, az összes miniszter, munkáskáderek hada, újdonsült gyárigazgatók, polgármesterek stb. A buszokról leszálló élmunkások arról tájékoztatták a vendégsereget, hogy az öt jármű egy héttel a határidő előtt készült el. A szónoklatok közül Bognár Józsefét, Budapest polgármesteréét érdemes kiemelni, aki megígérte, hogy „a főváros minden törekvése az lesz, hogy megjavítsa a közlekedést és általában a közüzemi szolgáltatásokat”. Az ünnepség végén a vendégek félórás buszozásra indultak. Még zene is volt a Beszkárt fúvósegyüttese jóvoltából.

Ma különösen feltűnő, hogy a korabeli sajtóban kerülték az autóbusz szó használatát, a vérszegény Tr 5 „fantázianevű” járművet kizárólag „trambuszként” említik, azt a látszatot keltve, mintha egy új járműfajtáról lenne szó. „Főalkatrészeik könnyen cserélhetők és így a kocsik élettartama hosszabb, mint a külföldieké. A kocsikba hátul kell felszállni, elöl kell leszállni. Az ajtók gombnyomásra, sűrített levegővel nyílnak” – írta a Friss Ujság az átadó után, és ezek valóban újdonságok voltak a hazai buszgyártásban, azt viszont elfelejtették közölni, hogy nálunk trambusznak azokat a buszokat nevezték, amelyeknek a motorja az utastérbe kerül. E technikai újításnak köszönhetően tűntek el az addigi „csőrös” járművek, s alakult ki a buszok lapos homlokfala, ami nem csak jobb kilátást biztosított a sofőrnek, de a kanyarodást is megkönnyítette. A trambusz elnevezést – külföldön ezt inkább a trolikra használták – azzal magyarázták, hogy addig csak a villamosokon (tram) fordult elő efféle szerelési gyakorlat. A Tr 5-ös prototípusát a NIK mérnökei 1947-ben tervezték, munkájuk gyümölcse mégsem volt egészen friss: többé-kevésbé a Rába 1940-ben készült Tr DS-T típusát koppintották. Az eleinte NIK-busznak is nevezett 105 lóerős, 9,4 méter hosszú, 5 méter széles buszokban 22 ülőhely és 32 állóhely volt, ám a budapesti forgalmi tapasztalatok azt mutatták, hogy a csúcsforgalomban 60–65 utas is vígan elfér a Tr 5-ösökön, amelyek a legnagyobb befogadóképességű buszok voltak akkoriban. A gyártásban három cég vett részt, a motort a Láng Gépgyár, az alvázat a MÁVAG, a karosszériát az Uhri Testvérek mátyásföldi üzeme biztosította, utóbbiban folyt az összeszerelés is, sőt az államosítás után, amikor 1950-ben megalapították ugyanitt az Ikarus gyárat, az első termék épp a Tr 5-ös autóbusz volt. (A hasonló adottságú, némiképp korszerűsített, és már Ikarus márkanéven forgalomba hozott busz csak 1952-ben készült el.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.