helyrajzi szám

Tr 5 trambusz  

Rendhagyó átadóünnepséget rendeztek 1948. január 30-án, a Kossuth téren.

A Nehéz­ipari Központ (NIK) öt vadonatúj autóbuszt küldött a helyszínre, amelyekre nagy betűkkel azt festették: „A NIK dolgozói Budapest jobb közlekedéséért”. A sajtó a magyar munka és munkás diadalaként tálalta az új szerzeményeket, az eseményen a fagyos időjárás ellenére is ott volt Dinnyés Lajos miniszterelnök, az összes miniszter, munkáskáderek hada, újdonsült gyárigazgatók, polgármesterek stb. A buszokról leszálló élmunkások arról tájékoztatták a vendégsereget, hogy az öt jármű egy héttel a határidő előtt készült el. A szónoklatok közül Bognár Józsefét, Budapest polgármesteréét érdemes kiemelni, aki megígérte, hogy „a főváros minden törekvése az lesz, hogy megjavítsa a közlekedést és általában a közüzemi szolgáltatásokat”. Az ünnepség végén a vendégek félórás buszozásra indultak. Még zene is volt a Beszkárt fúvósegyüttese jóvoltából.

Ma különösen feltűnő, hogy a korabeli sajtóban kerülték az autóbusz szó használatát, a vérszegény Tr 5 „fantázianevű” járművet kizárólag „trambuszként” említik, azt a látszatot keltve, mintha egy új járműfajtáról lenne szó. „Főalkatrészeik könnyen cserélhetők és így a kocsik élettartama hosszabb, mint a külföldieké. A kocsikba hátul kell felszállni, elöl kell leszállni. Az ajtók gombnyomásra, sűrített levegővel nyílnak” – írta a Friss Ujság az átadó után, és ezek valóban újdonságok voltak a hazai buszgyártásban, azt viszont elfelejtették közölni, hogy nálunk trambusznak azokat a buszokat nevezték, amelyeknek a motorja az utastérbe kerül. E technikai újításnak köszönhetően tűntek el az addigi „csőrös” járművek, s alakult ki a buszok lapos homlokfala, ami nem csak jobb kilátást biztosított a sofőrnek, de a kanyarodást is megkönnyítette. A trambusz elnevezést – külföldön ezt inkább a trolikra használták – azzal magyarázták, hogy addig csak a villamosokon (tram) fordult elő efféle szerelési gyakorlat. A Tr 5-ös prototípusát a NIK mérnökei 1947-ben tervezték, munkájuk gyümölcse mégsem volt egészen friss: többé-kevésbé a Rába 1940-ben készült Tr DS-T típusát koppintották. Az eleinte NIK-busznak is nevezett 105 lóerős, 9,4 méter hosszú, 5 méter széles buszokban 22 ülőhely és 32 állóhely volt, ám a budapesti forgalmi tapasztalatok azt mutatták, hogy a csúcsforgalomban 60–65 utas is vígan elfér a Tr 5-ösökön, amelyek a legnagyobb befogadóképességű buszok voltak akkoriban. A gyártásban három cég vett részt, a motort a Láng Gépgyár, az alvázat a MÁVAG, a karosszériát az Uhri Testvérek mátyásföldi üzeme biztosította, utóbbiban folyt az összeszerelés is, sőt az államosítás után, amikor 1950-ben megalapították ugyanitt az Ikarus gyárat, az első termék épp a Tr 5-ös autóbusz volt. (A hasonló adottságú, némiképp korszerűsített, és már Ikarus márkanéven forgalomba hozott busz csak 1952-ben készült el.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.