helyrajzi szám

Újpesti vágóhíd

Lokál

Amikor 1884-ben átadták Új­pesten a vágóhidat, húszezren éltek a településen.

Huszonöt évvel később már több mint ötvenezren. Az állandó járványveszély és az egyre szigorúbb hatósági előírások miatt az újpesti közgyűlés 1908-ban döntött az új vágóhíd megépítése mellett, a tervezést Hegedűs Árminra és Böhm Henrikre bízták, a kivitelezési munkát pedig Schreiber Gyulára; ők hárman voltak azok, akik 1900-ban az újpesti városházával egyszer már lenyűgözték az ott élőket.

A vágóhídi épületegyüttes nem arathatott ekkora közönségsikert. Elsősorban a kapu kialakításából sejthető, hogy az építészek a praktikus megoldások mellett törekedtek az eredetiségre is. De bármennyire is nagyvonalú a háromnyílásos, boltíves, tégladíszes bejárat, a hangsúly nem ezen volt, hiszen mögötte ipari létesítmény terült el. Rozics Jenő kassai főszámvevő 1913-ban kifejezetten a létesítmény tanulmányozása végett utazott Újpestre, s tapasztalatairól a kassai Felsőmagyarország című lapban számolt be. „A marha- és sertésvágóhíd két paralel épületből áll, melyre merőlegesen fekszik a hűtő helyiség. Ez utóbbi mindkét vágóhelyiségből fedett helyen közelíthető meg. Ezen épületcsoporttól oldalt fekszik a lóvágóhíd s kissé odébb a kényszervágó. A vágóhídi épületek csarnokszerűen vannak kiképezve. A marhavágó 10 állással, a sertésvágóhíd 2 szúró és 2 forrázóval. Az egész vágóhíd magas pályával van ellátva, mely az előbb említett fedett, összekötő helyiségen át közlekedik a hűtő csarnokkal” – írta a főszámvevő, külön is kiemelve az újítást, hogy a sertésvágóhídon bérvágórendszer is működik. „Amely abból áll, hogy a szúrást és kopasztást a vágóhíd által alkalmazott, állandó emberek gyakorolják, s csak­is a sertés további feldolgozása képezi a tulajdonos feladatát.”

Ezzel együtt a vágóhíd az akkori csúcstechnológiát is megtestesítette, és vélhetően a szagokra sem volt panasz a környéken. Közvetett bizonyíték erre, hogy az illetékesek 1922-ben a vágóhíd tőszomszédságában építették fel a Megyeri úti stadiont. De a magas színvonalra utal az is, hogy 1935-ben, a Pestkörnyéki Ipartestületek Szövetsége azzal fordult a miniszterhez, hogy a vágóhidat minősítse exportvágóhídnak, ne csak Budapestről bonyolíthassák a németországi sertésexportot. Ugyancsak a modernizációt jelképezte, hogy 1936-tól egy magyar találmány, az elektromos tagló használatát vezették be. „A gép szerkezete hasonló az amerikai villamos­székhez. A kettő között az az ellentét, hogy míg a villamosszéknél az áramot huzamosabb ideig futtatják keresztül az elítélt testén és kivárják, míg a halál megállapítható, addig az állatoknál a villamos áramot csupán elkábításra használják” – nyilatkozta a Kis Ujságnak Gömöry igazgató, aki egy év múlva már tatarozásról és az elektromos hűtőház üzembe helyezéséről is beszámolhatott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.