helyrajzi szám

Vág utca 12–14.

Lokál

A Népház a Bárczy István polgármester nevéhez köthető lakás- és iskolaépítési program keretében épült fővárosi forrásokból. 

„Egy darab Nyugat ez a szürke, impozáns palota, amelynek kapui felett az ilyesféle felírások, mint »Népkonyha«, »Napközi otthon«, »Bölcsöde«, »Néptársalgó« azt a megnyugtató hitet és bizalmat adja utitársul nekünk, hogy itt a Keletnek csakugyan teljesen vége, mert itt a kultúra diadalmaskodott, s teljes fényében pompázik” – írta a rendőrtisztviselők egyesületi közlönye, a Közbiztonság 1911. április 10-én, amikor a még külvárosnak számító Vág utcában átadták az első olyan létesítményt, a Népházat, amelyet ma szociális ellátó komplexumnak mondanának. Az Orth Ambrus és Somló Emil tervei alapján épült, nem különösebben érdekes épület valóságos meseország akart lenni a szegény emberek számára: egyszerre volt nappali melegedő és éjjeli menedékhely, népkonyha és gyerekmegőrző, könyvtár és kultúrház; foglalkoztató műhelyében 150 munkahelyet létesítettek azoknak, akik semmiféle segélyre nem voltak jogosultak.

A Népház a Bárczy István polgármester nevéhez köthető lakás- és iskolaépítési program keretében épült fővárosi forrásokból. Az üzemeltetést azonban az V. kerületi Általános Közjótékonysági Egyesületre bízták, vagyis közadakozásból kellett fenntartani. Az egyesület becsületére legyen mondva, hogy a legmodernebb eszközökkel üzemeltette a Népházat, a szervezett munkásság mégis nagy ívben elkerülte. „Valami jótékonykodó intézményt akartak, amelynek vezetése ne a munkásság kezében legyen, valami olyan »szociális« intézményt, amely a főváros és a kapitalisták atyai jóindulatát dokumentálja a munkásság iránt” – írta a megnyitó idején a Népszava.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)